Tja

I vårt fritidshus är det dags att stänga av vattnet, har förlitat mig på värmeslingor förra året, men ddt funkade ej.. Så, nu är jag lite osäker på hur man stänger av vattnet.

Är det bara att bryta strömmen eller nåt mer som ska göras?
- egen brunn med hydrofor
- pumpen verkar heta blueflex, och hittar beteckning enligt bild nedan. Googlar jag på numret får jag bara massa tekniska data, inte så mycket bruksanvisning...

Nån som har tankar?
 
  • Typskylt på en hydroforpump med tekniska specifikationer synlig bredvid en vit elkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Det är elektriska motordata och är bara driften av pumpvingar ,
Är det borrad brunn , med två slangar ner i hålet , har du en ejektorpump , det är en rund grej under motorn som är själva pumpen ,
Den är det vatten i den och en klar frysrisk av den , fryser den i nedre delen som är i gjutgods så sprängs alltihop
Hur ser övriga vattenrör ut med dragning , kan ni tömma allt i sommarstugor dras till 60% alla rör med nedförbacke för att lätt tömma
 
Hmm, själva pumphuset är under huset, så antar att det blir svårt att tömma genom att det rinner. Just pumphuset är dock värme i, där går inte under ca 10-15 grader när det blir som kallast - det jag framför allt är ute efter är att få bort vatten från alla rör...

Brukar det finnas nån ventil på själva pumpen som man öppnar så vatten kan rinna ur?
 
L
Inte på pumpen , har du en Varmvattenberedare så sitter det en säkerhetsventil där med blå eller röd hatt , hatten går att vrida till ett läge öppet , det börjar rinna vatten från ett rör kanske ,
eller kanske inte finns något , ( ibland lite svårt att få den stå kvar , vill gärna kugga över till stängt , prova en gång till ) öppna alla kranar fullt så rinner all VV ut och KV gå ut baklänges .
För att få reda på lite mer , ta ett eller flera foton på hur det ser ut , en liten bit ifrån så allt går att ses
 
  • Säkerhetsventil för varmvattenberedare med blå hatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok. Vv-beredaren har jag koll på, där har jag tömt förut.

Bifogad finns bild på det något hemmabygda pumphuset... :). Finns ju en brytare som bara kan stängas av, men som sagt osäker på om det blir tomt med vatten i rören om jag bara öppnar kranarna...?
 
  • Hemmabyggt pumphus med en Grundfos-pump, diverse röranslutningar, kablage och en orange expansionskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Lite rörigt på både el och rör , det sitter en säkerhetsventil i anslutning till det röda tryckkärlet där , stänger du av pumpen öppnar kranarna uppe, tömmer tills det tar slut , öppnar säken så rinner allt uppifrån ut
VVB var sitter den uppe nere , den har en säk den med ,vrid på den med så rinner det ur den .
Ensak till , har du termostatblandare så måste den tas bort från väggen och läggas i värmen ,
det går aldrig att få ut allt vatten i den och den fryser sönder
Titta lite runt omkring och fundera på vad som sagts så kan du se om vattnet gått ut ,
Annars får man blåsa ut vattnet från ledningarna , har man inte gjort det förut och vet kan det vara svårt att veta hur , det med blåsa beror på hur rören går , går alla rör ner till källaren och sammankopplade där och inte runt i huset så går det nog ur på frysriskställen , men ingen garanti för förklaring på distans
 
Säkerhetsventilen du nämner; är det på det röda tryckkärlet du menar eller på pumpdelen mot det röda (där sitter nåt som skulle kunna vara nån ventil..).?

VVB sitter inomhus (där det är underhållstemp), och den har jag tömt innan så den är lugn. Bra tips med termostatblandaren - låter dock som om jag håller inte kallare än 5-10 grader inomhus så bör jag inte behöva bry mig om den. Ska det blåsas måste jag nog få lite hjälp tror jag..

Stort tack för tips och snabba svar - mycket uppskattat!!!
 
L
Du ser bilden , den se lite olika ut för olika fabrikat annars rätt
En sak till stäng alltid av pumpen när ni inte är där , inget kul att komma dit med 100m3 i huset
om det vill sig illa
 
L Liteavvarje skrev:
Du ser bilden , den se lite olika ut för olika fabrikat annars rätt
En sak till stäng alltid av pumpen när ni inte är där , inget kul att komma dit med 100m3 i huset
om det vill sig illa
Tja, tar upp en gammal tråd; när man startar pumpen efter att ha varit avstängd och ledningarna är hyfsat tomma (tömt i kranarna) nåt speciellt att tänka på? Bara starta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.