Äldre rosa villa med vit trim och skadad fasad som diskuteras i forum för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Ny här. Eller nästan. Va några år sedan sist:).
Har stött på lite patrull på kåken.
Har i dag putsad fasad i spritputs från 1924. Den är väldigt dålig och lagad med betog/murbruk på många och stora ytor. Så för att fixa detta tänkte jag spika på träpanel och i samma veva även byta fönster. Då jag ska/vill ändra fasaden så krävdes det ju bygglov.
Men där blev det jobbigt. Någon gång på 80talet blev tydligen kåken "k-märkt". Köpte kåken nov 99. Finns inte ett ord om det i mina papper på huset. En inventering gjordes tydligen 2010. Inte heller då fick jag veta det. Kan ju tycka sånt borde meddelas ägaren. Men enligt komun är man visst själv skyldig att kolla upp sådant:-/.
Någon som vet om man på något sätt kan överklaga ett k-märkt beslut och få det upphävt. Alla dessa knepiga regler hur saker måste renoveras är ju helt knäppa.
Damen på komunen jag prata med sitter på regelboken o motarbetar det mesta:-/
 
Kan det vara så att kommunen stöder sig på varsamhetskravet i bbr? Då blir det svårt att få igenom dina önskemål även ifall du lyckas upphäva k-märkningen.
Men det finns säkert andra på forumet som vet mer.

Fint hus hur som helst! Hoppas du behåller det som det är nu och putsar om det.
 
  • Gilla
Jehu och 1 till
  • Laddar…
En liten tröst kan väl vara att det går att söka bidrag om renoveringen måste göras på ett dyrare sätt än gängse standard. Tyvärr kräver det också att man lägger ut allt på entreprenad.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Spika på panel är inte helt omöjligt. Dok får jag inte tilläggsisolera då det bygger ut för mycket och ändrar proportionerna på huset. Byta fönster till moderna verkar oxå svårt. därför jag undrar lite om det går överklaga. Påstås även höja värdet på huset med k-märkning oxå. Det har jag väldigt svårt o tro. Antal köpare borde ju minska reält:-/
 
useless useless skrev:
En liten tröst kan väl vara att det går att söka bidrag om renoveringen måste göras på ett dyrare sätt än gängse standard. Tyvärr kräver det också att man lägger ut allt på entreprenad.
Tänker inte göra nått själv vilket som. Fått pris på 300000 för allt (panel. Fönster ,grundmålat och tilläggsisolerat). Är inte så intresserad av o spika. :). Försöker hitta nån som spritputsar i skövdetrakten. Men verkar svårt:-/. Tråkiga med bidraget är att det verkar inte va många % man får. Sen är det försent för i år att söka. Så jag kan inte få kåken fixad förens om typ 2 år om jag söker nu. Ansökan ska va inne senast 31 oktober:-/
 
A westman A westman skrev:
Spika på panel är inte helt omöjligt. Dok får jag inte tilläggsisolera då det bygger ut för mycket och ändrar proportionerna på huset. Byta fönster till moderna verkar oxå svårt. därför jag undrar lite om det går överklaga. Påstås även höja värdet på huset med k-märkning oxå. Det har jag väldigt svårt o tro. Antal köpare borde ju minska reält:-/
Det går väl att byta fönster till moderna som inte påverkar utseendet, men det lär väl kosta en hel del för att specialbeställa dem.
 
  • Gilla
A westman
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Det går väl att byta fönster till moderna som inte påverkar utseendet, men det lär väl kosta en hel del för att specialbeställa dem.
Är igentligen inget fel på dom. Bytta på 80-90tal nångång. Är väll mest för o sätta in lite mer "energibesparande" fönster. Men har beslutat strunta i fönster. Lättast är o bara kasta på puts där det är mest akut. Vilket är mycket:-/
 
A westman A westman skrev:
Är igentligen inget fel på dom. Bytta på 80-90tal nångång. Är väll mest för o sätta in lite mer "energibesparande" fönster. Men har beslutat strunta i fönster. Lättast är o bara kasta på puts där det är mest akut. Vilket är mycket:-/
Om de redan är bytta så borde inte K-märkningen gälla dem? K-märkningen handlar ju om att bevara originalet.
 
