River och renoverar ett 40-talshus och hittat bla ventilationsrör och möjligen kablage som innehåller asbest. Så nu är man lite mer vaksam innan man sliter ut saker o ting.

Så - nån som vet om detta är vanlig glasfiberisolering eller nåt annat man ska vara försiktigare med?

Glasfiberisolering i ett väggutrymme under renovering av ett 40-talshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet golv där fibermaterial syns under en trästruktur, nära ett ventilationsrör, i en husrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på gammal fönsterkarm med slitna kanter och synlig isolering, eventuella renoveringsbekymmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/nochl
 
L
Glasull , sticks som tusan
 
  • Gilla
Asbesträdd och 1 till
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Glasull , sticks som tusan
Grejt - är så många "nya" material man får bekanta sig med när man gräver i gammhus. Tretex var en ny dammig bekantskap också. :)

/nochl
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Kablage som innehåller asbest har jag inte hört talas om. Ventilationskanalerna kan vara av eternit och innehåĺla asbest. Så länge ingen åverkan sker med kanalerna och de får vara ifred är det ingen fara. Fönsterdrevningen ser ut som gammal glasull.
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
Ljus Ljus skrev:
Kablage som innehåller asbest har jag inte hört talas om. Ventilationskanalerna kan vara av eternit och innehåĺla asbest. Så länge ingen åverkan sker med kanalerna och de får vara ifred är det ingen fara. Fönsterdrevningen ser ut som gammal glasull.
Det finns i allt möjligt även kablage. Men är långt ifrån säker att det verkligen är det. Är dock tämligen säker på de mattgrå ventilationsrören är eternit och de behöver jag inte röra som tur är.

/nochl
 
Isoleringen runt fönstret-Glasull
Det finns en möjlighet att gamla tygkablar har asbesttyg runt om, mer vet jag tyvärr ej.
 
Lånar tråden. 50-talshus här. Lite blandad kompott av isoleringsmaterial har används här vad det verkar som. Men vad?
 
  • Genomgående hål i en brun skiva med blandade isoleringsmaterial synliga, inklusive luddiga fibrer och svart material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isoleringsskikt i hålighet med oidentifierat material, synlig betong och ventilationsspjäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut och vara glasull, papp (kanke mineral) och organiska fiber.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.