Så om man skaffar accesspunkter så byter mobilerna till dom utan att man märker det?
 
Det finns nog flera sätt hur de löser det på och UniFi AP löser det automatiskt. Tror det kallad zero-handoff eller liknande.
 
Soft handover är namnet.
 
Jag hade problem med täckning i vår 220 kvm betong/lättbetong villa på två våningar och har testat fler "starka" (=lite dyrare) routers och några olika repeater eller AP'n.
Det fungerade ofta bra ett tag men förr eller senare började det svaja och det blev IP konflikter eller överlämning mellan router och AP fungerade inte utan att man måste växla wifi på/av.
En omstart av alla grejer så fungerade det igen några dagar, någon vecka eller ibland någon timme, väldigt olika.

Till slut tröttnade jag och köpte Netgear Orbi med en satellit och oj, vilken skillnad!
Alla enheter, iPhones/pads, Android, laptops och andra enheter som TV, Google ChromeCast, AppleTV strömmar som aldrig förr och täckningen är på fullt över hela huset och båda våningarna.

Jag har kört Orbi nu i tre månader och inte startat om en enda gång. :)
 
Kolla in Google wifi/mesh också, kom till Sverige för nån månad sen och har fått goda omdömen.
 
M Mag1c skrev:
Kolla in Google wifi/mesh också, kom till Sverige för nån månad sen och har fått goda omdömen.
Ja, det finns flera alternativ nu än när jag köpte. Asus Lyra(?) har också fått bra kritik.

Jag tittade mest på signalstyrka/spridning och nätversportar. Orbi har fyra nätversportar på varje enhet och jag har samma fart på Internet från både satellit och huvudenhet.
 
tack för alla svar. nu vet jag lite mer. Synd att jag skaffade en router utan att kolla detta först, men jag trodde att täckningen skulle bli bättre med en ny router och inte sämre som den i stället blev.
 
J j-o75 skrev:
tack för alla svar. nu vet jag lite mer. Synd att jag skaffade en router utan att kolla detta först, men jag trodde att täckningen skulle bli bättre med en ny router och inte sämre som den i stället blev.
Jag testade en del olika routers före jag köpte Orbi'n. Försäljaren på Elgiganten var så kaxig så han lovade att det skulle fungera och jag fick löfte om att få lämna tillbaka om det inte täckte hela huset, "no questions asked"...
Slutade med att jag testade tre olika:
Linksys WRT1900ACS
Asus RT-AC88U
D-Link DIR-895 (tror jag det var)

Av dessa fungerade Linksys bäst hemma hos mig (ironiskt nog den billigaste) men jag saknade täckning i de "yttersta" rummen så då testade jag Orbi istället...

Det är lite olika med vad som fungerar i olika hus, speciellt om man, som jag har betonghus. Placeringen är också viktig, ha inte stora metallobjekt i närheten, kylskåp, metalluckor e.dyl och flytta omkring routern för att se var du har bäst täckning.
 
fgo fgo skrev:
Det finns nog flera sätt hur de löser det på och UniFi AP löser det automatiskt. Tror det kallad zero-handoff eller liknande.
Zero-handoff har de gått ifrån nu. Det var en teknik från första generationens unifi. Nu är det Fast roaming som körs:
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115004662107

Stor fördel jämfört med ZHO att accesspunkterna körs på olika kanaler och alltså inte stör varandra.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
tack för alla svar. nu vet jag lite mer. Synd att jag skaffade en router utan att kolla detta först, men jag trodde att täckningen skulle bli bättre med en ny router och inte sämre som den i stället blev.
Om du nu är i den situationen så ist för att köpa en massa nytt dyrt som förelås här så drar du en kabel och kopplar din andra router och omkonfigurerar den till accesspunkt där du inte har täckning från din "huvud router"
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Om du nu är i den situationen så ist för att köpa en massa nytt dyrt som förelås här så drar du en kabel och kopplar din andra router och omkonfigurerar den till accesspunkt där du inte har täckning från din "huvud router"
Exakt. Ge dem samma SSID och krypteringsinställningar och sätt dem på olika kanaler, gärna långt ifrån varandra.
 
T TheGame skrev:
Om du nu är i den situationen så ist för att köpa en massa nytt dyrt som förelås här så drar du en kabel och kopplar din andra router och omkonfigurerar den till accesspunkt där du inte har täckning från din "huvud router"
Håller med - kostar inget extra och kan testas direkt.

Unifi eller Meshnätverk med Netgear Oribi/Google/Linksys/Asus lösningar är också alla bra, men jag skulle i första hand testa återanvända - tar inte lång tid att testa o se hur bra det fungerar.
 
V
Jag kör TP Link Deco som är deras mesh wifi.
Funkar riktigt bra och högre hastighet än jag har behov av. Kör med 6st puckar i hus och garage!
 
T TheGame skrev:
Om du nu är i den situationen så ist för att köpa en massa nytt dyrt som förelås här så drar du en kabel och kopplar din andra router och omkonfigurerar den till accesspunkt där du inte har täckning från din "huvud router"
Fast jag har ju bara en router, inte två så jag måste ju ändå köpa något extra.
 
Då hade jag köpt en unifi lr ac. Med hyffsat stor chans klarar du hela huset med den om den sitter på ett bra ställe.

Räcker den inte kan du köra både routerns accesspunkt och unifi-accesspunkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.