  • Gilla
caroline2014
  • Laddar…
Det är bara att bygga om och ta böterna - runt 10 till 40k.
 
Böter för vad? Santionsavgiften för att ha brutit mot bygglovskravet brukar vara ganska saftiga. Dessutom får man väl betala regelbundet tills man har återställt det man har ändrat?
 
En del puts håller väldigt länge medan annan går sönder. Vet inte varför: Klart är dock att träpanel inte sköter sig själv. Rengöras, ommålas ...
 
N
Träpanel på ett hus med puts + tilläggsisolering + byte till moderna fönster förstör huset både ur ett kulturhistoriskt och estetiskt perspektiv. Dessutom sänker det värdet. Gör om spritputsen, renovera de fönster som behövs och låt huset andas. Isolering av 20-talshus kan leda till fuktskador. Varför köpte du inte ett 70-talshus istället, där kan du härja fritt.
 
  • Gilla
mawno och 7 till
  • Laddar…
Du begär bygglov. men avviker från vissa detaljer.

Riva ett helt kök från 1800-talet kostar exakt 40k i kalmar.
 
Ditt hus har pekats ut som särskilt värdefullt och omfattas då av förbud mot förvanskning Plan- och bygglagen 8 kap 13§. Det är ett starkare skydd än det varsamhetskrav som faktiskt gäller för alla byggnader, men inte är särskilt starkt eller bindande. Att huset är bedömt vara kulturhistoriskt värdefullt är inget som går att överklaga, däremot går det ju att överklaga ett bygglovsbeslut. Får ett intryck av att du blir förbannad på kommunen för att du inte får göra som du vill och att dom kanske inte förklarar särskilt bra vad som gäller. ett sätt att komma vidare kan vara att be länsmuseet komma utt på rådgivning. Det brukar vara gratis, dom är inte en myndighet utan kan ge råd och tips om hur du kan göra. Länsmuseerna har ofta antikvarier som är certifierade sakkunniga enligt PBL, det betyder att den personen kan lagstiftningen ordentligt. Det är inte alltid antikvarier är jättebra på det så om du ber muset komma på rådgivning kan det vara bra att be att det är en sådan certifierad person som kommer.

Om fönstren är bytta på 1980-talet mot standard fabrikstillverkade fönster är det ingen som kommer att motsätta sig att du byter dem, däremot kan det vara krav på utformning och material i dom nya fönstren. Dyrare än att köpa enklare standardfönster, men höjer värdet på huset.

Värdet på k-märkta hus är ungefär 5-10 % högre än motsvarande hus som inte är k-märkt.

Ta det lugnt och lycka till.
 
  • Gilla
caroline2014 och 1 till
  • Laddar…
En bra regel med ett gammalt hus är att inte ha bråttom när man renoverar.
Det är när det går fort det blir fel, och dyrt.
Om du inte har mycket erfarenhet innan av äldre hus.
Det finns givetvis företag som kan göra fin spritputs i Västergötland. Ring nåt av de stora byggbolagen, inte någon liten hack. Det måste bli bra gjort. Vi gjorde två större fastigheter i Uppsala (Ovandahls). En mindre firma som gjord ett ojämnt jobb, och sedan en av de större aktörerna med utmärkt resultat, marginellt dyrare.
Du kan sätta in energiglas i befintliga fönster, det viktigaste är att täta ordentligt med list.
Om du inte redan har det, installera bergvärme så blir uppvärmningskostnaderna rimliga.
FInt hus, förstör det inte. Damen på kommun kanske är klok och försöker förhindra just det.

En bekant här i byn fick helt oväntat sitt hus utsett till Sörmlands vackraste hus. Då blev det nödvändigt att göra nåt åt spritputsen. Tre gånger större än ditt hus, tror det hamnade runt miljonen. Han fick rejält med stöd.
 
  • Gilla
A westman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.