Jag håller på att slutföra min bastu och är lite fundersam kring elanslutningen till aggregatet (Harvia Sound M80). Just nu så finns ett 20mm VP rör framdraget från elcentral via tak i anslutande rum (relax). Enligt Harvias instruktioner (se bild) skall aggregatet monteras halvfast till sköljtät kopplingsdosa på väggen (högst 500m över golv). Skall man använda en vanlig kopplingsdosa med någon form av lock eller finns det någon speciell dosa som bör användas?

Alternativt kan man kanske sätta en kopplingsdosa mot andra sidan av väggen och låta ett VP-rör mynna ut under aggregatet?

Illustration som visar montering av Harvia-bastuaggregat med kopplingslåda, styrningsordningar, dosa och anslutningskabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
S scim skrev:
Jag håller på att slutföra min bastu och är lite fundersam kring elanslutningen till aggregatet (Harvia Sound M80). Just nu så finns ett 20mm VP rör framdraget från elcentral via tak i anslutande rum (relax). Enligt Harvias instruktioner (se bild) skall aggregatet monteras halvfast till sköljtät kopplingsdosa på väggen (högst 500m över golv). Skall man använda en vanlig kopplingsdosa med någon form av lock eller finns det någon speciell dosa som bör användas?

Alternativt kan man kanske sätta en kopplingsdosa mot andra sidan av väggen och låta ett VP-rör mynna ut under aggregatet?

[bild]
har inte din elektriker något förslag?
skulle inte dra ut kabeln. alla kopplingar och sladdar på rätt sida vägg
 
henke_benke skrev:
har inte din elektriker något förslag?
skulle inte dra ut kabeln. alla kopplingar och sladdar på rätt sida vägg
Om varje fråga skulle besvaras med en hänvisning till aktuell yrkesgrupp så skulle det här forumet inte fylla någon större funktion. Jag är intresserad av den bästa lösningen tillsammans med en motivering. "Min" elektriker kommer koppla in aggregatet i samband med centralbyte senare.

Angående ditt svar, om du med "dra ut kabeln" menar att låta VP-röret gå hela vägen mellan central och aggregat så är det inte aktuellt eftersom jag då ställs mellan alternativen att använda en kabel ej anpassad för bastu och kabel ej godkänd för fast anslutning. Rör och sladdar på kalla sidan väggen är självklart, men dosan hamnar ju mitt i vägen oavsettt vilket håller den mynnar åt.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
H
S scim skrev:
Om varje fråga skulle besvaras med en hänvisning till aktuell yrkesgrupp så skulle det här forumet inte fylla någon större funktion. Jag är intresserad av den bästa lösningen tillsammans med en motivering. "Min" elektriker kommer koppla in aggregatet i samband med centralbyte senare.

Angående ditt svar, om du med "dra ut kabeln" menar att låta VP-röret gå hela vägen mellan central och aggregat så är det inte aktuellt eftersom jag då ställs mellan alternativen att använda en kabel ej anpassad för bastu och kabel ej godkänd för fast anslutning. Rör och sladdar på kalla sidan väggen är självklart, men dosan hamnar ju mitt i vägen oavsettt vilket håller den mynnar åt.
okej för att göra det lite enklare. allt som hör till bastun dras på bastusidan.
 
henke_benke skrev:
okej för att göra det lite enklare. allt som hör till bastun dras på bastusidan.
Ok, du syftar alltså på min alternativa lösning.

Då är frågan vilken typ av dosa som rekommenderas i en bastu? Det finns ju sköljtäta doslock med skruvar till vanliga dosor, men jag har då inte sett några sådana med kabelgenomföring. Har sett metalldosa (Garo?) rekommenderas i andra trådar, men den har inte heller någon kabelgenomföring via locket vad jag kunnat se?
 
H
S scim skrev:
Ok, du syftar alltså på min alternativa lösning.

Då är frågan vilken typ av dosa som rekommenderas i en bastu? Det finns ju sköljtäta doslock med skruvar till vanliga dosor, men jag har då inte sett några sådana med kabelgenomföring. Har sett metalldosa (Garo?) rekommenderas i andra trådar, men den har inte heller någon kabelgenomföring via locket vad jag kunnat se?
senast jag fixa med bastu. valde elektrikern en plastdosa med ip65. kulo fram till dosan.
även gjort en montage med kopplingsdosa PR.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
H
själv kör jag bara med vedeldat.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Ja det är ju iofs ett alternativ att låta VP-röret mynna ut under aggregatet och sätta en utanpåliggande plastdosa, men jag vill gärna ha den infälld nu när jag har möjligheten.
 
Ingen annan?
 
Kunskapen finns här på forumet, det är jag övertygad om. Testa att fråga i el-delen av forumet nu när de med stora el kunskaper inte verkar hitta hit.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
L
En gammal spisdosa i metall , fanns för infällt , att sätta under aggregatet
Prata med elektrikern om det
 
tommib
Absolut inga eldragningar i bastun som inte måste vara där.

Det normala är en anslutningsdosa under/bredvid aggregatet, kanske 20-30 cm från golv. Alla eldragningar så fort som möjligt ut på kalla sidan, koppla i dosor på utsidan. Belysning under 1m höjd eller specialmateriel.

Skulle faktiskt inte sätta en metalldosa. Å andra sidan ska det inte spela roll eftersom det aldrig ska bli så varmt där dosan sitter.
 
  • Gilla
Christoffer Karlsson
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det normala är en anslutningsdosa under/bredvid aggregatet, kanske 20-30 cm från golv. Alla eldragningar så fort som möjligt ut på kalla sidan, koppla i dosor på utsidan. Belysning under 1m höjd eller specialmateriel
Ok, typ en sån här: https://www.jula.se/catalog/el-och-...teriel/kopplingsdosor/anslutningsdosa-400432/

Sedan låter man vp röret mynna ut direkt i dosan?

Ang belysning så tänkte jag bara låta ett VP-rör mynna ut under lavarna, kanske en halvmeter ovan golv, så drar jag utanpåliggande sedan, kommer ändå inte synas.
 
L
Ska vara värmetålig kabel då
 
tommib
Nej, under en viss höjd (tror det är 1 m) behöver kabeln inte tåla något särskilt. Däremot skulle jag ändå inte göra så, jag skulle dra slang på kallsidan till varje armatur och gå rakt genom väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.