Så här lyder detaljplanen i mitt område:

"Nya hus och tillbyggnader ska anpassas till den befintliga bebyggelsen i området. Nedanstående angivna våningsantal och maximala takvinklar har valts med syftet att i möjligaste mån bibehålla karaktären i området, med relativt låga byggnader. Byggnader ska utföras med träfasader och sadeltak. Huvudbyggnader får uppföras enligt ett av följande två alternativ: - Huvudbyggnad får uppföras i högst en våning med inredd vind. Takkupa får byggas längs högst en tredjedel av takets längd. Taklutning får vara högst 30 grader. Suterrängvåning får inte anordnas. - Huvudbyggnad med suterrängvåning får uppföras. Taklutning får vara högst 24 grader. Vind får inte inredas till bostad. Suterrängvåning får inte anordnas. Största tillåtna byggnadsarea är 200 m2 , varav garage och uthus högst 60 m2 . Högst en lägenhet per huvudbyggnad."

Just nu har vi en huvudbyggnad på endast 85 kvm samt ett attefallshus som håller på att byggas på 25 kvm. Så vi borde ha 90 kvm byggnadsarea kvar att utnyttja om vi vill?

Kan jag istället för att bygga garage eller utbyggnad av huvudbyggnaden istället bygga ett helt nytt komplementbostadshus på ca 50 kvm? Tänkte nyttja det för eventuell uthyrning eller bostad åt en släkting.
 
Jag delar upp frågan i två delar:

1. Får du bygga ett till komplementbostadshus utöver "attefallshuset"?
Nej, det är bara "attefallshus" som kan uppföras som komplementbostadshus med gällande regelverk. Och detta har du redan utnyttjat. Du får inte inreda bostad i annan komplementbyggnad. Och du får bara ha en huvudbyggnad.

2. Har du 90 kvm byggnadsarea att utnyttja?
Attefallshus räknas inte in i planens begränsning av byggnadsarea. Om huvudbyggnaden har 85 kvm byggnadsarea, så har du 115 kvm byggnadsarea kvar. Av denna byggnadsarea får högst 60 kvm nyttjas till att uppföra en komplementbyggnad. Du kan bygga ut huvudbyggnaden ytterligare om du vill låta en släkting bo hos er.
 
Du kan bygga till huvudbyggnaden och därefter dela den i två bostäder med hjälp av attefallslagen.
 
T Tänka skrev:
1. Får du bygga ett till komplementbostadshus utöver "attefallshuset"?
Nej, det är bara "attefallshus" som kan uppföras som komplementbostadshus med gällande regelverk. Och detta har du redan utnyttjat. Du får inte inreda bostad i annan komplementbyggnad. Och du får bara ha en huvudbyggnad.
Spontant står det ingenstans att det är max en huvudbyggnad per fastighet?
 
Lägg ut detaljplanen så får vi kolla mer noga vad som gäller.
 
  • Gilla
McHolm och 1 till
  • Laddar…
Det där var planbeskrivningen, leta fram detaljplanen där det framgår mer/fler detaljer. Jag tolkar det som att ni får bygga fler huvudbyggnader/bostadshus än ett, dock totalt 140m2 + 60m2 garage/förråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.