Snart blir vi husägare och tänkte att eftersom man både kan fråga om allt och få inspiration från detta forum tänkte jag bjuda på vårt försök till att få till mitt gamla barndomshem.

Vi är jag och min sambo.

Huset är i helt okej skick och tanken är att vi ska få till det i vår stil men även genomföra vissa större projekt som byte av värmekälla och byte av badrum.


Vi har redan påbörjat och ett stort projekt som blev väldigt akut då taket började läcka. Vi har rivit det gamla eternittaket och pappat om på både huset och förrådsbyggnaden. Nu väntar vi bara på plåtslagare som tyvärr har lika mycket som alla andra hantverkare att göra för tillfället...
Renovering av tak med nya takstolar och pappning på husets uthus, personer arbetar på konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åkte även på att tillverka nya takstolar på förrådsbyggnaden då de gamla var helt slut

Renoveringsprojekt: Personer städar utanför rött hus med nytt pappat tak och skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Syrran städar!

Hus under renovering med nytt takpapp och byggnadsställningar, vid sidan av en pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pappning klar in mot trädgård.

Förra helgen blev vi äntligen klara med pappningen av taket och På lördag drar operation badrum igång och vi ska börja riva ut det gamla. Inflytt sker 9/12 så ska ha kommit så långt så möjligt då.


Ska försöka komma ihåg att ta en massa bilder
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 2 till
  • Laddar…
H
tänk på underlagspapp skall inte vara som ytskikt värst länge
 
  • Gilla
Mondeo99
  • Laddar…
Operation badrum startat!

Pågående rivningsarbete i ett badrum med en person som tar bort väggmaterial, golv synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gula plastmattan åker!

Person som river golv och vägg i badrumsrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående rivning av badrum med exponerade träreglar, rör, och rasmassor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börjar ta sig! Lite rivning till sen är golvet också borta
 
Snart klar med rivning
Rivningsarbete inuti ett hus med bara träreglar och isolering synlig samt byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avrivet golv och vägg som avslöjar träbjälkar, rör och rivningsavfall, i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Kul med barndomshem! Kommer följas, lycka till!
 
Lite har blivit gjort i helgen

Bild på ett renoveringsprojekt där gamla golvreglar och isolering blivit bortrivna, med synliga rör och avfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete med borttagna golvreglar och synliga rörsystem i ett öppnat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rivit upp allt gammalt. Även reglarna på bilden rök

Renovering av golv med nya träreglar installerade, synliga rör och gammal isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt på plats
Renoverat golv med ny isolering och borttagna träreglar, verktyg och måttband syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även lite isolering
 
  • Renoveringsarbete med borttagna reglar och ny isolering på ett trägolv med synliga rör och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
Spännande, roligt att se någon flytta in i sitt barndomshem.

Är det lertegel bakom väggen i badrummet, dvs är huset äldre än utsidan skvallrar om ?

Och var lite kritisk till rörisoleringen om ni har eternit på taket, då kan det ev. vara asbest i isoleringen i rörkrökarna. Vit/vitare isolering än den runt rören i övrigt = ofta asbest, ser du inte innan kan du knacka på ytan runt isoleringen runt krökar, är den med hård yta (gipsförband) är det gjort på plats och då ofta isolerad med asbest. Dock ingen fara på taket i sig, det är inte så dyrt som folk tror att få det sanerat.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
K kalle55 skrev:
Spännande, roligt att se någon flytta in i sitt barndomshem.

Är det lertegel bakom väggen i badrummet, dvs är huset äldre än utsidan skvallrar om ?

Och var lite kritisk till rörisoleringen om ni har eternit på taket, då kan det ev. vara asbest i isoleringen i rörkrökarna. Vit/vitare isolering än den runt rören i övrigt = ofta asbest, ser du inte innan kan du knacka på ytan runt isoleringen runt krökar, är den med hård yta (gipsförband) är det gjort på plats och då ofta isolerad med asbest. Dock ingen fara på taket i sig, det är inte så dyrt som folk tror att få det sanerat.

mycket riktigt är det lertegel... inte det roligaste som finns...


