Vi skall flytta till ett nybyggt hus om ett år som Skanska skall uppföra åt oss. Vi har tecknat ett köpekontrakt för tomten och ett entreprenadkontrakt för själva husbyggnationen. Vi får tillträde till både hus och tomt samma dag (dvs när huset är färdigt) och jag tror även att det är då den sk. fastighetsbildningen sker. Min fråga är nu vilket belopp vi skall ta med i vår kalkyl vad gäller lagfartskostnaden (enbart tomten eller hus + tomt)? Då banken gjorde en kalkyl åt oss så räknade de på totalbeloppet (dvs tomt + hus), men det var någon som sade åt oss att de trodde att vi enbart kunde ta med kostnaden för tomten i vår kalkyl...
 
Hej,

Jag är ingen expert men lagfart betalar man för fastigheten - dvs tomten. Iaf var det så det gick till när vi köpte vår tomt.

Kostnaden är 1,5% av priset + 825:-.

Jag kan iof tänka mig att det fungerar så idiotiskt att om det endast finns ett pris för både tomt och hus, dvs man kan inte urskilja köpeskillingen för enbart tomten, så är det detta pris man utgår ifrån...

Kanske du får ett bättre svar från någon annan här snart ;)
 
Den stora frågan är nog då vad det är du köper? Köper du tomt och hus i ett enda paket som du betalar då det är klart, så är det hela summan du betalar lagfart på. Köper du en tomt av Skanska och anlitar dem som entreprenörer att bygga ett hus åt dig, bealar du enbart lagfart för tomtkostnaden. Jag tror dock tyvärr att banken har rätt i detta fall, för Skanska brukar ju oftast köpa upp mark och sen bygga ett fåtal olika husvarianter på dessa, där man som kund inte har så mycket att säga till om vad det gäller husmodell? Däremot har man ju en hel del att säga till om hur det skall se ut inomhus. Berätta gärna lite mer! :)
 
Detta skiljer från de olika husfabrikanterna. Mitt exempel gällde tomt och hus där offerten från hussäljaren innefattade lagfart enbart på tomten. Ta upp detta med hustillverkaren och försök lyfta ut tomten - då sparar du en hel del.

 
hmmm vet inte riktigt om jag fattat detta, men om vi redan har en bit mark och nu har styckat ut ca 2.500kvm till en tomt vi har fått den gratis kan man säga hur mycket kostar den lagfart då ??
 
Då är det taxeringsvärdet man går på ;)
 
Ja det verkar som om staten alltid ska ta pengarna ifrån en :(

Men finns det nåt sätt man kan få reda på taxeringsvärdet på tomten innan ? så man vet vad det kommer att kosta oss.

Vad är ett rimligt värde på en tomt på 2.500kvm. Har fått huset och tomten värderat till 2 miljoner.
Och själva tomten kanske kan vara värd runt 5 - 600.000kr

går det att få ut en ungefärligt taxeringsvärde om man vet hur mycket tomten är värd ?

kan inte så mycket om sånt här.

Mvh Andreas
 
Vet inte riktigt hur skattemyndigheten beräknar taxeringsvärdet. Annat än att den delvis baserar sig på den blankett  som skickas ut till fastighetsägaren där man får fylla i lite om huruvida tomten ligger nära vatten (sjöutsikt) osv... Givetvis spelar det ju också roll var tomten ligger - typ på landet eller centralt, om området är populärt eller ej...

Jag hade slickat på fingret och satt upp det i luften så här (tills jag fått mer kött på benen):
* Vad är taxeringsvärdet på hela stomfastigheten som tomten styckades av ifrån?
* Ta detta taxeringsvärde och slå ut det per kvm på stomfastighetens totalyta - ta det sedan gånger den avstyckade tomtens areal på 2500kvm och salta sedan lite.
* 1,5% av denna saltade summa ska ni betala i lagfart.
(Borde fungera som en fingervisning iaf...)

