Jag har börjat isolera mitt garage som tidigare varit ofärdigt och efter att ha isolerat 2 av 4 väggar och EJ tak ännu så uppstod plötsligt lite vatten längst ner på ett fönster.
Hur löser jag detta snabbast?
Jag har (tyvärr?) använt difusionssplast innanför osb väggskivan. Inga ventiler alls ännj men öppna hål under takfoten.
Är inte så bra på detta så har kansle gett mig ut på för djupt vatten(?)

Vore tacksam för tips :)
 
Om du har värme på så kan varmluft komma mellan glasen i otäta fönster. Sätt tätlist i fönstret. Skall vara tätt inåt och uteluft skall kunna komma mellan glasen.
 
  • Gilla
zniff och 1 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Om du har värme på så kan varmluft komma mellan glasen i otäta fönster. Sätt tätlist i fönstret. Skall vara tätt inåt och uteluft skall kunna komma mellan glasen.
Ok jag har ingen värme på men två bilar har Vi där. Fönstren är med bara ett glas så inget emellan. Problemet är att vattnet rinner ner och blöter ner träet umder fönstret
 
Jaha, då är det ju kondensvatten. Testa att sätta in ett par ventiler
 
  • Gilla
Fibonacci
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Jaha, då är det ju kondensvatten. Testa att sätta in ett par ventiler
Låter bra. Vår köper man bra såna? Ärr det frånluftsventiler man ska ha då?
 
Bör finnas i vilken byggbutik som helst.
Är ju bara en kanal genom väggen med en reglerbar innerdel som man öppnar efter behov. Luften går åt det håll den finner lämpligt. Normalt finns det väl ventiler/galler i nederdelen av garagedörrarna där tanken är att luften ska komma in, och sedan ventileras ut via väggventiler högre upp på väggen/-arna.

Med enkelglas är det dock svårt att undvika kondens. Har ett enkelglasfönster i vår vedbod som ju är ventilerad, men det är ofta kondens där iaf. Enda sättet att riktigt undvika kondens är att ha tvåglasfönster.
 
  • Gilla
Fibonacci
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Bör finnas i vilken byggbutik som helst.
Är ju bara en kanal genom väggen med en reglerbar innerdel som man öppnar efter behov. Luften går åt det håll den finner lämpligt. Normalt finns det väl ventiler/galler i nederdelen av garagedörrarna där tanken är att luften ska komma in, och sedan ventileras ut via väggventiler högre upp på väggen/-arna.

Med enkelglas är det dock svårt att undvika kondens. Har ett enkelglasfönster i vår vedbod som ju är ventilerad, men det är ofta kondens där iaf. Enda sättet att riktigt undvika kondens är att ha tvåglasfönster.
Aha okej.
Men de flesta jag ser på ex byggmax heter tillluftsventil. Är det samma?

Jaha ajdå. Men Hur kan man på bästa sätt skydda träet på insidan då? Har man nån latexfog eller nått så vattnet rinner av längs fönsterbrädan eller så?
 
Du behöver både till- och frånluft. Det är öppet uppe vid taket skriver du, men för att få cirkulation på luften så behövs det luftintag långt ner (och gärna lite värme).
 
  • Gilla
Fibonacci
  • Laddar…
Om du inte ska ha värme på året runt ska du inte heller ha plast i väggar och tak. Nu verkar du redan ha plastat in väggarna vilket gör att det är extra viktigt att du får igång en bra ventilation så du inte stänger inne fukten.
 
  • Gilla
Fibonacci
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du behöver både till- och frånluft. Det är öppet uppe vid taket skriver du, men för att få cirkulation på luften så behövs det luftintag långt ner (och gärna lite värme).
Vad ska jag ha för positioner på luften? En inluft nedtill skrev du? Och en frånluft både uppe o nere eller?
 
  • Gilla
Markokoistinen
  • Laddar…
Tilluft nere och frånluft uppe på motsatt sida så att luften tvingas genom hela rummet.
 
  • Gilla
Fibonacci
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tilluft nere och frånluft uppe på motsatt sida så att luften tvingas genom hela rummet.
Spelar Det nån roll om det är på gavlarna eller långsidorna? Behöver frånluften ha en fläkt som i ett badrum/tvättstiga?
 
Det spelar inte så stor roll. Huvudsaken dom sitter en bit ifrån varandra eftersom luften gärna tar kortaste vägen. Har man värme i garaget så ska man inte behöva någon fläkt, men det skadar inte att sätta dit en fuktstyrd som ger lite extra om det blir väldigt fuktigt.
 
  • Gilla
Fibonacci
  • Laddar…
Så länge du inte värmer upp luften ordentligt kommer det aldrig bli mindre fukt än ute.
Jag stänger ventilationen på vintern och kör med avfuktare istället. Funkar fantastiskt om byggnaden diffusionstät
 
  • Gilla
Fibonacci och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Så länge du inte värmer upp luften ordentligt kommer det aldrig bli mindre fukt än ute.
Jag stänger ventilationen på vintern och kör med avfuktare istället. Funkar fantastiskt om byggnaden diffusionstät
Jaha. Ärr det viktigare att isolera färdigt och värma än att installera ventiler tror du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.