Jo jag har också lite att göra klart först.. Huset, sen skall vi diskutera en fortsättning på ElDim här under våren.

Men jag tror det kommer ta lite tid och hitta fram rätt delar och även att bestämma vilken riktning man skall ta. Nu har vi ju förhållningsreglerna ganska så klara.

Nästa steg är att bestämma om motorn skall ligga fram eller bak. Kedjedrift eller kardan. Jag vill helst ha motorn fram och kardan men nu får man kolla om det är praktiskt genomförbart. Jag vill ju ha rumpan lägre än axelcentrum, då hamnar kardanen lägre ner än vad diffen är då finns det några vägar man kan överväga. Kardanen ute vid sidan och inte i centrum, eller att man går upp till diffen med kedja.. Det kommer ta lite tid att gå igenom alla beslut. Jag får lägga upp här på nätet så får andra ge sina synpunkter och det kan ju finnas vägar att gå som inte jag ser. Jag har även en Triumph Spitfite som skall bli klar så jag kan rulla ut det från garaget.
 
kontorsråttan
  • Gilla
Krillew
  • Laddar…
Synd att man inte kan se bilderna där, utan att va medlem. :(
 
Tackar! (y)
 
Tack Kontorsråttan!
Kul..

Jo du har väl rätt att bygga hus kanske inte är rätt forum.
Men jag tänkte att det kunde vara kul att göra det här i ett forum där många har olika typer av intresse.
För här på forumet finns det många som en stor bredd i sin kunskap och man skulle kanske få lite andra infallsvinklar än på ett forum som är lite mer specialiserat. Men visst det där är nog helt rätt forum.
 
kontorsråttan
Du får dubblera med byggtråd på båda fora.
 
Hur går det?
 
Hej!

Jag håller fortfarande på att försöka hitta vettiga delar.
Jag vill bygga så jag kan vägregistrera. Jag har hittat en bakaxel på Aliexpress och även en motor. Jag har inte köpt något ännu utan jag vill hitta delar som blir lätta att bygga med så jag kan få efterföljare. Motorn bör ha backväxel.
Det finns alternativa diffar att köpa men dom är dyra. https://www.aliexpress.com/item/Rear-Differential-Gear-Box-Rear-Diff-For-HiSun-ATV-500-700-YS700-MSU700-MASSIMO700/32760311595.html?spm=2114.30010308.3.17.Mt0qRF&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3_10065_10068_10000032_119_10000025_10000029_430_10000028_10060_10062_10056_10055_10054_10059_10099_10000022_10000012_10103_10102_10000015_10096_10000018_10000019_10052_10053_10107_10050_10106_10051_10000007_10084_10118_10083_10080_10082_10081_10110_10111_10112_10113_10114_10115_10037_10032_10000041_10000044_10078_10079_10077_10000038_429_10073_10000035_10121,searchweb201603_3,afswitch_3_afChannel,single_sort_2_default&btsid=df208674-ddf0-42bb-8888-02fbca39b0ffhttp:// Men man vill ju ha ner vikten så man behöver hitta en vettig diff. Och jag skulle tro att till ATV eller UTV så hittar man dom lämpligaste.

Här finns en intressant drivpaket:https://www.aliexpress.com/item/cf-moto-250cc-water-cooled-cvt-engine-with-reverse-gearbox-and-two-axles-for-buggies-go/32290942266.html?spm=2114.10010108.1000014.5.LM5SiM&scm=1007.13338.50051.0&pvid=176fd356-05f8-41b0-b7a0-577b8f305842&tpp=1
Men jag skulle vilja ha motorn fram. Bilen blir ganska så kort , man blir tvungen att sitta långt bak det gör att man får all vikt på bakhjulen om motorn är bak.
 
Redigerat:
Schematisk skiss av fordon med motor i blått, kedja i rött och sidoförskjuten kardanaxel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderar lite på att göra så här.
Blå= motor
röd= kedja

att ha kardan ute vid ena sidan så att det inte skall ta mycket "höjd" utan göra det möjligt att sitta lågt.
Motor fram diff bak och kardan förskjuten i sidled.
Fram antingen har man motor för kedjedrivning och då lägger motorn på snedden, nackdel att man får vikten förskjuten mot ena sidan. och det tar mycket bredd. Eller så tar man motor med utgång för kardan (lutar åt det)
Bak funderar jag på att ta en diff för framvagn och gå förbi bakaxeln med kardan och ansluta på "baksidan"
Då får man mer yta framför bakaxeln. Jag har lite funderingar fortfarande och har inte riktigt bestämt mig ännu för hur konstruktionen bör göras.
 
Jag funderar på den här bakaxeln , den finns även som framaxel , drivningen är ju på andra sidan drevet när kardananslutningen är bakåt. YIWO är tillverkare finns på aliexpress.

Bakaxel från YIWO, modell YN800-UTV, för fordon visad isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur går det här då?
 
Tyvärr så är det mycket måsten. Jag var på väg och beställa en motor jag hittat förut, men nu går den inte längre och köpa.. Det är ju lite tjaffsigt på Aliexpress länkarna ändras. Så nu måste jag sätta mig igen och försöka få fram en vettig motor. Sen bygger jag ett hus.. Nu blev det en ny vedbod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.