M magnusk750 skrev:
Värdet på k-märkta hus är ungefär 5-10 % högre än motsvarande hus som inte är k-märkt.
Vilken källa har du för detta?
 
T Thide87 skrev:
Om de redan är bytta så borde inte K-märkningen gälla dem? K-märkningen handlar ju om att bevara originalet.
Tyckte jag oxå. Men ska jag byta så måste dom vara i gammal stil och i trä:)
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
Hemma hos oss är hela byn kulturminnesklassad. Här gjorde länsstyrelsen en inventering för några år sedan och dom hus som har blivit förvanskade med åren har fått en lista på åtgärder för att återställa till ursprungliga utseendet. Det är inte tvingade, men om man söker bygglov för att t ex ändra fasaden eller byta fönster så blir man tvungen att följa länsstyrelsens 'råd'.
Det kan vara samma i ditt fall. För några decennier sen var man inte lika noga, så då kom man säkert undan med att byta till moderna fönster, men om du vill ändra något nu så kan du bli skyldig att återställa.

En annan sak kring bidragen; Jag har för mig, men är inte helt säker, att man måste göra en upphandling enligt LoU för att kunna få bidraget.
 
useless useless skrev:
Hemma hos oss är hela byn kulturminnesklassad. Här gjorde länsstyrelsen en inventering för några år sedan och dom hus som har blivit förvanskade med åren har fått en lista på åtgärder för att återställa till ursprungliga utseendet. Det är inte tvingade, men om man söker bygglov för att t ex ändra fasaden eller byta fönster så blir man tvungen att följa länsstyrelsens 'råd'.
Det kan vara samma i ditt fall. För några decennier sen var man inte lika noga, så då kom man säkert undan med att byta till moderna fönster, men om du vill ändra något nu så kan du bli skyldig att återställa.

En annan sak kring bidragen; Jag har för mig, men är inte helt säker, att man måste göra en upphandling enligt LoU för att kunna få bidraget.
Har börjat kolla om jag hittar nån som kan putsa spritputs. Men ver inte riktigt vart jag ska leta. Ev bara fixa det som är dåligt:)
 
  • Gilla
mawno och 1 till
  • Laddar…
N Nephew skrev:
Träpanel på ett hus med puts + tilläggsisolering + byte till moderna fönster förstör huset både ur ett kulturhistoriskt och estetiskt perspektiv. Dessutom sänker det värdet. Gör om spritputsen, renovera de fönster som behövs och låt huset andas. Isolering av 20-talshus kan leda till fuktskador. Varför köpte du inte ett 70-talshus istället, där kan du härja fritt.
Köpte kåken 99 och det va ingen som sade nått då att kåken va "K-märkt"
 
N
A westman A westman skrev:
Köpte kåken 99 och det va ingen som sade nått då att kåken va "K-märkt"
Huset behöver ju inte vara K-märkt för att man skall renovera varsamt.
 
Jag tycker att du ska fråga din kontaktperson om han känner till ringugnen som en gång för inte så länge sedan fanns fullt bevarad i Tegelbruket på nuvarande Gothia Park.
http://www.gsp.se/sites/default/files/slideshow-slides/gsp-start2.jpg
(Röda byggnaden till höger i bild)
I väntan på byggnadsnämndens åtgärder roade sig ett större byggbolag med att fylla hela byggnadens bottenvåning med sand och bokstavligen rasera alla möjligheter att bevara ett unikt industriminne till eftervärlden. Detta gjorde byggbolaget fullständigt ostraffat.
Fråga hur man tänker straffa dig ifall du lägger din träfasad?
Fråga hur de kan bistå dig med råd hur man gör en SNYGG och tidsenlig träfasad med alla tidsenliga dörr- och fönstersnickerier med tillbehör.
Och hälsa gärna från Billy Bäver ;-)
 
Att du inte hade en aning om "kulturskyddet" vid köpet 1999 beror på att man inte hade kulturmiljöprogrammet för kransorterna klart förrän 2011.
 
Hon påstod huset varit "K-märkt" sedan 80 talet. 2010 gjordes en inventering. Då som du kan se i inläggets början att dom såg jag bytt till betongpannor. Vilket jag tydligen inte heller fick. Dok inget dom klagat på än dok. :)
 
A westman A westman skrev:
Hon påstod huset varit "K-märkt" sedan 80 talet. 2010 gjordes en inventering. Då som du kan se i inläggets början att dom såg jag bytt till betongpannor. Vilket jag tydligen inte heller fick. Dok inget dom klagat på än dok. :)
Begär fram det formella beslutet "sedan 80-talet". Först som sist. Gissningsvis är ditt hus inte belastat av något egentligt åtgärdsprogram alls. Inventeringen är till för att med mjuka medel påverka ägarna i positiv anda.

Du kan då bemöta dem i samma positiva anda genom att se dig om bland mellankrigsårens grosshandlarvillor med träpanel. Det borde inte vara något som helst tekniskt problem att omvandla ett reveterat plankhus till träpanel, givet att du utför eventuell tilläggsisolering invändigt.

Minst lika viktigt som värmeisolering är att du i samband med fasadbytet förser ytan under panelen med vindtätt skikt som helt kläder in trossbotten och mellanbjälklag.

Att partiellt lappa och laga en spritputsad yta tror jag inte på alls.
 
B billy_baver skrev:
Begär fram det formella beslutet "sedan 80-talet". Först som sist. Gissningsvis är ditt hus inte belastat av något egentligt åtgärdsprogram alls. Inventeringen är till för att med mjuka medel påverka ägarna i positiv anda.

Du kan då bemöta dem i samma positiva anda genom att se dig om bland mellankrigsårens grosshandlarvillor med träpanel. Det borde inte vara något som helst tekniskt problem att omvandla ett reveterat plankhus till träpanel, givet att du utför eventuell tilläggsisolering invändigt.

Minst lika viktigt som värmeisolering är att du i samband med fasadbytet förser ytan under panelen med vindtätt skikt som helt kläder in trossbotten och mellanbjälklag.

Att partiellt lappa och laga en spritputsad yta tror jag inte på alls.
Ja det ska jag se om det går o få ut. Tillsammans med vilka regler som gäller och inte vad hon tycker:). Putsen är redan lagad på många ställen. Tex runt fönster och halva baksidan. Dok gjort med murbruk/betong. Stenhårt är det i alla fall:)
 
N
Ny spritputs eftersom det aldrig haft en träfasad!
 
Martin_B
useless useless skrev:
En liten tröst kan väl vara att det går att söka bidrag om renoveringen måste göras på ett dyrare sätt än gängse standard. Tyvärr kräver det också att man lägger ut allt på entreprenad.
Allt, menat som i hela projektet som också berör det delmoment som bidraget avser, eller allt som i "allt i delmomentet"?

Så om jag totalrenoverar en fasad och exempelvis bygger till ett litet uterum och även passar på att byta alla dåliga fönster på huset, räcker det att man lejer bort fönsterbytet om man nu söker bidrag för de dyrare kulturfönstren? Eller måste man leja bort hela kalaset som innefattar både fasadrenovering, bygge av uterum och fönsterbyte, bara för att få bidrag för själva fönstren?

Rör inte mig personligen, men är nyfiken.
 
N Nephew skrev:
Ny spritputs eftersom det aldrig haft en träfasad!
Är det verkligen så?
 
Ett hus är bara ett hus, med en ägare. Varför skall någon annan än ägaren ha något att säga till om när det kommer till utseende? Speciellt när det inte handlar om några extrema saler som kan uppenbart störa grannar (typ chockrosa fasad).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.