Som jag misstänkte luktar det mögel under min källarmatta. Ser ut att vara någon slags lin under och den har troligen ändrat färg från brun till olivgrön. Vad gör jag nu? River bort matta och slipar av golvet har jag förstått men sedan då? Grabben ska ju bo här och tanken på att låta skiten vara inkapslat känns trots allt som en ok idé hälsomässigt för det luktar inget om man inte lyfter på mattan (eller tar bort den...) Mattan är inte limmad och nåt brunt mögel ser jag inte. Är det farligt att låta grabben bo med mattan kvar. Den har legat där sedan 1970 typ. Bifogar bild.
 
  • Delvis upplyft källarmatta som avslöjar ljusare underlag, med verktyg, antydan till mögeldoft problematik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
mattan är gjord så skall vara "lin".
skulle tvätta med mögeldödande(klorin).
sedan kolla väggarna hur dom ser ut.
slippa bort all färg. sedan kolla hur blött det är i betong.
är det fuktigt och du inte vill dränera om. sätt platton på betong/murad vägg och golv.
är syll på innerväggar fuktig. riv hela väggen och gör bättre
 
Innerväggar är murade och har en slags teakpanel på. Mäter 9% fukt i panelen. Golvet är värre och verkar toppa 19% men jag är lite osäker på mätaren. Kommer riva hela skiten, ta hem en golvfirma som slipar av golvet då det sitter klister under mattan plus att jag hittade ”kanelmögel” också. Slut på lekandet, sanerar innan mina barn får bo där. Dock ej orolig för framtiden då det är uppenbart att mattan är skurken.
Kommer lägga diffusionsöppen matta efter slipningen. Utrymmet är ventilerat idag och bör inte vara något bekymmer framöver. Rummet bredvid är målat med garagegolvsfärg och det verkar ok. Skurken borde vara plastmattan.

Tips på nåt att binda betongen med efter slipning?
 
H
Spiken i kistan Spiken i kistan skrev:
Innerväggar är murade och har en slags teakpanel på. Mäter 9% fukt i panelen. Golvet är värre och verkar toppa 19% men jag är lite osäker på mätaren. Kommer riva hela skiten, ta hem en golvfirma som slipar av golvet då det sitter klister under mattan plus att jag hittade ”kanelmögel” också. Slut på lekandet, sanerar innan mina barn får bo där. Dock ej orolig för framtiden då det är uppenbart att mattan är skurken.
Kommer lägga diffusionsöppen matta efter slipningen. Utrymmet är ventilerat idag och bör inte vara något bekymmer framöver. Rummet bredvid är målat med garagegolvsfärg och det verkar ok. Skurken borde vara plastmattan.

Tips på nåt att binda betongen med efter slipning?
vad är kanelmögel? vet att kanel kan man ha mot mögel.
 
H
Spiken i kistan Spiken i kistan skrev:
Innerväggar är murade och har en slags teakpanel på. Mäter 9% fukt i panelen. Golvet är värre och verkar toppa 19% men jag är lite osäker på mätaren. Kommer riva hela skiten, ta hem en golvfirma som slipar av golvet då det sitter klister under mattan plus att jag hittade ”kanelmögel” också. Slut på lekandet, sanerar innan mina barn får bo där. Dock ej orolig för framtiden då det är uppenbart att mattan är skurken.
Kommer lägga diffusionsöppen matta efter slipningen. Utrymmet är ventilerat idag och bör inte vara något bekymmer framöver. Rummet bredvid är målat med garagegolvsfärg och det verkar ok. Skurken borde vara plastmattan.

Tips på nåt att binda betongen med efter slipning?
vad det är panelen är inte viktigt.frågan är den murade delen
 
henke_benke skrev:
vad är kanelmögel? vet att kanel kan man ha mot mögel.
Kanelfärgat mögel=dåligt mögel enligt besiktningsman från ett tidigare objekt.
 
H
Spiken i kistan Spiken i kistan skrev:
Kanelfärgat mögel=dåligt mögel enligt besiktningsman från ett tidigare objekt.
jaha brunfärgat mögel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.