Idag har jag knåpat ihop blandade frågor om bergvärme. Förra veckans quiz om el var väl i enklaste laget, så jag försökte göra det här lite svårare.

Testa dina kunskaper, vad kan du om bergvärme? https://www.byggahus.se/quiz/91-Vad-kan-du-om-bergvärme

I den här tråden kan du berätta vad du fick för resultat och kommentera quizet i största allmänhet.

Bergstopp täckt av lite snö med moln som svävar nära i bakgrunden, symboliserar frågor om bergvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har svårt att tro att median borran ligger på 170 meter det var ju rätt vanligt med 100 meters borrar för inte allt för många år sen.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Borrdjupet fick jag oxå fel på. men frågan var ju inte snittet/median, utan vad man "borrar", alltså nutid!
Så nästa gång får jag läsa frågorna noggrannare:)
 
9/10.. fel på kostnaden :oops: hade det varit så billigt hade nog även jag slagit till istället för luft/vatten i förra huset. Där låg offerten på 200 och uppåt.
 
9/10, hade fel på borrdjupet.
 
Svarsalternativen på förstafrågan är felskrivna va?
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
Borrdjupet fick jag oxå fel på. men frågan var ju inte snittet/median, utan vad man "borrar", alltså nutid!
Så nästa gång får jag läsa frågorna noggrannare:)
Nja, jag gick tillbaka och tittade. Den mest rimliga tolkning man kan göra är medianen av existerande borrhål.
Formuleringen "man borrar" lär syfta på just borrdjup och inte utnyttjandet.
 
På första frågan är alla tre svaren rätt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Informationen tycks vara direkt klippt från SGU. Bort djupet de anger är median värdet i arkivet, inte vad man normalt borrar i dag. I första frågan är som sagt alla alternativ rätt. Men även sista alternativet är en tiopotens lägre än det ”mer än 300000” som SGU skriver. Jag gissar att det vara meningen att det ska vara en nolla till i alternativen. Sedan är det ju lämpligt om det första alternativen inte är korrekta om msn får fel när man väljer dem.
 
D Daniel 109 skrev:
Svarsalternativen på förstafrågan är felskrivna va?
Därför gissade jag på alternativ 1. Mer än 100 000 inkluderar ju både 200 000 och 300 000.
 
Men alternativ ett är mer än 10000. Vilket också är rätt. Alternativet mer än 100000 finns inte.
 
E
Redan när jag svarade på fråga ett kände jag på mig att man kommer larva sig om svaren i diskussionstråden
 
  • Gilla
nmeden
  • Laddar…
Kan 120 000 stämma för nyinstallation? Det är bara lite mer än vad firman uppskattade för att byta ut bara vår VP som börjar komma till åren.
 
En bergvärme vp kostar runt 45-65000 kr att då betala nästan 120000 för ett byte känns väldigt tilltaget.
 
Nu var det inte byte det handlade om utan nyinstallation. 120000 är i underkant men sannolikt inte orimligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.