I samband med ett besök hos en bekant såg jag att de höll på med takrenovering på en grannfastighet.

Huset var belagt med vågformade asbestplattor ca 50x100 cm stora. I vågdalarna lade hantverkarna en regel (ca 45x45) som de skruvade fast med skruv rakt igenom takplattan utan förborrning.

Vad säger regelverket om detta?

Mina tankar är att den stora faran uppstår när taket ska renoveras nästa gång och det upptäcks att nästan varenda takplatta är sprucken och asbestfibrer har frilagts.
 
L
Ny takbeläggning då , kanske plåt
 
Staffans2000
Det frigörs Asbestfibrer hela tiden genom dagligt slitage iform av regn, vind och frostsprängning etc. Möjligtvis bryts det mot någon lag, men vad spelar det för roll? Hade det varit bättre ifall Asbestfibrerna flugit iväg genom borrning?

Staffan
 
Antingen görs saneringen nu, eller nästa gång. Ser inte problemet, det dom gör är att dom skjuter på asbetshanteringen.
 
S
Fast det är förbjudet med bearbetning av asbetshaltigt material så det gör något otillåtet.

Asbest Afs:en
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete.../foreskrifter/asbest-afs-200601-foreskrifter/

Bearbetning och behandling

11 § Asbest och asbesthaltigt material som redan har installerats eller tagits i bruk får hanteras vid bearbetning och behandling endast efter tillstånd av Arbetsmiljöverket.

Tillstånd enligt första stycket behövs inte för att borra hål vid maximalt tre tillfällen per arbetsgivare och kalenderår om den totala arbetsmängden för arbetet är mindre än en persontimme per tillfälle, om utsugsanordning an- vänds och om anordningen är placerad i direkt anslutning till håltagningen.

Den arbetsgivare som i en eller flera situationer av bearbetning och be- handling bryter mot kraven i denna bestämmelse ska betala en sanktions- avgift, se 51 §.

Lägsta avgiften är 15 000 kronor och högsta avgiften är 150 000 kronor. För den som har 500 eller fler sysselsatta är avgiften 150 000 kronor. För den som har färre än 500 sysselsatta ska sanktionsavgiften beräknas enligt följande:

Avgift = 15 000 kronor + (antalet sysselsatta – 1) x 271 kronor.
Summan ska avrundas nedåt till närmaste hela hundratal. (AFS 2014:27)
 
Dom kanske borrade tre hål och insåg sen hur lång tid det skulle ta att lägga om hela taket om dom skulle fortsätta borra...
 
S
useless useless skrev:
Dom kanske borrade tre hål och insåg sen hur lång tid det skulle ta att lägga om hela taket om dom skulle fortsätta borra...
Att inte följa arbetsmiljölagar är ju ett vedertaget sätt att kunna lämna billiga offerter...
 
Om man inte borrar några hål så följer man väl lagstiftningen? Läser man det du citerar så får ju en person borra så många hål han hinner på en timme så länge man använder korrekt utsugsanordning.
 
S
Tror du inte att skruva hål räknäs som att borra? Tror du de hinner skruva alla reglar på en persontimme och samtidigt dra runt en dammsugare?
 
Att dra i ett antal skruv i ett yttertak ser jag inte som någon fara. Visserligen kan en del eternitplattor spricka, men de avger i så fall en ytterst liten mängd asbest. Ser det inte som något alarmerande.
 
L
S sinuslinus skrev:
Tror du inte att skruva hål räknäs som att borra? Tror du de hinner skruva alla reglar på en persontimme och samtidigt dra runt en dammsugare?
Jag tror att vi inte ska vara några poliser i det här , troligtvis bor du långt från det huset och har inga bekymmer det .
Det är nog så att dom lägger ett nytt tak ovanpå det gamla , fungerar utmärkt med 2 tak
 
O
Jag hade själv hellre valt det företag som väljer att dra en skruv rätt igenom istället för att ta in en forma som plockar ner hela taket för ett antal tusenlappar medans man själv för helt andra kostnader när det gäller taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.