Fibo-Trespo känns inte som ett alternativ? Eller måttbeställa glasskivor som du kan byta bakgrund på? Smak och trender ändras och jag kan tycka att det är synd att förstöra kaklet. Såg en kille som bredspacklade över pärlspont och satte glasfiber. Jag lovar att nästa ägare skulle ha uppskattat att det bara suttit en skiva över...
 
T Touchofred skrev:
Skit i att måla och hålla på och krångla. Sätt dit nytt kakel bara, blir absolut bäst. Då kan du få det precis som du vill. :) det är inte svårt.

Jag lånade en kakelskärare av min svärfar, sen köpte jag resten av verktygen på Biltema.
Kostade inte många hundringar. :) det är väl kakelkapen som kostar lite. Beroende på vad du köper.
Du får nog googla på vad verktygen heter, då jag inte vet alla benämningar på verktygen. :p

Fix och fog köpte jag på Bauhaus. Har vitt kakel, körde grå fog ist för vit.

När jag rev det gamla kaklet så gick gipsen bakom delvis sönder, så jag var tvungen att sätta dit renoveringsgips. Kan vara bra att veta om du har någon budget att gå efter.
Ja tänker att det kan bli absolut bäst och som du säger finns det enormt många alternativ. Bara svårt att välja och jobbigt att ångra sig:p
 
F fristil skrev:
Fibo-Trespo känns inte som ett alternativ? Eller måttbeställa glasskivor som du kan byta bakgrund på? Smak och trender ändras och jag kan tycka att det är synd att förstöra kaklet. Såg en kille som bredspacklade över pärlspont och satte glasfiber. Jag lovar att nästa ägare skulle ha uppskattat att det bara suttit en skiva över...
Jo den typen av skivor är verkligen ett alternativ. Inte så mycket för att spara det fula kaklet till nästa ägare då kakel jag själv sätter upp hoppas jag blir mycket bättre. Utan för att det är en enkel lösning som inte är så permanent vilket gör att vi kan enkelt byta om 5 år. Ska kolla in ikeas alternativ till helgen. Är bara rädd att kanterna kommer bli fula då jag inte har någon riktigt ideal såg. Och som man kanske kan se på bilderna i första posten så är det inte riktigt helt raka hörn utan 2 är 135 graders hörn.
 
J Jakob Berglund skrev:
Ja tänker att det kan bli absolut bäst och som du säger finns det enormt många alternativ. Bara svårt att välja och jobbigt att ångra sig:p
Det blir absolut bäst ja. Och är du det minsta händig kommer du klara av det utan problem.
Jag hade aldrig satt en kakelplatta i hela mitt liv, var 23år vid tillfället. Men jag kaklade om köket, bytte bänkskiva, satt dit ny diskho och spishäll och tapetserade väggarna. Monterade dit ny köksfläkt och bytte lite lister M.m
Blev hur bra som helst :) ska dit med nytt golv i hall och kök nu inom nån vecka.

Vi valde kakel med fasade kanter. Rektangulära. 7,5x15 har jag för mig.
Dom passar till det mesta tycker jag iaf.
 
T Touchofred skrev:
Det blir absolut bäst ja. Och är du det minsta händig kommer du klara av det utan problem.
Jag hade aldrig satt en kakelplatta i hela mitt liv, var 23år vid tillfället. Men jag kaklade om köket, bytte bänkskiva, satt dit ny diskho och spishäll och tapetserade väggarna. Monterade dit ny köksfläkt och bytte lite lister M.m
Blev hur bra som helst :) ska dit med nytt golv i hall och kök nu inom nån vecka.

