N Nillenalle skrev:
Schemat visar en dimmer med trapptändning funktion koppling. Benämnda dimmern från Schneiders hemsida. Fyrkanten i mitten är trapp brytaren.
L in på trapp, sen mellantrådarna är dem 2 ledarna som är L L på dimmer.
Alternativt kör fas direkt en på av L plintarna



Hur menar du med båda alternativen? Menar du 1-dimmer med trapp och 2-bara dimmer? Och varför skulle det behövas 2st ~ plintar?
Nollan sitter i armaturen så den är onödig i trappdimmer funktionen
Förstår att du inte är verksam som elektriker och inte har full förståelse för inkoppling av dimmer.
Den här dimmer kan sättas i både matande och tändande sida. Inkopplingen skiljer sig lite beroende på var man sätter den.
Man kan enkelt betrakta den som en vanlig trappbrytare med avseende på inkoppling.
För att översätta symbolerna så motsvarar sinusvågen L och de två L på dimmer är de två pilarna ut på trappbrytaren
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Förstår att du inte är verksam som elektriker och inte har full förståelse för inkoppling av dimmer.
Den här dimmer kan sättas i både matande och tändande sida. Inkopplingen skiljer sig lite beroende på var man sätter den.
Man kan enkelt betrakta den som en vanlig trappbrytare med avseende på inkoppling.
För att översätta symbolerna så motsvarar sinusvågen L och de två L på dimmer är de två pilarna ut på trappbrytaren
Jodå, jag har fullförstålse på för dimmern och dess funktion, ensam eller i trappfunktion. Och vilka ingångar som gäller, samt vad som är fas, mellantråd och tändtråd.
Jag påpekade bara tillverkarens instruktion för inkoppling
 
Men det är en tråkig dimmer då den bara går att använda mot gamla lampor samt halogen.
Lägsta belastning är typ 40W, en modern LED kommer att lysa för fullt och möjligen gå att dimma några%

Finns det tillgång till Nolla använd en modern dimmer + en dimmerratt.
https://www.eldirekt.se/elmaterial/dimmer/plejd/plejd-dimmer-universal
Kanske några ledningar för färgens skull bör bytas.
Kolla på denna tråd från i går.
https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-till-dimmer.306734/#post-2849600
 
N Nillenalle skrev:
Schemat visar en dimmer med trapptändning funktion koppling. Benämnda dimmer från Schneiders hemsida. Fyrkanten i mitten är trapp brytaren.
L in på trapp, sen mellantrådarna är dem 2 ledarna som är L L på dimmer.
Alternativt kör fas direkt en på av L plintarna



Hur menar du med båda alternativen? Menar du 1-dimmer med trapp och 2-bara dimmer? Och varför skulle det behövas 2st ~ plintar?
Nollan sitter i armaturen så den är onödig i trappdimmer funktionen
Vi kanske ska börja med att enas om den tekniska biten. Ser du något tekniskt skäl till att fasen måste kopplas till L på dimmern?

Om du skulle finna att dosan som dimmern ska installeras i inte innehåller de trådar du vill utan istället fast fas och två mellantrådar, vad skulle du göra då? Skulle du då dra fram tändtråden till denna dosa och fast fas till den andra?

Man kan ju fundera på hur man skulle vilja att märkningen ska se ut på dimmern. Om vi ser till många av dagens trappströmställare så är de märka med en pil in och två pilar ut, andra är märkta med "P" eller "L" plus två st pilar ut. Skulle de vara förbjuden att använda "baklänges"? Nej. Andra strömställare är märkta med "1" och två st "2" vilket gör terminalerna "riktningslösa", det vore nog det bästa alternativet.

Det är skillnad på dimmers som tar både fas och nolla för sin egen strömförsörjning.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vi kanske ska börja med att enas om den tekniska biten. Ser du något tekniskt skäl till att fasen måste kopplas till L på dimmern?

Om du skulle finna att dosan som dimmern ska installeras i inte innehåller de trådar du vill utan istället fast fas och två mellantrådar, vad skulle du göra då? Skulle du då dra fram tändtråden till denna dosa och fast fas till den andra?

Man kan ju fundera på hur man skulle vilja att märkningen ska se ut på dimmern. Om vi ser till många av dagens trappströmställare så är de märka med en pil in och två pilar ut, andra är märkta med "P" eller "L" plus två st pilar ut. Skulle de vara förbjuden att använda "baklänges"? Nej. Andra strömställare är märkta med "1" och två st "2" vilket gör terminalerna "riktningslösa", det vore nog det bästa alternativet.

Det är skillnad på dimmers som tar både fas och nolla för sin egen strömförsörjning.
Absolut Jag håller med dig i det mesta
Funktion finns där, och jag hade gjort samma sak som TS.Har aldrig sagt något/emot om att inte lampan skulle fungera.

