Finns det något tekniskt hjälpmedel, någon app eller vadsomhelst, som kan tala om för mig när det har blivit strömlöst i sommarstugan? Jag råkade ut för det under hösten att jordfelsbrytaren hade löst ut och det stod strömlöst i flera veckor innan vi upptäckte det. Förutom att mössen dansade fritt och maten i kyl och frys blev förstörd, så blev det ingen större skada. Dock vill man ju inte råka ut för detta när det är -20 grader kallt så att rören fryser! Även om det finns en person som tittar till huset ibland, så vill man helst få veta på direkten om det har blir strömlöst. Därför min fråga:

Finns det numera något tekniskt hjälpmedel som man kan installera för att få veta när stugan blir strömlös?
 
Annars har många larm den funktionen också. Installerade nyss ett "billigt" larm i ett fritidshus och där får jag sms vid avbrott /återställning av strömmen.
 
Tack underbara Byggahus forum! Jag frågade min elleverantör och mitt försäkringsbolag utan att de kunde ge något svar. Har fick jag svar på direkten!
 
Vissa elbolag kan du ju följa förbrukningen på internet. Ingen förbrukning =strömmen gått. Snabbt onormal ökad förbrukning vintertid =trasigt fönster/inbrott?

Sen kanske det går att koppla till någon form av automatisk "mail" vid onormala avvikelser?
 
  • Gilla
Pawal
  • Laddar…
Ontec har ju som sagt den funktionen. Har du en luft/luft-värmepump i stugan så kan du ju skaffa en AirPatrol till den så får du också strömavbrottslarm. Ingen av dom kräver WiFi utan dom går på mobilnätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.