Hej!

Vi är nybyggare och gjorde det dumma misstaget att inte lägga ut och kontrollera färgen på de klinker som vi skulle lägga i badrummet innan själva arbetet gjordes.

Naturligtvis var det en kartong som innehöll en helt annan nyansskiftning, hantverkaren som gjorde arbetet sa att han inte uppmärksammade detta. Även min svärfar som fanns på plats kunde se något när själva arbetet gjordes. Resultatet är dock uppenbart fult. Nu ligger stora "kakor" med en annan nyans spritt över hela golvet och det ser förj-vligt ut.

Dom vi köpte klinkern av anser att vi borde lagt ut alla plattor och kontrollerat dem innan, och att allt är hantverkarens fel.

Jag kan hålla med till viss del, men eftersom jag inte var där så är det svårt att avgöra. När man håller plattorna en och en så är det svårt att se nyansskillnaderna, men i det stora hela så syns det. Dessutom är ju själva arbetet ganska dammigt dvs fixet skitar ju ner plattorna. Dessutom får man inte returnera öppnade kartonger så då vill man ju inte öppna alla och lägga ut dem??

Är det någon som varit med om något liknande? Hur gjorde ni?

Som läget är nu så ska de som sålde klinkern ut och besiktiga resultatet efter mycket tjafs. Vi har blivit erbjudna en summa som ersättning, men detta ersätter endast materialkostnaderna. Att riva upp allt kommer ju förstöra våtskikten och antagligen också det ingjutna värmegolvet. Vi snackar materialkostnader och hantverkskostnader för minst 25 000 kr.

Suck! Man lär så länge man lever...

 
Skitsnack, att ni skulle lagt ut alla plattorna först! Dels de argument som du själv tar upp. Plus: hur göra med det kakel som skall sitta på väggarna? Hur håller jag dem på plats medan jag packar upp nästa låda, osv? Menar kakelleverantören att man skall skära till och tejpa upp alla tapetvåderna provisoriskt i förväg också? Och att man skall lägga ut samtliga parkettplankor över golvet i förväg? Det är ju praktiskt omöjligt att arbeta på det viset. Självklart skulle kakelleverantören kontrollerat att alla lådorna ni fick kom från samma bränning! (Precis som när man köper garn, då alla nystan skall komma från samma färgbad.)

Kakelsättaren däremot kanske trodde att det skulle vara olika färg på dem? Har han satt de olikfärgade på ett ställe, eller utspritt jäms över golvet?
 
Vi har klinkers som har olika grader av rost i sig. När vi kaklade så tog vi hela tiden ur olika kartonger för att sprida det rostfärgade. Kanske känns lite surt att höra det nu. Om det inte är helt för jävligt skulle jag föreslå att ni får leva med det. Oftast är det bara man själv som upptäcker såna skönhetsfel.

mvh
David
 
Hej på er!

Det är samma färgkod på alla kartonger och det är inte meningen att det ska vara olika nyanser i golvet. Det hade ju dock säkert funkat om plattsättarn satt ut dem huller om buller, men detta är 10x10 plattor som satt på nät, så de har nu hamnat i fula kakor över hela golvet, och jag lovar, det är inte något som bara vi ser.

Vi köpte av K-Rauta, och de har betett sig mycket märkligt. Vi besökte dem i butiken redan den 30 dec första gången. Först idag har de sagt att vi ska få badrummet besiktigat imorgon.

Till historian kan ju tilläggas att vi måste få badrummet klart för att kunna ställa in varmvattenberedare, för att i den ordningen kunna få in rinnande vatten i huset. Vi har alltså fått gå ner till brunnshuset och tappat upp vatten den senaste månade pga detta. Vi kan inte duscha, diska eller tvätta, det får vi göra hos svärföräldrarna...

Ersättning för sveda och värk vore ju inte helt fel!
 
K-Rauta.. Konstigt att jag inte är förvånad..
 
K-Rauta i Södertälje eller ? :(
 
Hej
Tråkigt att höra men jag skall reda ut begreppen för dig då jag jobbar med byggvaror.
Koden på paketen är bränningskoden den skall du som konsument kolla oavsett vem som plockar till dig. Är det ändå fel färg är det ett produktionsfel. Anlitar du en hantverkare "vitt" så går ALLT över på hans ansvarsförsäkring. Med andra ord även om en säljare medvetet givit dig olika klinkerplattor är det på hanverkarens ansvar att dessa inte monteras. Det är snårigt.
Hoppas att det löser sig för er.
 
Frågan är väl om ansvarsförsäkringen täcker så här nästan 5 år senare...
 
:))
 
Intressant info hur som helst, t.ex. för oss som snart ska köpa kakel/klinker till badrum!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.