Tänkte dra nätverkskablarn i de inbyggda föeslangarna från över till undervåningen där inkommande fiber sitter.

Låg snören i rören så knöt helt enkelt bara fast nätverkssladden och började dra. Tänkte att de skulle gå utan med även nätverkskontakten på men detta ångrar jag grovt. Nu har det fastnat rejält.

Har ni några tips? Tänkte att hälla lite såpavatten eller något för att få lite smörja.
 
Du får varken fram eller tillbaka den?
 
Du måste nog lokalisera vart stoppet är och öppna upp väggen.
Man drar inte patchkabel i i rör/slang och aldrig med kontakter påmonterade,utan där drar man nätverkskablar typ UTP, FUTP. SFTP och sätter ett uttag i varje ända av kabeln.
 
hsd
kontakten har säkert fastnat i en böj finns det lite rörlighet kan Du försöka vrida på kabeln och samtidigt dra fram och tillbaka -lite tur på jobbet så lossnar den
 
Förstår nu efterhand att det var dumt gjort men Öppna upp väggen är inte ett alternativ, då biter jag hellre i det sura äpplet och lämnar allt som det är. Har ju wi-fi men tänkte ändå dra kabel till alla rum när möjligheten finns.
 
F fediwu skrev:
då biter jag hellre i det sura äpplet och lämnar allt som det är.
Jag skulle nog provat alternativet VÅLD. :cool: En RJ45 borde väl gå att slita loss.

Fast först skulle jag nog prova med en dragfjäder bredvid kabeln från "matande" ända och försöka lirka/knacka loss stoppet.
 
Att förlora dragtråden är ju ingen grej i sig. Så dra ut skiten tillbaka samma väg du gick in. Sen får du eventuellt hitta en ny guidetråd att stoppa i och göra om och då nätverkskabel utan kontakterna på ;)
 
Tejpade du änden på kabeln och plastflärpen på kontakten innan du drog den?
 
F fediwu skrev:
Förstår nu efterhand att det var dumt gjort men Öppna upp väggen är inte ett alternativ, då biter jag hellre i det sura äpplet och lämnar allt som det är. Har ju wi-fi men tänkte ändå dra kabel till alla rum när möjligheten finns.
Ska du dra kabel till alla rum på det där sättet dvs att använda patch-kabel med kontakter så gör det utanför väggarna.
Ska det dras i rör i väggarna så ska man göra rätt. Dvs börja med att använda rätt kabel och läs på, alt ber/anlitar du nån som kan till hjälp.
 
hsd
Det KAN gå att dra kabeln med kontakt om man tejpar kontakten spolformat och fixerar kabel och kontakt mot draglinan , dock inget att rekommendera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.