Hej,

Ska inom kort beställa bänkskivor till köket och i vanlig ordning gick jag in här för att söka bland omdömen. Medan exempelvis Andrews Granite resulterar i 50+ träffar så verkar det finnas 0 omdömen från granitkungen (med två fysiska butiker i Stockholm) här inne. De verkar iaf ha någon väldigt hi-tech mätutrustning. Någon som har provat?
 
Redigerat:
Hur har det gått? Jag tänkte också köpa en stenskiva men frågan är vart och till ett vettigt pris.
 
  • Gilla
Ethiosam
  • Laddar…
ullberg
kan ju hänga ihop med att varumärket (i sammanhanget) bara varit aktivt i drygt 2 år och bolaget bakom registrerades 2014.

Menar på intet sätt att detta behöver vara negativt - kanske tvärt om då de måste etablera sig på marknaden... Men ganska naturligt att det finns mindre omdömen än för Andrews som väl funnits betydligt längre (mina skivor är från 2011 men redan då fanns det gott om omdömen så sannolikt har de funnits mycket längre än så)
 
Kan rekommendera Lapital. Har produktionen i Kungsängen och flera showrooms i Stockholm. Köpte 14st marmorbänkar av dem och är mycket nöjd.
 
B Blackfear skrev:
Hur har det gått? Jag tänkte också köpa en stenskiva men frågan är vart och till ett vettigt pris.
Jag hittade inte så många omdömen om granitkungen men jag hittade ett par blogginlägg och jag bad dem om en offert. Jag mailade sedan ett gäng företag och bad om offert på samma skivor. Offerterna kom tillbaka som följer (billigast till dyrast):

Granitman
Stonegran
GranitSet
Lapital
Granitkungen
Granitop

(Andrews Granite svarade inte, trots mail till två olika adresser. Andra företag hade helt enkelt inte denna bänkskiva i sortimentet)

När jag hade fått dessa offerter gick jag tillbaka till Granitkungen och frågade vad de kunde göra på priset. De lade sig då strax över Stonegran och då jag tycker att det är ett så pass stort plus att de faktiskt har ett centralt showroom i Stockholm samt att de är ett svenskt företag vilket känns mer säkert (de flesta andra är estniska företag med svenska hemsidor) så valde jag att köra på dem.

De var här och mätte bänkskivorna igår med deras verktyg som verkar väldigt sofistikerat - maskinen ritade upp en skiss medan han gick runt och klickade på sin ”penna”. Bör få slutofferten idag och då går beställningen antagligen iväg. Leverans inom 3v sades det.
 
P Peligroso skrev:
Jag hittade inte så många omdömen om granitkungen men jag hittade ett par blogginlägg och jag bad dem om en offert. Jag mailade sedan ett gäng företag och bad om offert på samma skivor. Offerterna kom tillbaka som följer (billigast till dyrast):

Granitman
Stonegran
GranitSet
Lapital
Granitkungen
Granitop

(Andrews Granite svarade inte, trots mail till två olika adresser. Andra företag hade helt enkelt inte denna bänkskiva i sortimentet)

När jag hade fått dessa offerter gick jag tillbaka till Granitkungen och frågade vad de kunde göra på priset. De lade sig då strax över Stonegran och då jag tycker att det är ett så pass stort plus att de faktiskt har ett centralt showroom i Stockholm samt att de är ett svenskt företag vilket känns mer säkert (de flesta andra är estniska företag med svenska hemsidor) så valde jag att köra på dem.

De var här och mätte bänkskivorna igår med deras verktyg som verkar väldigt sofistikerat - maskinen ritade upp en skiss medan han gick runt och klickade på sin ”penna”. Bör få slutofferten idag och då går beställningen antagligen iväg. Leverans inom 3v sades det.

Låter intressant, får man fråga hur mycket allt kostade och hur stora skivor ni köpte?
 
Det landade på en bit över 30 000. Priset i sig är nog dock egentligen tämligen irrelevant eftersom att det beror oerhört mycket på vilken sten man väljer. Även mellan olika leverantörer av kompositsten är det stora skillnader. Caesarstone är exempelvis bra mycket dyrare än Technistone. Vi fick en offert från Granitkungen på en sten från Technistone med samma mått som låg ca 10 000 lägre än den vi valde till slut. Anledningen till att vi valde Caesarstone är för att vi tyckte att den såg betydligt mer naturlig ut. Många kompositstenar kan få en lite prickig/grynig känsla och de kan se konstgjorda ut. Caesarstones skivor har ådringar som ser väldigt naturliga ut (tänk marmor).

Nåväl, idag var Granitkungen och installerade skivorna (dvs 2 veckor och 2 dagar efter mätning). Måste säga att jag är väldigt nöjd. Killarna var väldigt noggranna att skarvarna skulle bli perfekta och shimsade lite, skruvade lite på ben och flyttade lite på ett stödfäste för att se till så att allt blev helt jämnt. Mycket gott intryck och jag är väldigt nöjd!
 
P Peligroso skrev:
Tyvärr ropade jag hej för tidigt. De fick på något sätt någon form av konstruktionslim på vår mest exponerade täcksida. Se denna tråd, hoppas på att det finns någon mirakelkur... [länk]
Thinner löser konstruktionslim och ger sig inte på skivorna.
 
P Peligroso skrev:
Tyvärr ropade jag hej för tidigt. De fick på något sätt någon form av konstruktionslim på vår mest exponerade täcksida. Se denna tråd, hoppas på att det finns någon mirakelkur... [länk]
Aj då det var tråkigt att höra, får hoppas på att granitkungen ersätter skadan vilket de bör göra. Då kanske jag bör undvika denna firma och testa Nerostein istället. Hoppas att det löser sig.
 
Vi köpte en kompositskiva med måttning och installation. Vi har nu konstaterat att måtten inte är rätt. Vi har fått en bänkskiva där överhänget skiljer sig från ena sidan den till andra sidan med 1.3cm. Notera att bänkskivan endast är drygt en meter lång. Det största problemet är att granitkungen tycker att det är en helt acceptabel differens och vägrar åtgärda problemet.

Så jag kan absolut inte rekommendera granitkungen.

Rekommenderar alla att undvika dem.

Det här gäller granitkungen i Uppsala
 
  • Gilla
petiteMaryam och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.