Hej!
Jag har i dagsläget en BMW 3-serie kombi som vardagsbil.
Jag köpte den strax innan vi köpte huset och bara hade 1 barn, och nu har jag kommit fram till att den är ganska dålig om man är husägare :p
Dels har den inget drag, så jag får låna sambons V70 varje gång jag ska åka iväg med släpkärran till returpunkten, handla byggmaterial etc.
Dessutom känns det bara trist att fylla upp bagaget med gamla färgburkar, sopsäckar, återvinning, metallskrot etc, jag har lyckats hålla det helt och fräscht hittills men det är bara en tidsfråga tills något välter och börjar läcka, alternativt river upp dom vita skinnstolarna....

Så, nu funderar jag på att skaffa en bättre lämpad bil.
Vi bor på landet, så en L200 med dubbelhytt skulle nog fungera fint, har haft lite småproblem med träd som legat över vägen etc, samt snöröjningen som förvisso funkar helt ok för det mesta men ibland har fallerat, etc.
Så möjlighet till fyrhjulsdrift lockar en del, samt att man har ett flak som inte är speciellt ömtåligt.

Frågan är ju då bara, ska man ha med kåpa eller med flak med överdragsskydd?
En tanke är att kunna köra enduron direkt på flaket och slippa dra med släpet, samt att det ser snyggare ut med båge på flaket :)
Sedan har man även möjlighet att lasta på t.ex en motor på flaket med verkstadskran utan att kåpan är i vägen, och kunna slänga upp ett oljefat och stå på flaket och tanka diesel till värmepumpen i garaget.

Alternativt kan man köpa med kåpa och plocka bort den när man behöver, men jag vet inte hur krångligt det är?
Ett överdragsskydd borde nog kanske räcka så man kan dra över det när man t.ex varit och handlat och inte vill att det ska regna på matkassarna.

Vad tycker ni?
 
Min uppfattning är att det är en ganska opraktiskt bil... Väldigt trångt baksäte och litet flak med hög lasthöjd. Men ska man kompromissa mellan en riktig pickup och en familjekombi kanske det funkar.
 
Nä det är klart att en enkelhytt ger mer flakutrymme och en kombi är bekvämare, men då jag inte vill behöva köpa två bilar så är det kompromissen jag är ute efter :)
 
galento
Hej har kört pickup i över 10 år och då amerikanska. För min del är japan pickups alldeles
för små i flaklängd.Båda mina har 8 foots flak på ca 2,40 med uppfälld läm.
Har kört med kåpa och vinylskydd med tryckknappar och tyckte kåpan var klart bäst.
Vinylskyddet var värdelöst i vinterkylan,nä det köper jag inget mer.
Kåpan satt med 4 klämmor på varje sida med insex så det var enkelt att lossa.
Har sålt den nyare 4wd nu så jag har en -83 2wd GMC kvar.Har kört väldigt mkt på flaken och 5 meters bräder var heller inga problem med lämmen nere.
Nästa pickup blir amerikansk igen.Har bekanta med Nissan som fått rutten ram reparerad
fast bilen är ganska ny.

http://www.europe4x4mag.com/2016/03/03/pick-ups-check-chassis/

http://teknikensvarld.se/nissan-navara-bryts-pa-mitten-pa-grund-av-rost-394514/
 
Tobzter
Chevrolet avalanche har du en annars en riktigt kompromis som familjebil och lasta grejer.
 
Jag som har ABE kort skulle köpa en sån bil for att dra släp upp till 3500kg. Har man endast B-kort har bilen en egen totalvikt som lämnar ganska lite vikt kvar till ett släp innan tågvikten 3,5 ton uppnås. En V70 kan i det fallet dra tyngre lass.
 
Redigerat:
galento
N Nidhögg skrev:
Nä det är klart att en enkelhytt ger mer flakutrymme och en kombi är bekvämare, men då jag inte vill behöva köpa två bilar så är det kompromissen jag är ute efter :)
Det finns ju modeller som har större hytt och stort flak också och det är väl en sådan som är intressant för min del och då gärna c reggad. ( c reggad bensin = 984 kr år/skatt ) Men jag tittar efter nån typ av skåpbil också så vi får se vad det blir.
På den Cheva med enkelhytt och 8 foots flak jag hade fick jag lasta 960kg.Har haft släpvagn tidigare men sålde denna då den inte användes,körde allt på pickupen ändå.

PS.ser att du kollar på en L200 med dubbelhytt,en arbetskamrat har en sådan och flaket är inte mkt
att komma med speciellt som du vill ha endurohojen på flaket och att köra med bakhjulet på den nedfällda lämmen känns väl inget vidare om man har andra grejer liggande på flaket som kan åka av.
 
Redigerat:
En Duster och släpvagn låter i mina öron som ett bättre alternativ. Få upp enduron på den lasthöjden är bara onödigt meck
 
Ja tyvärr är det nog inte den optimala crossbussen då är det nog bättre att köpa en vivaro eller nått att köra sopor i fast roligare med pickup
 
galento
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ja tyvärr är det nog inte den optimala crossbussen då är det nog bättre att köpa en vivaro eller nått att köra sopor i fast roligare med pickup
Ja håller med om det,4wd kan ha hög lasthöjd och en fördel med skåpbil är ju att
grejerna är inlåsta och skyddade mot väder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.