I huset som byggdes 1965 lades linoleumplattor på golvet i källaren. De klistrades fast med en tjärliknande
svart massa. Stämmer det att både plattorna och klistret troligen innehåller asbest ? Eller bara klistret ?
Samma undran gäller badrummets originalkakel (bruk och fogmassa) som sattes vid samma tid.
Som också är kvar.
 
Risken finns ja, vi hade asbest i svartlimmet men inte linoleumplattorna i garaget.

Skicka in på analys för att vara säker. Jag skickade till evema, var billigast av vad jag hittade, var trevliga och fort. Platta+lim räknades som ett prov.
 
Kan också rekomendera evema! Snabb hjälp och trevligt bemötande. Trodde garanterat det var asbest i svartlimmet under plastmattan i tvättstugan när jag renoverade den, men visade sig att dom endast fanns bundna i själva mattan. Alltid bäst o skicka in ett prov ;)
 
Både linoleumplattorna och kaklet är i gott skick. Det är väl så att riskerna för hälsan endast uppstår vid bearbetning och ofarligt om man inte börjar bryta upp golv eller vägg ?
 
Korrekt, de gör ingen skada när de sitter på plats.
 
Är det tillåtet att som privatperson hantera dessa risker vid ev renovering samt var lämnar man in materialet ?
 
Det är tillåtet och man lämnar det till återvinningscentralen. Olika centraler har olika regler för hur mycket dom tar och ev kostnad, kolla med din.
 
Tack för info så långt. Steg två: Kan asbesten räknas som ett dolt fel vid en ev försäljning av huset?
 
J
B Bengt Olofsson skrev:
Tack för info så långt. Steg två: Kan asbesten räknas som ett dolt fel vid en ev försäljning av huset?
Bara om du påstår att det är asbestfritt när du säljer det, och det senare visar sig att det ligger kvar. Med andra ord påstå inte det om du inte tagit bort det.
 
I ett hus från Asbesteran kan man förvänta sig att det finns asbest lite här och där, så det kan aldrig vara dolt.
Sen verkar det ju vara ok att påstå vad som helst vid en försäljning, så det är ofarligt att hävda att man har gjort en total asbestsanering...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.