Jag håller på att fila på ritningar inför offertförfrågan där en bastu ingår.
Är inte ute efter något speciellt. Jag tänker ett bastu-agg 400V max 10A och lite belysning.
Är det särskilda apparatdosor för bastu (har aldrig sett någon) och är det särskild höjd på dosorna från golv? Det är ju inte ett våtutrymme som sådant, även om luftfuktigheten kan bli hög.
Det blir inget tillfört vatten i bastun.
 
Det finns regler för bastu, ja :) Vad vill du veta? Man vill hålla all el "lågt" i en bastu då det blir riktigt varmt uppe vid taket. Kopplingsdosor undviker man inne i bastun. Alla ledningar läggs på den kalla sidan och går rakt in i bastun där de behövs t.ex för bastuaggregatet eller belysning.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Allt elmaterial som sitter på mer än 1 meters höjd måste klara (och vara godkänt för) minst 125°C, och kabelisolering ska klara (och vara godkänt för) minst 170°C.
Och detta gäller ända ut till den kalla sidan av väggen, dvs till utsidan av bastun.
 
Toppen, tack för svar!
Känslan jag får när jag läser svaren är att jag låter min elektriker ta denna planering tillsammans med mig innan jag börjar skissa för säkerhetens skull.

Tanken var att ha en apparatdosa till aggregatet strax över golvnivå och sedan till belysning högt upp på vägg så det verkar vara läge att läsa specar.

Vilka dosor klarar så pass hög temp, nån som vet?
 
Mikael_L
Alltså ...

Som yrkesarbetande elektriker är min enda åsikt att i en privatbastu håller man precis all elinstallation under 1 meters höjd inne i bastun.
Man har inga kopplingsdosor någonstans inne i bastun, möjligen undantaget en utanpåliggande nära golvet för bastuugnens matning.
All kabel och allt annat sitter på utsidan av basturummets isolering så långt det är möjligt.

Kräver kunden belysning från taket kan man överväga fiberoptik och så finns det en LEDspot ifrån Designlight specad för höga temperaturer att överväga.


Är det en "kommersiell" kund, t.ex. ett badhus går det givetvis att rota fram takarmaturer för höga temperaturer och andra lösningar, men då kommer det kosta multum, räkna att det snabbt sticker iväg över 20 tusen. Det brukar inta privata kunder vara beredda att hosta upp.
 
tommib
What he said. Det normala är att man har belysningen under lavarna.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
What he said. Det normala är att man har belysningen under lavarna.
Belysning under lavarna..? Är inte det knepigt med tanke på all väta som ju uppstår i en bast?
Vilken typ av belysning i så fall?
 
tommib
Väta? Så mycket vatten stänker man inte omkring sig. Inte jag i alla fall. Löses bäst med IP44-klassade armaturer (typ de flesta utomhusarmaturer).

En snabb googling gav denna rackare om man vill ha en taklampa. Står att den är godkänd för takmontering...
 
Mikael_L
Det är när man tvättar ur bastun efter badet som armaturerna under lavarna får sin dos med vatten.

Men en kvalitetsarmatur med IP44 funkar fint.


tommib tommib skrev:
En snabb googling gav denna rackare om man vill ha en taklampa. Står att den är godkänd för takmontering...
Sen kommer frågan vilken lampa man kan ha i den armaturen, i värmen uppe i taket i bastun.
 
  • Gilla
Rek
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är när man tvättar ur bastun efter badet som armaturerna under lavarna får sin dos med vatten.

Men en kvalitetsarmatur med IP44 funkar fint.
Hm... Jag badar riktigt varmt, 80-90 grader eller mer och skvätter gärna mycket vatten på väggar och lavar. Det måste man när det är så pass varmt...
Får väl hålla igen lite :)
 
Fungerar det inte med en vanlig armatur av porslin med glaskupa?
Det sitter i vår bastu som byggdes nån gång på sextiotalet. Visserligen inte i taket, men ändå högt upp på väggen. Elen är dragen på utsidan och kommer in i bastun i ett flexrör av metall med kortast möjliga böj in i armaturen.
Är det en dålig lösning med dagens mått mätt?
 
  • Gilla
Rek
  • Laddar…
Jag har också börjat skvätta rätt mycket vatten på väggar och tak efter tips i andra bastutrådar här. Av den anledningen skulle jag inte sätta en armatur i taket, utan antingen på väggen (med träskärm) eller under lavarna där det inte rinner så mycket utom då man tvättar av dem.

Men om en IP44-klass på armaturer duger utomhus, med slagregn och storm, så fungerar det ju i bastun också. Värmen är förstås ett tillkommande problem.
 
  • Gilla
Rek
  • Laddar…
tommib
Ja, men inte nere på en halvmeters höjd. Där är det vanligen inte så varmt.
 
  • Gilla
Rek
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Fungerar det inte med en vanlig armatur av porslin med glaskupa?
Det sitter i vår bastu som byggdes nån gång på sextiotalet. Visserligen inte i taket, men ändå högt upp på väggen. Elen är dragen på utsidan och kommer in i bastun i ett flexrör av metall med kortast möjliga böj in i armaturen.
Är det en dålig lösning med dagens mått mätt?
Säkerheten har ju höjts något enormt. Kanske ofta onödigt. Jag har också en massa gamla, ibland uråldriga, installationer som fungerar fint.
Man ska inte riva i det gamla i onödan :)
 
Dheri Dheri skrev:
Fungerar det inte med en vanlig armatur av porslin med glaskupa?
Det sitter i vår bastu som byggdes nån gång på sextiotalet. Visserligen inte i taket, men ändå högt upp på väggen. Elen är dragen på utsidan och kommer in i bastun i ett flexrör av metall med kortast möjliga böj in i armaturen.
Är det en dålig lösning med dagens mått mätt?
Den duger utmärkt även idag, rent tekniskt och säkerhetsmässigt. Men den är kanske inte så modern. Ungdomar vet nog inte ens hur en sådan armatur ser ut ;)
 
  • Gilla
Rek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.