Lexington Lexington skrev:
Denna vecka har det varit 0 till -2 grader ute må-on och krypgrunden har legat på runt 19
Men hallå!
Hur kan du ha 19°C i krypgrunden?
Ni har väl inte mer än ca 20°C i golvnivå inomhus.
Har ni ingen värmeisolering mellan bostad och grund?

F.ö. tycker jag, så amatör jag är, att hela rör- och ledningsdragningen ser amatörmässig ut.
Det är väl knappast gjort av fackmän?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Angående krypgrund, ingen aning? Just nu är det 10 grader ute, 21 inne o 19 i kryp!

Frågar du mig gällande VVS:en?
Jag är lika, om inte ännu mer amatör än va du är, men det är möjligt att det inte är gjort av fackman.
 
Det är kallvattenröret som gått, uppskattningsvis har det läckt ut ca 1 l/dygn!
Ska byta båda rören hela vägen till pannan o dra det i krypgrunden istället!
 
Det är trots allt en rätt moderat mängd vatten. Det kunde likväl varit 1l/min.
Tur i oturen..
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Passa på att åtgärda krypgrunden, du eldar för kråkorna....
Eller så får du se krypgrunden som en uppvärmd källare med extremt dålig takhöjd.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Kan det vara så att avfuktaren som nyss är installerad också värmer krypgrunden? Den kanske brinner?
Tror annars att vintertid ligger det runt 10 grader där nere. Nu har vi iofs bara haft 2-3 dagar än så länge med en utetemperatur under 8 grader.
 
Råttfälla eller tork?
Nu kan man kanske spara lite pengar o stänga av LLVP? :D

Rörinstallation under diskbänk med en öppen råttfälla framför vattenledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Även eldragningen såg lite hempul ut, vita kabeln som går till uttaget till vänster låg delvis fritt och sedan upp genom spånskivan och sedan lite silikon runt.
 
Säkert hempul, tidigare granne är elektriker o har gjort en hel del el i huset, finns mycket skumt!
Så hempul men gjort av ”elektriker”.
 
Uppdaterad status:
Firman som ansvarar hörde av sig idag. Dom måste tyvärr riva något mer då det tydligen har läckt ut vatten under golvet också.
Det positiva är att försäkringsbolaget står för byte av hela golvet i köket, det som ligger där idag är förfärligt. Dock hade vi tänkt byta kök inom 3 år och då lägga golvvärme, vilket innebär att golvet ryker igen, vi får se hur vi gör.
Dock får vi (som väntat) stå för rören från pannan och in, där väntar vi på offert.

Det som är tråkigt just nu är att fläkten som torkar ut håller på att göra oss galna, inget positivt med öppen planlösning här inte, o den ska stå ett par veckor till!
 
  • Gilla
RIOBLAST
  • Laddar…
Har tagit lite tid sen senaste uppdateringen, dels pga upptorkningen och dels pga oss själva (vi ville ta en lite offerter på rördragningen).
Iaf, det positiva är att snickarna är hemma och färdigställer under vasken så röris kan komma o dra nya rör, det negativa är att det även läckt vatten ute i verkstaden bakom pannan vilket gjort att väggen och möjligtvis mer är fuktigt, dom håller just nu på att riva o kolla om det behöver torkas/bytas där också.
Sen tog försäkringsbolaget byte av hela golvet i köket (ca 6 000 kr), vår tanke är dock att byta kök inom 1-3 år och då lägga golvvärme vilket innebär att golvet måste rivas upp igen, vi valde då istället att ta pengarna.
Netto kommer väl detta kalas, allt som allt, kosta oss ca 8 500kr.

Självrisk 1 500kr
Rördragning 13 000kr
Nytt golv -6 000kr
 
Redigerat:
Igår em ringde röris o i morse, 07.30, kom dom.
När jag stack kl 8 va slangarna dragna så det blir nog bra det här.
Skönt o slippa ett droppande vattenrör över helgerna!

Sen är det bara återställning i köket och uttorkning i pannrummet kvar!
 
Då va nya rören på plats!
Nyligen installerade vattenrör och elledningar i ett öppet golvområde i väntan på återställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya rörinstallationer och anslutningar i en öppen golvkonstruktion med en röd verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu väntar vi bara på att allt ska återställas.
 
Ser ju mycket bättre ut!
Gamla kak- och godisburkar är väldigt bra läckageskydd när man vill ha koll på en nygjord koppling ;-)
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Men vilken rördragning kostade 13000:-!?
Var det 2st rör i rör och en halvtimmes jobb?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.