Ett tillägg kan ju göras; ett suterränghus har ju både för- och nackdelar - samma temp i källaren året om (19 grader i sovrummet vinter som sommar) men också en vetskap om att man har rätt många kubik jord som trycker mot ena sidan av kåken.

Jag älskar i alla fall min lilla tegelkloss som står på min lilla tomt.

Allt går att åtgärda, det handlar bara om pengar och/eller tid. :)
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
whork whork skrev:
När vi flyttade in i vårt suterränghus från -62 hade vi ju ett besiktningsprotokoll att utgå ifrån. Riskfaktorerna berättar ju vad man behöver åstadkomma först.

I vårt fall var det platta direkt på mark, taket utvändigt och dräneringen.

Pelletsbrännaren som ersatte oljeeldningen var det första vi åtgärdade; högst motvilligt dock. Pannan funkade inte alls till det här ändamålet utan ersattes med bergvärme. Istället för att bara nöja oss satte vi en fläktkonvektor i pannrummet som ombesörjer ventilationsproblemen som annars kan uppstå. tack vare denna enkla lösning upprätthålls självdraget i källaren.

Vidare var det plattan direkt på mark, och vid alla renoveringar i källardelen har vi lagt nivellgolv i rummen. Ett ventilerat golv som är kapillärbrytande har gjort underverk för miljön i källaren. Taket är bytt, dräneringen är åtgärdad.. snart dags att börja om!

Hade jag fått tänka efter idag hade jag aldrig tvekat på att köpa mitt eget hus igen..
Intressant. Ja, besiktningsprotokollet ger bra vägledning.

På vårt ena tänkbara objekt (tegelhuset) står det så här:

"Grundsulor Utförande
Grundsulor och mellangjutet betonggolv enligt egen bedömning. Uppreglade och isolerade golv enligt egen bedömning. "

och

"Iakttagelser
Grund och betonggolv på mark uppvisar inget synligt som är onormalt för konstruktionstypen ur vare sig fukt- eller hållfasthetssynpunkt.
För en bättre bedömning av utförande samt status avseende mot betonggolven anslutande konstruktioner erfordras konstruktionsingrepp."


För det andra objektet (trähuset från -51) som har grundsulor/betongplatta så har en hel del åtgärder redan gjorts. De har under hösten rivit ut allt organiskt material och har dessutom bytt golv från parkett till marmor i sovrummet i souterrängvåningen samt till klinker med golvvärme i allrummet. De har också gjutit ny grund med isolering i denna våning. Dessutom har de fuktsanerat. Så där bör det mesta gällande fukt i källaren vara fixat.
Dessutom har de fuktsanerat och satt in avfuktare på vinden.
 
whork whork skrev:
Ett tillägg kan ju göras; ett suterränghus har ju både för- och nackdelar - samma temp i källaren året om (19 grader i sovrummet vinter som sommar) men också en vetskap om att man har rätt många kubik jord som trycker mot ena sidan av kåken.

Jag älskar i alla fall min lilla tegelkloss som står på min lilla tomt.

Allt går att åtgärda, det handlar bara om pengar och/eller tid. :)
Ja, precis så tänker vi. Vi är väldigt förtjusta i båda husen vi kollat på, och det verkar vara hanterbara åtgärder som står på tur att göra. Det förefaller vara mer eller mindre standard med souterrängvåningar i hus från denna epok. Det finns å andra sidan en hel del fantastiskt fina detaljer som inte direkt är standard i nyare hus, t ex marmor i fönsterbrädor, massiva trä-/marmorgolv, hängrännor och stuprännor i koppar m m.

Vi behöver veta att vi har budgeterat rimligt för det som behöver fixas framöver - och även lägga bud där vi har med dessa kostnader i beräkningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.