Är ganska säker på att det inte finns asbest runt rören, iaf inte som vi sett hittills. Pappa har själv dragit mycket av rören för länge sen så inte jätteorolig för det
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Idag har jag fått på golvspån på nästan hela ytan.
Delvis lagt golvspån på ett regelbundet golv med isolering synlig, verktyg och limflaska nära vägg av natursten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick på två skivor till men telefonen dog så kunde inte fota sista

Imorgon ska jag förhoppningsvis hinna rikta taket. Allt hittills har varit väldigt snett så ska bli spännande.
 
H
M Mondeo99 skrev:
Idag har jag fått på golvspån på nästan hela ytan.
[bild]

Fick på två skivor till men telefonen dog så kunde inte fota sista

Imorgon ska jag förhoppningsvis hinna rikta taket. Allt hittills har varit väldigt snett så ska bli spännande.
M Mondeo99 skrev:
Idag har jag fått på golvspån på nästan hela ytan.
[bild]

Fick på två skivor till men telefonen dog så kunde inte fota sista

Imorgon ska jag förhoppningsvis hinna rikta taket. Allt hittills har varit väldigt snett så ska bli spännande.
har din fader dragigt alla "järn" rör?
 
henke_benke skrev:
har din fader dragigt alla "järn" rör?
Nope dom ska han vara oskyldig till
 
henke_benke skrev:
har din fader dragigt alla "järn" rör?
M Mondeo99 skrev:
Nope dom ska han vara oskyldig till
Jo, det är järnrören som jag är fundersam till, kopparrören är ofta dragna efter den period när man asbestisolerade (vilket du har koll på, ytterligare en av fördelarna med att flytta in i sitt barndomshem :) )

Golvöppning i en byggnad som visar järnrör markerade med rött och tjockare rör med synlig isolering markerad med grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röd markering = de rör jag misstänker
Grön markering = här ser man att det är ett grovt järnrör, förmodligen till värmesystemet?, där isoleringen syns. Ofta sitter dock asbestisoleringen runt krökarna.
 
Redigerat:
M Mondeo99 skrev:
mycket riktigt är det lertegel... inte det roligaste som finns...
Inte i badrum, det håller jag med om. Men de är faktiskt riktigt bra på många andra sätt. Om du tex putsar och målar med diffusionsöppen silikatfärg så är lerteglet kanon på att buffra upp fukt i inomhusluften (från utandningsluft) och sedan avge den långsamt när ni inte är hemma = bättre inomhusklimat och mindre risk för fuktskador (men då inte i badrummet naturligtvis :rofl:).
 
  • Gilla
Mondeo99
  • Laddar…
H
K kalle55 skrev:
Jo, det är järnrören som jag är fundersam till, kopparrören är ofta dragna efter den period när man asbestisolerade (vilket du har koll på, ytterligare en av fördelarna med att flytta in i sitt barndomshem :) )

[bild]

Röd markering = de rör jag misstänker
Grön markering = här ser man att det är ett grovt järnrör, förmodligen till värmesystemet?, där isoleringen syns. Ofta sitter dock asbestisoleringen runt krökarna.
jorå. är ett tusen meter asbest isolering man har hittat under åren.
se allt svår id som asbest.gör dyng blött och lägg isolering i påsar.
 
Dåligt med uppdateringar men det börjar närma sig.

Renoveringsfas med uppreglade väggar och isolering, redo för gipsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rum under renovering med isolering synlig bakom ny uppställda reglar på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppregling och glesning
Hörn av ett rum under renovering med oslipade plywoodväggar, uppmärkta för gipsning, och en byggarbetslampa på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis uppreglad vägg och gipstak i ett pågående byggprojekt, isoleringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plyfan börjar ta sig

Renoveringsrum med uppreglade gipsväggar, spegel på väggen och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum under renovering med nymonterade gipsväggar och elinstallationer, verktyg spridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gipsningen klar

Bara spackling och målning av taket kvar innan kakelsättaren får tillgång
 
  • Gilla
bossespecial och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.