Vi valde kakel med fasade kanter. Rektangulära. 7,5x15 har jag för mig.
Dom passar till det mesta tycker jag iaf.
Jo ganska händig är jag nog. Så skulle nog lösa sig. Tänkte sätta kaklet ovanpå det existerande så slipper problemet med att det blir skador i väggen. Får bli fler rundor för att kolla kakel :p
 
J Jakob Berglund skrev:
Det är ett Ballingslöv kök byggt av Riksbyggen. Tror inte det finns så mycket tanke med mönsterpassningen. Om det finns någon så är det nog en slump. Luckorna är inte solid ek utan ek faner.
Jag har Ekfaner
BirgitS BirgitS skrev:
Vet du vem som tillverkat köksskåpen?
Luckorna och lådfronterna såg påkostade ut med mönsteranpassning för dem som är direkt ovanför varandra.
Jag har måttanpassade ekfaner luckor med ram i ek och avrundade hörn (onyx som är aningen mörkare än deras bild). Dessa är beställda från Upplands lack och kök. De gör det mesta i kök, titta och få inspiration.
http://www.upplandslack.se/produkter_lackering/luckor.html

Mina luckor beställde de från någon firma. Som kan bli billigare beroende på var du köper dem ifrån. Men vi tog ett helhetskoncept där snickare monterade allt. De var så ärliga och berättade att ville jag ha diskho till köksbänk så var det billigare att köpa i något byggvaruhus.
 
Redigerat:
J Jakob Berglund skrev:
Det är ett Ballingslöv kök byggt av Riksbyggen. Luckorna är inte solid ek utan ek faner.
Det är väldigt svårt att få massiva luckor formstabila och därför används ofta fanerad spånskiva.
Mönsterpassade luckor tror jag bara snickerier fixar som bygger luckorna på beställning.
Ballingslövs Birka finns i skiktlimmat ek och de kan variera väldigt mycket i färg.
 
Ronseal kakelfärg är kanon !
 
Följer denna tråd med intresse då jag också har ett kök från 2005 med nästan samma fula blåa kakel.
 
I helgen är det förhoppningsvis dags för nästa steg i renoveringen. Bara att välja kakel kvar. Har två alternativ hemma på prov.

Är det svårt att kapa denna typ av stora plattor med en kakel skärare?

Stor kakelplatta står på ett köksbänkskåp framför ett vitrinskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor grå kakelplatta lutad mot ett vitt köksskåp med träbänkskiva, förhandsvisning inför renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
freddan83
  • Laddar…
Efter en intensiv helg är nu kaklingen nästan klar. Bara fogar kvar.

Började med att riva ner det gamla Kaklet. Blev ganska stora hål efter detta som ni kanske ser.
Ett kök mitt i renovering med halvt rivna väggar, kakelrester och verktyg på arbetsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så blev att riva ner de skadade gipsskivorna också. Där under fanns ytterligare ett lager gips.
Kök med nykaklade väggar under renovering, skyddad bänkskiva och rivna väggpartier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Missade att ta en bild efter jag satt upp nya skivor.

Funderade på hur jag skulle dela Kaklet. Kom till slut fram till att jag ville såga dem inte knäcka dem. Vilket nog var en bra idé då det gjorde det lite enklare att fixa runt eluttagen. Sen stod valet mellan att köpa en billig maskin eller hyra en. Då jag inte viste hur lång tid det skulle ta så köpte jag en på Harald nyborg för 600kr.

En röd kakelskärare belagd med kakeldamm på ett vitt bord utomhus på en balkong nattetid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var också smidigt att kunna göra vinklade kapningar då vi hade några hörn som var 135 grader.

Om någon i malmö vill hyra en kakelskärare billigt så får ni säga till kommer nog inte ha någon jätte stor användning av den i framtiden. Har ett till projekt planerat dock men blir nog framåt vår eller sommar.


Slutligen resultatet efter helgens arbete :)
Tycker själv det ser bra ut då det är första gången jag sätter kakel. Lite fog och lampor kvar.

Nyinstallerat kakel över köksbänk med obehandlade fogar och köksutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Obs eventuella konstiga ordval är pga att jag skriver inlägget på telefonen.
 
Har du satt tillbaka eluttagen innan fogning?
 
A Andy78 skrev:
Har du satt tillbaka eluttagen innan fogning?
Bara löst behövdes inte kopplas under fogningen utan plockade bara bort plasten.

I princip färdig :) bara lite små städande kvar.
Nästan färdigt kök med beige skåp, träbänkskiva, stålhandfat och diskmedel på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Louitheone och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.