T
Hej, Vi har ett stort vardagsrum på övervåningen i vårt hus som vi skulle vilja lägga nytt golv på (parkett). Det hade inte vart så svårt om det inte var så att tidigare ägaren har limmat fast hela golvet! (även det parkett)

Jag funderar nu på om det är värt att slita upp och slipa bort alla gamla golvrester för att lägga på nya golvet eller om jag bara ska lägga det nya golvet ovanpå det gamla.. Det jag är mest orolig för är om det kommer ha stor inverkan på värmen i rummet (golvvärme)??

Tacksam för alla råd!
 
T tjofras skrev:
Hej, Vi har ett stort vardagsrum på övervåningen i vårt hus som vi skulle vilja lägga nytt golv på (parkett). Det hade inte vart så svårt om det inte var så att tidigare ägaren har limmat fast hela golvet! (även det parkett)

Jag funderar nu på om det är värt att slita upp och slipa bort alla gamla golvrester för att lägga på nya golvet eller om jag bara ska lägga det nya golvet ovanpå det gamla.. Det jag är mest orolig för är om det kommer ha stor inverkan på värmen i rummet (golvvärme)??

Tacksam för alla råd!
Har kanske inte så stor påverkan av värmen isig, dock skulle jag def riva upp det limmade?? parkettgolvet. Har han hellimmat golvet så kanske det döljs mer konstigheter.
Sen bygger ju det nya golvet inte så onödigt högt om du slipper lägga på befintligt.
Så mitt råd är att riva!
 
Märkligt att parketten är limmad, ska ju kunna röra sig lite i årstiderna, jag hade inte kunnat låta bli att riva upp och undersöka vidare.
 
Det finns faktiskt parkett som ska limmas enligt instruktion, så behöver inte vara något fel.
Ska själv göra det nästa år.
 
L
Dubbelt golvmateriel , mera värmeförluster , trä eller klick har sämre ledningsförmåga , räkna med det . Är det isolering i bjälklaget så kommer inte värme från våningen under , utan bara upp genom trapphuset
Men hoppa över mattor där ( stoppar massor med värme från golv ) , så blir det ett nödrop med värmen om det är bra isolerat mot yttervärlden
 
  • Gilla
tjofras
  • Laddar…
T
Tack för svaren - jag fick höra att det tydligen inte är helt ovanligt att limma efter att ha pratat med snickare - men man brukar bara limma i kanterna av rummet i så fall och inte hela golvet.. Det börjar luta åt att vi river ut det ändå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.