Hej!

Pannan från -67 har sprungit läck och ska ut. Har eldat med pellets sedan 2010 och tycker att det fungerat tillräckligt bra kompletterat med VVB och Luft/luft. Så nu försöker alla man pratar med sälja på mig berg-/jord-/luftvattenvärmepumpar. Dessvärre kräver huset rätt snart också dränering och nytt enskilt avlopp så vi börjar närma oss gränsen för hur mycket ett hus i obygden kan bära i lån. Så pellets får det bli igen.

Har fått prel offerter på nya anläggningar för 65-80000 monterat och klart. Men billigare blir det naturligtvis med en bagagnad ren pelletspanna som passar min brännare (Janfire NH) som jag är rätt nöjd med. Det finns begagnade med brännare och allt (pelletspannor då, inte olje- eller vedpannor med pelletsbrännare) för 10 och upp tillrunt 20000kr. De brukar då ha 5-10 år på nacken, i vissa fall har de stått ur bruk under något/några år men borde väl ha 10-20 år kvar i livet.

Om man nu tittar på begagnat, är det något man skall dubbelkolla, eller undvika?
 
L
5 år på en panna är ingenting
Har dom inte används och är fyllda med vatten ,inte urkopplade , utan sitter som en ryggsäck och har samma vatten som i systemet rostar dom inte , syrefattigt vatten , det är när dom blir tomma som dom rostar . syret i luften går in , och hur dom är demonterade samt var dom är lagrade , ute med press på ( inget bra ) inne kallt eller varmt bäst
Är dom i drift i dag absolut bäst
 
Andrahandsvärdet för pelletspannor, även de som bara är några år gamla är riktigt lågt. Många konverterar ju till bergvärme. Håll utkik på blocket, det går absolut att göra fynd :)
Som Liteavvarje är inne på, hitta en panna som fortfarande är inkopplad, så du kan kontrollera funktionen.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Om den är urkopplad handlar det främst om huruvida det finns vatten kvar i den. Det värsta är en panna som lagrats varmt med kvarstående vatten. Den måste vara torr invändigt för att tåla lagringen. Är den blöt är det bättre om den står kallt.
 
Tack för svaren. Ok det är ingen enkel montering. Ny panna måste igenom kök och ner för vinklad källartrapp (gamla upp samma väg ) Jag vill helt enkelt inte få ner en panna som läcker. Så då verkar rådet vara att vänta tills jag hittar en panna som fortfarande är inkopplad? Till nöds går det tydligen att hyra/låna/köpa en elpanna så att man får lite betänketid. Alternativet är ju att köpa nytt
 
Det kan funka ändå. Det är ju en del plåt i pannorna. Men en som stått med vatten i länge riskerar definitivt att skadas.

Jag gjorde samma byte som du. Jag köpte en begagnad panna med lika Dan brännare som jag hadde gör 12000kr sedan tillkom lite delar för 2000kr. En fördel med att köpa begagnat är att man i allmänhet får med bra mycket mer än med en ny panna. Shuntstyrning mm.
 
Tjaa, tack för svaren. Tröttnade på att blocketkamma efter pannor som stått urkopplade i något uthus i flera år, långt bort och högt prissatta helt utan garantier. Köpte en 15kw elkasett (Jämtvarm WICUM) för dryga tusenlappen istället. Funkar den inte går den att laga. Så får jag tid att fundera och leta efter en prisvärd värmelösning. Ska bli intressant att se om det kostar mer eller mindre på vattenburen el än de 4-5 pallar pellets det gamla pannskrället sög i sig + den period på höst/vår då vi går på luft-luft. Återkommer kanske om det till våren
 
Det är nog lite lågsäsong för pan byten just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.