Ni andra här på forumet som vet och har mer erfarenhet får gärna rätta mig  :)
 
Kom just på att det var nog inget bra exempel (rent av t.o.m dåligt)... :-[
Stomfastigheterna får nog ett ganska mkt lägre taxeringsvärde pga sin storlek. Taxeringsvärdet på en mindre tomt som styckas av för att bebyggas blir nog väsentligt högre räknat per kvm...

*sorry*
Men lägre taxeringsvärde än det du ev. kommer fram till av mitt exempel ovan lär du säkert inte få... :-/
 
Sophia skrev:
Den stora frågan är nog då vad det är du köper? Köper du tomt och hus i ett enda paket som du betalar då det är klart, så är det hela summan du betalar lagfart på. Köper du en tomt av Skanska och anlitar dem som entreprenörer att bygga ett hus åt dig, bealar du enbart lagfart för tomtkostnaden. Jag tror dock tyvärr att banken har rätt i detta fall, för Skanska brukar ju oftast köpa upp mark och sen bygga ett fåtal olika husvarianter på dessa, där man som kund inte har så mycket att säga till om vad det gäller husmodell? Däremot har man ju en hel del att säga till om hur det skall se ut inomhus. Berätta gärna lite mer! :)
Vi har två kontrakt- ett köptekontrakt för en tomt till ett hus nr X och sedan ett entreprenadkontrakt för hus nr X. I entreprenadkontraktet finns en paragraf vad gäller "särskilda bestämmelser": "Entreprenadkontraktet är villkorat av att Beställaren samtidigt härmed med Skanska Mark och Exploatering AB tecknar köpekontrakt angående förvärv av i paragraf 1 angiven fastighet".

Kan tillägga att säljaren av tomten är "Skanska Mark och Exploatering" och entreprenören är "Skanska PDR Sweden AB"- dvs ett annat företag.

Vi har inte kunnat välja husmodell annat än att vi valde en tomt som skulle bebyggas med den av fyra modeller vi tyckte bäst om, men kan som du riktigt påpekade vara med och påverka det mesta vad gäller ytskikt etc under förutsättning att vi håller oss till vissa leverantörer.
 
Misse skrev:
Vi har två kontrakt- ett köptekontrakt för en tomt till ett hus nr X och sedan ett entreprenadkontrakt för hus nr X.
I det fallet tolkar jag det som att ni FÖRST köper tomten, och SEN köper huset, låt så vara att ni "bara" kan välja mellan 4 olika, men med två kontrakt är jag rätt övertygad om att det är på TOMTEN ni betalar lagfart. Inte på hela paketet. :D Tala en gång till med banken, lycka till! :)
 
Banken gjorde i och för sig bara en preliminär kalkyl för att visa vad vi skulle ha över efter att köpt huset (kontantinsats, kostnad för lagfart och pantbrev var några komponenter som togs in i kalkylen), men vi skulle ju givetvis spara flera tusen om lagfartskostnaden bara beräknades som en procentsats på köpeskillingen för tomten (frånsett den administrativa avgiften).
 
DerniZ skrev:
Vet inte riktigt hur skattemyndigheten beräknar taxeringsvärdet. Annat än att den delvis baserar sig på den blankett  som skickas ut till fastighetsägaren där man får fylla i lite om huruvida tomten ligger nära vatten (sjöutsikt) osv... Givetvis spelar det ju också roll var tomten ligger - typ på landet eller centralt, om området är populärt eller ej...
Jag tror att Sossarna och deras knäsittare har konstaterat att ekonomin inte går runt, dvs +/- 0 nästa år. Man vet hur mycket den ofantliga sektorn kostar och sen bryter man ned det till "nivån" fastighetsskatt och konstaterar att, ooopppsss!!!!! :surprised: det blir en höjning av taxeringen med 38%. Det som händer efter detta är ren formalitet ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.