Hej.
Jag undrar om det finns någon som har tips på inspiration/länk/boktips/ritning till en "farstu" till jordkällare (alltså träöverbyggnaden innan man går in i själva jordkällaren).

Det är så att jag rivit den gamla som knappt stod upp och nu behövs lite tips för en ny!

Här är en bild på hur det ser ut nu (ursäkta röran):
Jordk%E4llare%201.jpg

Här är en ...skiss :-[ på hur jag tänkt mig (hoppas ni förstår):
Jordk%E4llare%20ritat.jpg

Hoppas på svar, tack på förhand!

Edit: Bilder
 
Lyfter lite nu när det finns bilder....

::)
 
Ett alternativ är ju att låta farstun bli en del av jordkällaren, dvs gräv ut en del, mura, täck med jord. Så gjorde mina svärföräldrar, och det funkar suveränt - den egentliga jordkällaren fick ett jämnt klimat eftersom "farstun" isolerar mycket bra.
 
Då har man grävt ur lite (Pust)... :p
Den gamla "fartsun" gick fram till spadarna, så tanken är väl att den nya skall sträcka sig dit med.

Jordk%E4llare%20gr%E4vd%201.jpg

Det jag funderar mest på är hur man gör med taket.
Det gamla taket bestod av papp som gick in under gräset på kullen, men det nya taket blir nog av plåt.
Hur löser man det ...låter taket gå "över" kullen ca. 20cm eller??

Kaitsu_L ->
Tack för svar, men bakom den befintliga dörren finns ytterligare en dörr vilket betyder att din idé redan finns.
Den nya "trä-farstun" kommer mest att fungera som ...typ förråd.
 
Jag har ingen idé om själva farstun, men fundera på om du kan bygga taket så att vattnet rinner åt "rätt" håll så att det inte samlas framför källardörren.
 
kurt skrev:
Jag har ingen idé om själva farstun, men fundera på om du kan bygga taket så att vattnet rinner åt "rätt" håll så att det inte samlas framför källardörren.
Precis, problemet jag funderar på nu är alltså växlingen mellan gräs och det nya plåt-taket. ???
 
Sätt en "vindskiva" i bakkant ochled sedan undan vattnet med rännor/stuprör/slang ut i dräneringen. Vet av egen erfarenhet att när vatten börjar samlas vid jordkällaren så blir den först fuktig/möglig och sen fryser den sönder. Dränering är viktigt!! Ett alternativ är att göra taket så brett att droppet hamnar utanför källarens sidor, så var det hos morfar. Lycka till!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.