har en bordskiva som vill ta bort stålbrika och lägga skiva på ett annat bord som skydd. Men undrar hur jag lösnar det ta bort det?
 
  • Närbild av en stålbrik som är monterad på en vit bordskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Risken är stor att hela skivan spriker upp i sockerbitar. Men, du kan prova att värrma endast metallbiten. Är den limmad med epoxy borde det släppa och det förhoppningsvis innan skivan spricker av spänningarna från värmen. En annan variant skulle kunna vara att slå på brickan från sidan tills den lossnar. Lägg ett plastark mellan glaset och hammaren.
 
Jag tror på knackvarianten, med lite försiktigt värmningen med hårtork först. Värmepistolen är nog lite väl aggresiv.
Men som nano sa, sprickrisken finns definitivt där.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Jag tror på knackvarianten, med lite försiktigt värmningen med hårtork först. Värmepistolen är nog lite väl aggresiv.
Men som nano sa, sprickrisken finns definitivt där.
Jag tror nog mer på att punktvärma bara metallen med en gaständare och undvika att värma själva glasskivan som det blir med värmefläkt.
 
Min erfarenhet är begränsad till att renovera fönsterrutor och de gånger jag spräckt glaset är just när jag punktvärmt kittet i ett område där ett stift sitter. Tänker att man siktar på ca 60-70grader max för att få limmet att mjukna såpass att det går att knacka loss.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Min erfarenhet är begränsad till att renovera fönsterrutor och de gånger jag spräckt glaset är just när jag punktvärmt kittet i ett område där ett stift sitter. Tänker att man siktar på ca 60-70grader max för att få limmet att mjukna såpass att det går att knacka loss.
Ja, viktigt att inte värma glaset, bara metallbiten. Det beror på limmet vilken temperatur som behövs, är det epoxi bryts bindningarna vid typ 200 degC.
 
Är det härdat glas kan man värma bra mycket innan det lossnar. Brukade värma genom glaset för att få bort limmade saker om det är härdat. Om det inte är härdat så är bästa sättet att få bort det att värma med varmluftspistol på lite avstånd och samtidigt vrida fram o tillbaka med en polygrip. Att knacka loss den gör nästan säkert att glaset går sönder.
 
Yas det gick .värmade upp med hårtork . Tack för tipsen
 
  • Metallhandtag avlägsnat från vit yta med uppvärmningsmetod, som visas av rester och skugga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.