Jag var kanske lite väll nitiskt med att följa tillverkarens instruktioner, men det var i åtanke att jag tänkte på besiktning och krav från beställare/kund i anbud. Kanske inte för en simpel brytare hemma men vid försäljning kanske? och att man inte gjort ”rätt” även fast funktionen finns

Jag är faktiskt elektriker sen 6år och AB

Men bra vi förstår varandra nu iaf
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Så sammanfattningen är att jag ska skippa dimmer och ersätta med en vanlig brytare 1-pol/trapp. De gröna kablarna kopplas till pil ut och vit kanel till L. Är det rätt uppfattat? :)
 
  • Elkopplingsschema för 1-polig brytare med ledningar märkta L och N samt utgångar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Va? Nej. Du kan koppla in dimmern. Gröna på varsin L, vit på sinuskurvan.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Lyssna på tommib. Jag har varit elektriker i 30 år och skulle aldrig komma på tanken att tråda om för att få fas på sinuskurvan, det går lika bra och är lika tillåtet att koppla tändtråd där.
Det finns inte en besiktningsman som skulle klanka ner på det sättet att koppla. Jösses... :rolleyes:
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
N Nillenalle skrev:
Absolut Jag håller med dig i det mesta
Funktion finns där, och jag hade gjort samma sak som TS.Har aldrig sagt något/emot om att inte lampan skulle fungera.

Jag var kanske lite väll nitiskt med att följa tillverkarens instruktioner, men det var i åtanke att jag tänkte på besiktning och krav från beställare/kund i anbud. Kanske inte för en simpel brytare hemma men vid försäljning kanske? och att man inte gjort ”rätt” även fast funktionen finns

Jag är faktiskt elektriker sen 6år och AB

Men bra vi förstår varandra nu iaf
Nä man ska inte förkasta tillverkarens anvisningar, och man ska inte underskatta vad en besiktningsman kan anmärka på :) Men ibland när behovet uppträder får man försöka förstå bakgrunden till tillverkarens anvisningar och ställa det mot kostnad och rimlighet. Nu vet vi i och för sig inte om det är helt orimligt i trådens fall att placera dimmern i den andra dosan. Vi vet inte ens vart vi har fas och tändtråd...
 
Frågan är om utsnittet tidigare ens kan kallas tillverkarens anvisning och givetvis inget som öht skulle kunna bli kontroversiellt oavsett. Ska bli intressant att följa hur länge den käpphästen överlever det bör ha lämnat stadiet föl åtminstone. :)
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Frågan är om utsnittet tidigare ens kan kallas tillverkarens anvisning och givetvis inget som öht skulle kunna bli kontroversiellt oavsett. Ska bli intressant att följa hur länge den käpphästen överlever det bör ha lämnat stadiet föl åtminstone. :)
Haha menar du mig som käpphäst? xD
För det är jag nog inte, mer bara lite dryg eftersom jag inte sa något fel i min mening och fortsatte dryga mig känns det. Visste att kopplingen fungerade men kunde sagt det i tidigare
 
Redigerat:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nä man ska inte förkasta tillverkarens anvisningar, och man ska inte underskatta vad en besiktningsman kan anmärka på :) Men ibland när behovet uppträder får man försöka förstå bakgrunden till tillverkarens anvisningar och ställa det mot kostnad och rimlighet. Nu vet vi i och för sig inte om det är helt orimligt i trådens fall att placera dimmern i den andra dosan. Vi vet inte ens vart vi har fas och tändtråd...
100% sant, jag var bara nog lite jävlig innan
 
Müssli Müssli skrev:
Lyssna på tommib. Jag har varit elektriker i 30 år och skulle aldrig komma på tanken att tråda om för att få fas på sinuskurvan, det går lika bra och är lika tillåtet att koppla tändtråd där.
Det finns inte en besiktningsman som skulle klanka ner på det sättet att koppla. Jösses... :rolleyes:
Det skulle inte jag heller, och har aldrig påstått att man skulle det. Inte heller att funktionen inte fanns där.
Bara sagt vad som stog på Schnieders hemsida. Det kanske inte var till någon hjälp men inte sagt något felaktigt i min mening, lite dryg dock kanske
Det finns säkert någon nitisk Bman som kan notera det.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
N Nillenalle skrev:
Haha menar du mig som käpphäst? xD
Nej lite bättre tror jag nog om dig. Det var det lätt enfaldiga numera vanliga uttrycket "tillverkarens anvisning" som är hästen. En liten snuttefilt för någon stackare som ska visa sig duktig utan att kunna göra reda för sig på ett bättre sätt kanske din BM e.dyl. Sånt växlar ju över tid och i olika branscher.
 
GK100 GK100 skrev:
Nej lite bättre tror jag nog om dig. Det var det lätt enfaldiga numera vanliga uttrycket "tillverkarens anvisning" som är hästen. En liten snuttefilt för någon stackare som ska visa sig duktig utan att kunna göra reda för sig på ett bättre sätt kanske din BM e.dyl. Sånt växlar ju över tid och i olika branscher.
Aaah, första gången jag hör det. Förlåt för drygheten innan. Var lite jävlig känner jag, visste ju att funktionen fanns där, blev en princip sak lite. Men blev lite nitiskt bara. Lite med tanke nog också på att många här inte kan el kanske
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.