H heimlaga skrev:
Jag förstår inte.......

Det tar mindre tid att slipa en kniv än det tar att paketera och skicka iväg och ta emot och packa upp den.
Verktygskostnaden är inte så stor att den skulle vara avgörande.

Varför skicka bort knivarna på vässning?
Har inte möjlighet att göra det själv.
 
Chaly
Någon som provat att skicka in kniv och hålplatta till köttkvarnen? Mina skulle behöva en rejäl översyn. Hålplattan tror jag behöver en omgång i planslipen. Kostnad?
 
H heimlaga skrev:
Jag förstår inte.......

Det tar mindre tid att slipa en kniv än det tar att paketera och skicka iväg och ta emot och packa upp den.
Verktygskostnaden är inte så stor att den skulle vara avgörande.

Varför skicka bort knivarna på vässning?
De stenar som går åt för att handslipa en kniv kostar i storleksordningen 500kr/st och man behöver tre st för att kunna göra ett bra jobb. (En halvtimme per kniv skulle jag nog säga att det tar) Det är dessutom inte "bara att slipa" det krävs hantverksskicklighet för att kunna göra ett bra jobb. Har slipat mina knivar för hand sedan nästan 20 år och efter en runda hos knivbrev så märker man hur stor skillnaden är på en vass kniv och en riktigt vass kniv.
 
O Odjuret skrev:
Det var snyggt skött av knivbrev! Service! Men jag förstår att du valde rek. När du skickade gången efter. Det är posten som förlorar på att ställa knivarna utan för din dörr de försäkrar brevet när man skickar rek. Så egentligen skulle du säga att du inte fått några knivar.
Tanken slog mig att göra just det, men jag är för ärlig i guess.
 
Hemmakatten
Anmälde oss till "knivbrev". Första gången skickade vi duktigt in fyra knivar. Tog 2-3 veckor innan vi fick tillbaks knivarna. Den ena var en ärvd fiskkniv från 1940-talet som inte alls blev bra slipad.

Andra året hade vi svårt att vara utan knivarna så länge och skickade inte in några knivar och sa upp abonnemanget. Självklart fick vi förstås betala ändå för den uteblivna slipningen.

Knivarna är fortfarande oslipade...
 
hsd
Kirunaslipen använder jag ,står i garaget fedo för nya slipningar ;)
 
Har använt knivbrev under ett par år, men sa upp det för ett tag sen. Tjänsten är smidig och det fungerar bra men det är väldigt dyrt. Upptäckte att stället där jag lämnar in mina sågklingor och maskinhyvelstål även slipar köksknivar, för 30 kr st! De gör ett minst lika bra jobb som knivbrev om inte bättre, till en fjärdedel av priset.
 
nikasp
Kan verkligen rekommendera Spyderco Sharpmaker så slipper man lämna in (om man inte måste omprofilera eller så). Har haft min i många år och svågrarna har lånat. Den ena tar med slipen vart han än åker och hälsar på och slipar alla knivar i hushållet. Han har även köpt flera i present till folk :)

Fånig gammal reklamfilm men den visar hur man gör:

Jag nöjer mig i regel med 40 + 40 drag per kniv och använder oftast inte keramikstavarna. Man kan även slipa saxar, nagelsax och brödknivar så den är väldigt allround.
 
nikasp nikasp skrev:
Kan verkligen rekommendera Spyderco Sharpmaker så slipper man lämna in (om man inte måste omprofilera eller så). Har haft min i många år och svågrarna har lånat. Den ena tar med slipen vart han än åker och hälsar på och slipar alla knivar i hushållet. Han har även köpt flera i present till folk :)

Fånig gammal reklamfilm men den visar hur man gör:
[media]
Jag nöjer mig i regel med 40 + 40 drag per kniv och använder oftast inte keramikstavarna. Man kan även slipa saxar, nagelsax och brödknivar så den är väldigt allround.
Det där är ingen slip, det är ett bryne.
 
nikasp
Ursäkta desinformation. Kan oavsett rekommendera den starkt. Ruskigt enkel att få bra och konsekventa resultat med. Har kört med både vanliga brynen, diamantbryne och slipstål (vanliga och keramiska) och den här slår allt. Jag ser personligen inte behovet att slipa knivar så jäkla ofta. Kanske om man styckar extremt mycket kött men vanlig matlagning varje vardag så tycker jag den här räcker väldigt bra.

G gaidin skrev:
Det där är ingen slip, det är ett bryne.
 
hsd
Och ett skärpstål har man givetvis i kökslådan ;)
 
Grejen med ett bryne är att man kan bryna fram en vass kniv på befintlig egg. Efter ett antal bryningar går eggen från att vara V-formad till att bli mer och mer U-formad och ett bryne kan då inte längre bryna upp en riktigt vass kniv, det är då det är dags att slipa.

Med ett rejält och platt diamantbryne kan man förvisso för hand få upp en ny egg, vilket jag själv gjort under många år, min äldsta kniv som jag använder dagligen är 26 år gammal och har fungerat bra men efter en vända hos knivbrev gick den från vass till riktigt jäkla skitvass och nu räcker det med ett par drag med ett keramikbryne för att få kniven rakbladsvass igen efter ett par gångers användande. (Ja, jag har testat att raka mig med den)
 
Observera att Knivbrev har en prenumerationstjänst. Du får hem nya påsar för att skicka in dina knivar igen, 12 månader efter förra gången. Om du inte vill använda tjänsten får du betala den ändå. (Som någon nämnt i tråden.)
 
E Enplanaren skrev:
Observera att Knivbrev har en prenumerationstjänst. Du får hem nya påsar för att skicka in dina knivar igen, 12 månader efter förra gången. Om du inte vill använda tjänsten får du betala den ändå. (Som någon nämnt i tråden.)
Man kan välja det ja, även sex månader och helt utan abonnemang finns som alternativ.

Själv valde jag tre knivar 2ggr/år, jag har betydligt fler knivar än tre och de används olika mycket så jag tänker att det blir lite olika knivar var gång. En av mina knivar, en kolstålkniv, blir lite klurigare då den är längre än deras standardkuvert men måste troligen åka in varje gång så jag får be dom om ett större kuvert.
 
nikasp
Spydercon gör det lätt att få rakbladsvasst men jag kör oftast inte så långt. Man kan köra fyra steg om man vill: 1) kantställt bryne, 2) bryne på platten, 3) kantställt keramiskt bryne och sedan 4) keramiskt på platten. Jag gillar hellre lite, lite microserraterad egg så kniven i princip glider genom tomater och kött. Kör då 20 + 20 drag per steg 1-4 ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.