Hejsan. Vet att detta forum är till för villa-byggare, men hoppas ändå det finns plats för mig att dryfta mina problem.

Har precis med sambon köpt lägenhet i centrala stockholm där vi tänkt göra om badrummet, och är lite fundersam över vilka regler som gäller, vem jag måste be om lov etc.

Allt ska ut, en innervägg ska ner (ej bärande) och badrummet expanderas i den riktningen. Ingen ny dörr eller vägg behöver sättas upp.

Toalettstolen skall flyttas ca 60 cm och ev behöver ett nytt avlopp sättas in för hörnbadkar.

Jag har tänkt ordna det mesta själv med hjälp av bekanta, och undrar nu ett par saker;
Behöver jag bygganmälan?
Tillåtelse från föreningen?
Kan föreningen kräva att jag anlitar entrepenör?

Vänliga hälsningar
Federico Gonzalez
 
Aero
Vi gjorde samma sak i samband med stambyte.
Dock skedde detta i BRF:ens regi.
Kolla så att det inte är stambyte på gång inom närmsta tiden för då kanske badrummet ändå ska rivas ur.
Tillåtelse från föreningen behöver du definitivt.


Lycka till
 
Hej Fredrico

I vår tidigare förening skulle "större renoveringar" godkännas av styrelsen.

Om jag inte minns fel tog annan tråd här upp detta sedan en bostadsrättsinnehavare hade blivit anmodad av föreningen att anlita en hantverkare. Kommer dock inte ihåg var eller hur det gick, försök med sökfunktionen här i forumet.

Troligen varierar dock detta från styrelse till styrelse. Föreningens stadgar kanske kan ge något svar.
Kolla även med grannar som renoverat. Men kanske inte väcka den björn som sover... Eller?

Om bygganmälan behövs kan jag inte svara på.

Lycka till
//Sara
 
Hej

Har precis gjort det du beskriver samt sitter med i styrelsen i min förening. Bygganmälan behövs inte.

Jag rev väggen till garderoberna för att på så sätt få större badrum. Detta visste jag att andra grannar gjort så jag behövde inte fråga någon (detta är ett vanligt ingripande för lägenheter i innerstan...).

Hör med grannar o styrelse men jag tvivlar på att någon har någon invändning. Föreningen kanske står för kostnaden för ny stam? Så gör vi hos oss, när någon skall renovera kollas stammen, om den e gammal byts den ut.

Lycka till

/ PJ
 
Hej Patrik, känns mycket skönt att få svar från en som varit i exakt samma situation.
Vet att det finns andra som gjort samma ingrepp i lgh med samma planlösning i den föreningen.

Drog du även nya avlopp? Jag behöver ju flytta toalettstolen och dra nytt för hörnbadkaret.

Undrar även hur du hanterade försäkringsfrågan. Skall kontakta Folksam Bygg och Hantverkarservice för att höra om de kan komma och inspektera tätskiktet innan kaklet läggs.

Tack även tilll övriga som tagit sig tid att svara

Vänliga hälsningar
Federico

tillägg: Stammbyte genomfördes -92.
 
Bygganmälan krävs visst! Jag håller som bäst på med min lägenhet på södermalm. Bygganmälan krävs om ändringar görs i va-konstruktionerna, som i ditt fall. Bygganmälan krävs också för ändringar i ventilation, ändrad planlösning och ändring av bärande vägg.

Bygganmälan ska göras 3 veckor innan byggstart. Jag gjorde som så att jag fyllde i blanketten, laddas ner från stadsbyggnadskontorets hemsida, fyllde i den och bifogade några egengjorda ritningar samt en enkel teknisk beskrivning av arbetet med en tidsplan. Mycket enkelt att göra anmälan.

Detta lämnade jag in till stadsbyggnadskontoret, fick ett diarienummer som jag bifogade till anmälan till föreningen. Gjorde den anmälan likadan (förutom själva blanketten).

Styrelsen tog upp mitt ärende på närmast kommande möte, jag ringde ordförande dagen efter mötet och fick klartecken.

Jag rev också ut en garderob som jag slog ihop med en befintlig toalett för att få ett riktigt badrum.

(Konstigt att bostadsrättsföreningar inte har koll på PBL...)
 
Roligt med lite divergering i svaren.

Meijan, är du hundra på att det behövdes?
Och om ja, är det noga att man gör en sådan? Tänkte försöka påbörja renoveringen redan om 1 vecka, vad för trubbel kan jag hamna i om jag sätter igång redan innan bygganmälan legat och grott i tre veckor? Föreningens tillåtelse har jag redan muntligt, men inte på papper, och inte för exakt den omfattning jag vill göra.

Bygganmälan, kan man få avslag på den? Hur detaljerad behöver jag göra den?
Skulle jag kunna få en kopia på din att kicka på?
 
Enligt PBL krävs bygganmälan, JA. Sen är det ju din förening som ska godkänna jobbet. Om den inte bryr sig i att kolla om anmälan gjorts så är det väl bara att köra på.

Man kan inte få avslag på bygganmälan, däremot kan ev kompletteringar krävas in, t ex kvalitetsansvarig (behövs inte för små jobb), ventilationsintyg o dyl. Men på stadsbyggnadskontoret har den här typen av ärenden lägst prioritet, jag tror knappt att de kollar på anmälningsblanketten...

Min förening är supernoga med att allt går rätt till, jag hade inte fått sätta igång innan bygganmälan, å andra sidan är mitt hus K-märkt så det kanske inte är så konstigt.

Men däremot skulle JAG, om jag sökte en ny lägenhet och fick veta att den tidigare lägenhetsinnehavaren hade gjort om badrummet, vilja se att all dokumentation var ok, inklusive att bygganmälan gjorts, att kvalitetsansvarig var godkänd osv, men det är ju jag det... ;)
 
OK, det kanske behövs bygganmälan. Det lär ju ske i ca. 5 % av fallen...

Att kräva kvalitetsansvarig för en badrumsrenovering låter ju liiiiiiite överdrivet men alla e ju olika.

Federico: Jag drog även ny avloppsgroda eftersom jag flyttade på allt (WC, avlopp, brunn), detta fick jag stå för själv dock.

/ PJ
 
Glömde visst att svara på försäkringsfrågan. :D

Jag ringde mitt försäkringsbolag, dom sa att det är bra att ta kort på badrumsrenoveringens alla steg så det gjorde jag. Ring o kolla vetja!

/ PJ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.