Hej!

I somras köpte jag ett furugolv 165x28 mm sågat av en bonde. Enligt uppgift torkat ute en sommar och därefter inomhus under tak. Det bör alltså vara ca 1,5 år sedan det sågades. Sedan slutet av augusti ligger detta ströat i mitt uthus (kallt). Tanken är att till våren lägga golvet i hela undervåningen i torpet. Ca 55-60 kvm.
Torpet är kallställt vintertid och det värms inte upp mer än med en kamin i vardagsrummet och en vedspis i köket när vi är där.

Frågan är nu hur jag ska lägga golvet? Kommer det att röra på sig mycket?

Ska jag skruva golvet eller bara lägga det "flytande" tills det acklimatiserat sig?
 
  • Staplar av nytt sågat furugolv placerade på ett rödfärgat släpvagnschassi i gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg in det löst och spika in om ett år eller två. Gjorde så i vår stuga och fick fina täta skarvar.
 
Det kommer röra sig en del men troligen inte mer än om huset vore uppvärmt året om. Skillnaden är att du aldrig får de väldigt låga luftfuktighetsnivåer man får inomhus på vintern. I västernorrland (där du verkar bo) är detta särskilt påtagligt då RH inomhus, vintertid kan gå ner riktigt lågt, neråt 10-20%.

Nu kommer du istället ha RH kring 50-60% under sommarhalvåret och RH kring 70-80% under vinterhalvåret. Tror det är en mindre variation än om huset vore uppvärmt.

Att lägga in det nu på våren tror jag blir utmärkt, slå ihop dem helt, men lägg inte för sent på våren då fuktigheten i träet kommer vara som lägst då.
 
Stiftet Stiftet skrev:
Lägg in det löst och spika in om ett år eller två. Gjorde så i vår stuga och fick fina täta skarvar.
Okej, och du hade samma förutsättnigar som mig? Dvs. kallställt vintertid.
 
Det kommer troligtvis röra sig mindre än i ett uppvärmt hus. Jag har trägolv i sommar stugan dock köpt och säkert ner torkat rätt mycket innan det las in kom i plastad förpackning men är av billig sort men det rör sig inget märkbart golven vi har i huset rör sig massor.
 
V vectrex skrev:
Det kommer röra sig en del men troligen inte mer än om huset vore uppvärmt året om. Skillnaden är att du aldrig får de väldigt låga luftfuktighetsnivåer man får inomhus på vintern. I västernorrland (där du verkar bo) är detta särskilt påtagligt då RH inomhus, vintertid kan gå ner riktigt lågt, neråt 10-20%.

Nu kommer du istället ha RH kring 50-60% under sommarhalvåret och RH kring 70-80% under vinterhalvåret. Tror det är en mindre variation än om huset vore uppvärmt.

Att lägga in det nu på våren tror jag blir utmärkt, slå ihop dem helt, men lägg inte för sent på våren då fuktigheten i träet kommer vara som lägst då.
Tolkar jag det rätt att golvet kommer svälla på vintern och krympa på sommaren? Och därför är det bra att lägga det på våren eftersom att det då ligger någonstans mitt emellan?

Frågan är om jag ska lägga det flytande till att börja med för att vänta på att det ska acklimatisera sig, eller kommer det inte vara någon skillnad om två år så att jag lika gärna kan skruva det direkt?
 
J JAPLH skrev:
Tolkar jag det rätt att golvet kommer svälla på vintern och krympa på sommaren? Och därför är det bra att lägga det på våren eftersom att det då ligger någonstans mitt emellan?

Frågan är om jag ska lägga det flytande till att börja med för att vänta på att det ska acklimatisera sig, eller kommer det inte vara någon skillnad om två år så att jag lika gärna kan skruva det direkt?
Ja, du tolkar mig rätt. Och jag tror inte det behöver acklimatisera sig alls, inte mer än vad det gör just nu.

Våren är generellt den torraste perioden sett till luftfuktighet utomhus (och ungefär samma gäller i ouppvärmda byggnader). Dock släpar träet efter en hel del så om du lägger det tidig vår så kommer träet att vara nära sitt maximimått som det kommer ha framöver.
 
V vectrex skrev:
Ja, du tolkar mig rätt. Och jag tror inte det behöver acklimatisera sig alls, inte mer än vad det gör just nu.

Våren är generellt den torraste perioden sett till luftfuktighet utomhus (och ungefär samma gäller i ouppvärmda byggnader). Dock släpar träet efter en hel del så om du lägger det tidig vår så kommer träet att vara nära sitt maximimått som det kommer ha framöver.
Det låter ju lovande. Har heller inte känslan att det borde behöva acklimatiseras nämnvärt mer än vad det gör just nu då klimatet inte borde skilja speciellt mycket från uthuset där golvet ligger just nu till stugan.
 
J JAPLH skrev:
Okej, och du hade samma förutsättnigar som mig? Dvs. kallställt vintertid.
nej vi hade ingen värme på hela vintern
 
Stiftet Stiftet skrev:
nej vi hade ingen värme på hela vintern
Rörde sig golvet mycket de två första åren för att sedan sluta? Eller hade du lika gärna kunnat skruva det direkt?
 
Skruva dit det direkt. Det har legat under tak i kallförråd i snart två år. Det motsvarar ju ungefär samma förhållanden som du har i ditt kallställda torp.
 
F Finndjävel skrev:
Skruva dit det direkt. Det har legat under tak i kallförråd i snart två år. Det motsvarar ju ungefär samma förhållanden som du har i ditt kallställda torp.
Sant!
 
J JAPLH skrev:
Rörde sig golvet mycket de två första åren för att sedan sluta? Eller hade du lika gärna kunnat skruva det direkt?
Vi fick lägga i en extra bräda efter två år. Det skall dock nämnas att vi hade smalare dimensioner ned till 4" bredd.
 
Stiftet Stiftet skrev:
Vi fick lägga i en extra bräda efter två år. Det skall dock nämnas att vi hade smalare dimensioner ned till 4" bredd.
Rummet var ca 4 x 3,5 meter.
 
Stiftet Stiftet skrev:
Vi fick lägga i en extra bräda efter två år. Det skall dock nämnas att vi hade smalare dimensioner ned till 4" bredd.
Ok! Kommer nog skruva mitt direkt så får jag väl helt enkelt göra om det om några år om det visar sig att det rör sig mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.