A
Hej

Jag försöker förstå vilka möjligheter som finns, hantverkarna som hjälper mig med mitt badrum säger att pg av vattenrör 12" inte kommer att fungera bra med denna https://www.bauhaus.se/takduschpaket-inbyggnad-grohe-cosmopolitan-round-takdusch-20.html samt att avloppet är för litet för att hinna rinna av

Det ska även in blandare och grejer i schaktet, jag ser ju bara att jag ska ha vreden sen tänker jag att man kan gömma det lite varstans i schaktet, man vill bygga ut schaktet men då mot var man står skulle kunna tänka mig att bygga ut det åt andra hållet då det ändå antagligen kommer att göra det och tänker att man kan placera det lite varstans å dra lite rör och så men som lekman så har jag mest troligt fel :)

Finns det några andra bra lösningar? Tips på dusch, blandare osv, skulle en i-box spara plats underlätta? Förstår helt enkelt inte hur grejerna ska monteras och det gör det svårt att visualisera så mina krav kanske är orimliga.

Alla förslag mottages gärna gällande takdusch, dold montering både hur och vad som kan användas/smarta lösningar, samt lite förklaring så kanske allt blir lättare :)

vh
 
  • Uppgrävd golvsektion i badrum med exponerade, gamla vattenrör och småstenar, vilket indikerar ett renoveringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet schakt i badrum med synliga vattenrör, avloppsrör och isolering, inomhus byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör och avloppsrör i ett rörigt och öppet schakt under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Reglerna kring VVS i våra badrum är ju numera uppstyrda i branschens regler "Säker Vatten".
Är det med hänvisning dit, som dina hantverkare inte vill montera din föreslagna lösning?

Ett förslag är ju att du kontaktar en annan VVS-installatör och kollar om de kan lösa dina önskemål.
 
Jag förutsätter att du inte menar 12tum utan 12mm. Produkten ska enligt spec klara att leverera 50l/min (varför vill man det) det klarar definitivt inte 12mm rör.
 
A
GoForIt GoForIt skrev:
Reglerna kring VVS i våra badrum är ju numera uppstyrda i branschens regler "Säker Vatten".
Är det med hänvisning dit, som dina hantverkare inte vill montera din föreslagna lösning?

Ett förslag är ju att du kontaktar en annan VVS-installatör och kollar om de kan lösa dina önskemål.
D Daniel 109 skrev:
Jag förutsätter att du inte menar 12tum utan 12mm. Produkten ska enligt spec klara att leverera 50l/min (varför vill man det) det klarar definitivt inte 12mm rör.
Tack för rättningen 12mm, man säger att rören inte klarar av att leverera till den samt avloppet inte klarar av att rinna av, vill gärna ha en stor inbyggnadstak dusch (gissar att detta går bort oavsett takdusch men den kanske finns mindre varianter), finns det några bra riktlinjer liter minut som jag kan titta på för att välja eller måste man även ta hänsyn till tryck? Vill ju inte sitta med en stor dyr dusch som det bara droppar från
 
Vad har du för förutsättningar? Lägenhet eller egen villa?
 
A
GoForIt GoForIt skrev:
Vad har du för förutsättningar? Lägenhet eller egen villa?
lägenhet/bostadsrätt byggnaden är nog från 30 talet
 
Ja, då kan det ju innebära begränsningar på VA-sidan.
Titta på något mindre krävande, eller titta efter annat boende.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
A
GoForIt GoForIt skrev:
Ja, då kan det ju innebära begränsningar på VA-sidan.
Titta på något mindre krävande, eller titta efter annat boende.
Jupp, har hittat en på 17l minut som man säger fungerar och en på 50l som inte fungerar, men har inte fått så mycket vägledning mer än så så det gör ju det lite svårt att välja. Vill gärna förstå vad jag själv väljer och varför
 
Det beror kanske på att dina frågor är ganska otydliga och svårt att begripa.
En 12 mm ledning kan leverera ganska mycket vatten men det exakta svaret beror på ledningens längd och vattentrycket i matarstammen.
Vad är det för schakt du pratar om? Menar du att blandaren ska vara i schaktet eller utanför?
 
A
T Thomas_Blekinge skrev:
Det beror kanske på att dina frågor är ganska otydliga och svårt att begripa.
En 12 mm ledning kan leverera ganska mycket vatten men det exakta svaret beror på ledningens längd och vattentrycket i matarstammen.
Vad är det för schakt du pratar om? Menar du att blandaren ska vara i schaktet eller utanför?
Ber om ursäkt om jag är otydlig jag har frågat mina hantverkare om riktlinjer (liter per minut osv) vad som går att installera, har skickat med ett exempel och har fått ja eller nej tillbaka men inga riktlinjer, tolkar dig som att jag måste vända mig till dom då jag själv har noll koll.

Om det finns möjlighet till taksil/inbyggnad i taket så är önskemålet att allt ska vara inbyggt även blandare. Annars funderar jag på utanpåliggande av större modeller, men även inbyggnad kan vara aktuellt om det är möjligt.

Jag har ett schakt som tar lite plats i badrummet med avloppsrör, vattenrör osv från andra lägenheter, det är redan rätt tight där så om jag bygger in så undrar jag om man måste placera "vad nu som placeras på insidan" just var vredena ska sitta i duschutrymmet eller om det finns smarta lösningar för att spara plats "slippa bygga ut schaktet" , det kanske räcker med att jag behöver förstå vad som tar plats egentligen och hur det måste placeras

mvh
 
Helt off topic, men hur kan vilja stå under rena Niagrafall för tvätta sig ren?

Det nya Stockholms-syndromet?
 
A
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Helt off topic, men hur kan vilja stå under rena Niagrafall för tvätta sig ren?

Det nya Stockholms-syndromet?
Om det vore så väl :), hälsoproblem, det får gärna komma massor, och blästra kroppen rätt hårt sen kanske man kan hitta vettigare saker men jag har noll kunskap och det är en stress renovering/oplanerad så tänkte om jag slår på stort så kan det ju inte bli fel typ O_O
 
elfor12 skrev:
hälsoproblem, det får gärna komma massor, och blästra kroppen rätt hårt
Aj då, låter tufft :(
Ursäkta att jag uttalade mig så negativt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.