Hej!

Jag och min fru är nyblivna ägare till en 70-tals enplansvilla med källare. Till våren ska panelen på gavelspetsarna bytas, samt att panel och stuprör ska vitmålas (just nu, brunt). Tyvärr så är även dom nya treglasfönstrena bruna på utsidan. Fönstren är i vitt trä på insidan och brunlackerad aluminium på utsidan. Frågan är om det är värt slitet att försöka måla aluminiumbeklädnaden, vilket jag förstått är väldigt svårt att få till bra. Kunde man kanske beställa endast beklädnaden i vitt och byta ut den själv, eller blir det lika dyrt som att köpa nya fönster?
 
Åsa Lund
Om färgen sitter bra på aluminiumet så borde det gå att måla över färgen med ny färg tycker jag
 
  • Gilla
Inspektörn89
  • Laddar…
Jo färgen sitter väldigt bra och fönstrena är som nya i skicket. Jag hade hoppats på att bara kunna måla men vad jag läst så fick jag uppfattningen om att målning på aluminiumet krävde omfattande förarbete med bl.a. slipning och avfettning, samt att färgen ändå bara sitter kvar ett par år.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Pirjo (möjligen Kirjo) är jättebra färg för plåt annars
 
Okej! Men då verkar det ju finnas hopp om att det ska gå att måla någorlunda smidigt. :)
Tack för tipsen!
 
Hej! Jag är nyfiken på hur det gick. Målade ni om fönsterna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.