A
Hej, skulle hämta lite plankor från kallvinden och noterade detta. Träet e lite fuktigt (idag ca 80% och ute nu ca 90% luft fuktighet) jag övervakar och det gåe upp i perioder men sedan håller det sig under 70, snitt 60 skulle jag säga under året.

Dock ser det ut att endast vara en planka, vet att i besiktning så såg det ut såhär och noterade det som gammalt, man har också bytt tak för ca 10 år sedan.
Kan man ta nå g o t medel för att borsta bort det?
 
Jag skulle inte röra det. Finns ingen anledning.

Däremot är det lämpligt att fotografera nogsamt, och gärna med ritade blyertsstreck eller linjaler i bild, så att man ser exakt var och hur stort det påverkade området(-na) är. Då kan det monitoreras varje år huruvida det växer eller inte.

Det ser lite misstänkt ut, men det kan också vara kvar sedan innan man bytte taket. Svårt att avgöra. Fukthalten är också lite hög, men det behöver inte vara ngt problem. Ett sätt att avgöra om det är aktivt/pågående och måste åtgärdas eller om det är gammalt/passivt är som jag nämnde innan att kontrollera det varje år. Enda sättet att veta om det växer eller inte är att mäta upp storleken, och då gränserna oftast är lite oklara, och man inte kommer ihåg exakt var man mätte året innan så är inritade streck/måttskalor det bästa, tillsammans med bra fotografier.
 
Kanske idé att mäta fuktighetshalten i själva träet också.
Jag fick lära mig av besiktningsmannen vid en husförsäljning att fuktighet i trät >17%medför risk för påväxt av mikroorganismer.

En snabbkoll här hemma ger 8% i råsponten i taket på vår "klimatvind".
(Vindsluften har 50%RH vid 8,3°C)
Utomhus har en tryckimpregnerad helt oskyddad trätrapp 25-30% fuktighet.
 
A
RH går alltid upp under höst / vinter, under sommaren och vår är den runt 50%.. Jag håller på och tilläggsisolerar för att se om det gör något något. Har ganska dålig isolering på
vinden ( gammal isoleringsrulle)
Får nog markera och övervaka, kan man gå upp i taket och göra lite stickprov typ kolla under pannorna osv?
Tips på bra mätare?
 
Bra mätare?
Vi har en temp/fuktmätare med två extra givare, varav en sitter på vinden och en utomhus.
Och en liten fuktmätare, som man sticker in två piggar i träet med.

Vanliga enkla pinaler från Clas O. eller JULA, minns inte vilket.
 
A
Jag har också en fuktmätare och tempmätare (satt den to m på östra sidan av vinden). Tänker sån man med piggar, ok då får man kika hos classe då :)
 
A
Någon som har koll på hur länge trä behöver vara realtivt fuktigt (säg över 80%) för att typ skada eller ruttna /mögla?

För lite mögelpåväxt skadar väl inte utan det är väl trä som är väldigt fuktigt länge som kan ruttna.. Det vill man ju inte
 
Under 70% brukar räknas som säkert. Så det kan nog stämma att man får problem runt 80.
 
Mögel och röta är två helt olika former av svampangrepp. Relativ luftfuktighet är som namnet säger ett mått på luftens innehåll av vattenånga. När det gäller själva trävirket talar man istället om fuktkvot. För mögelangrepp krävs normalt en relativ luftfuktighet över 75% under en längre tid. Röta i trävirket gynnas av en fuktkvot på mellan 50-70%, samt tillgång till syre. Man måste alltså mäta både relativ luftfuktighet och fuktkvot för att ha koll på läget.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Under 70% brukar räknas som säkert. Så det kan nog stämma att man får problem runt 80.
Tror det borde kunna överstiga under en period men sedan sjunka, jag tänker hur länge är en period? Veckor? Månader? År?
 
Jag har en lada som stått ute i 100år drygt. Den utsätts frekvent för högre luftfuktigheter än så. Ytor som inte är direkt utsatta för regn eller annan väta är oskatt. Så visst tål det klart mer periodvis.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.