Hej har idag varit på IKEA och fått offert på drömköket för ett 20 kvm stort kök med allting köksö, sexplattors häll med touch kontroll, snygg kåpa över köksön, inbyggd ugn och micro. Diskmaskin inbyggd samt diverse lådor , skåp och vitrinskåp. Ca 75000 kr inkl vitvarorna jag nämde ovan. Tänkte bygga själv är det att rekommendera en normalhändig människa? Någon som har erfarenhet av IKEA kök håller det?
 
Jag har erfarenhet av IKEA kök. Två kök under ca 10 års tid. Det senaste har vi haft i ca 6 år och det är superfint ännu ( björk). Ser ut som nytt!! Inga som helst problem med det. Det kostade oss dessutom mindre än hälften av andra kök vi kollade på.

Är man bara petnoga så klarar man som normalhändig att bygga det.
 
Låter ju lovande.
Har ni även kaklat själva?
Det handlar ju om mycket pengar fastän det är "bara" ett IKEA-kök så man vill ju inte göra fel eller fult.
 
...har NEXUS plus ÄDEL idag och det köket är jag nöjd med samt har fått MYCKET beröm för! (Sålde nyligen detta hus och jag lovar att köket höjde priset rejält på kåken...). Notera även att stommarna i stort är de samma för alla leverantörer vare sig du köper Ballingslöv eller IKEA (de har samma underleverantörer vad jag förstått, gäller även t.ex. utdragslådor etc.).

IKEA-köken är en dröm att montera, jag skrattade hela tiden för det var så rackarns skoj och enkelt! Man liksom bara jublade när sakerna passade som lego!

Har i dagarna frågat på ett Ballingslöv-kök till min blivande kåk men troligen blir det även ett IKEA där... Priskillnaden är STOR!

Kaklade gjorde jag själv 10x10cm plattor från Höganäs (gröna hamrade som passar riktigt bra med den svagt gröna ton som glaset har i IKEA's vitrindelar...). Det tog en kväll att sätta kaklet och en kväll att foga (yta om ca. 6.0m x 0.5m). Satsa på ett fint kakel som du gillar och bry dig inte om priset för det är ändå bara småflis i sammanhanget med 3m2 kakel...

JoGi
 
Har en kompis som nöjligen satt in ett ikea kök... Mycket snyggt!!! Fast de har haft lite strul... Saknades ett par grejor i flera av kollina.. >:(
Trodde verkligen att ikea hade fått bukt med detta. Har självt köpt flera möbler de senaset åren och det har inte saknats något.Minns sen man var liten att det alltid saknades grejor....
Hoppas ni har bättre tur!!!! För man får verkligen mycket kök för pengarna...
/Lill frazze
 
Har monterat 2st IKEA's ståt kök de senaste 3 åren. Första på 20 kvm och det andra på 15kvm. Det är som de flesta andra här nämner inte några problem alls all få in, till och med om man har "tummen mitt i handen". Om ni har ett nybyggt hus så be snickarna sätta spikreglar på den höjd väggskåpen sätts så slipper ni mollys eller liknande. Kakling är inte heller några problem. Då det är såpass kort avstånde mellan bänkskiva och väggskåp så hinner det aldrig bli snett om man inte hinner mäta och loda ;)

Några saker jag dock irriterat mig på när det gäller IKEA kök:
Vid varje leverans fattades det saker. I mitt fall tog köksbyggena 2 veckor längre än planerat då jag fick vänta på delar som inte levererats. >:(

Socklarna är av oerhört dålig kvalité. Spånskivorna är oskyddade baktill och tar upp fukt som en svamp vilket, efter ett tag, gör att laminatet släpper. >:(

Bänkskivorna i bok som vi beställde senast har slagit sig något. Vet inte om detta endast för IKEA men jag hade väntat mig bättre skivir för 20.000:- >:(


 
ved ikke om det er til at få i sverige !!! men i danmark er der noget der hedder gør det selv HTH, perfekt kvali til meget fine priser :)
 
Vi har inte haft några problem med att det fattats grejor till köket. Socklar har vi gjort själva eftersom dom (för sex år sedan iaf) var gjorda av något fuskpåklistrat träimitat som var fruktansvärt fult. Vi gjorde socklarna av golvbräder typ plank. Hållbart, snyggt och bra.

Förra köket kaklade vi utan problem. Nuvarande lät vi kakelfirman göra eftersom det skulle kaklas på det gamla.

 
Ett tips!
Det är att kolla in KF:s Obs kök, Zambo design. Det låter som ett b-kök men kollar man närmare är det egentligen Marbodals kök. Det enda som är skillnaden är att man får själv montera ihop stommarna och att det inte finns lika mycket urval som i Marbodalkatalogen. Men jag tycker ändå de har många fina luckor. Bilderna man får se som Zambo har är precis samma som finns i marbodalkatalogen :)

Vi har själva köpt Zambos kök och det var hur enkelt som helst att montera ihop det.

Vad som är oxå bra när man själv bygger köket, är att kommer man på en ändring så går det väldigt bra att göra det. Har man en snickare som gör jobbet kostar det skjortan att göra ändringar.

Lycka till!
 
djpa skrev:
Socklarna är av oerhört dålig kvalité. Spånskivorna är oskyddade baktill och tar upp fukt som en svamp vilket, efter ett tag, gör att laminatet släpper.  >:(

Bänkskivorna i bok som vi beställde senast har slagit sig något. Vet inte om detta endast för IKEA men jag hade väntat mig bättre skivir för 20.000:- >:(
Socklar
Hmmm, mina socklar ser fin-fina ut efter två år... Jag tycker de verkar OK och skiljer sig väl inte nämnvärt från konkurrenternas (eller?). Å andra sidan låter det för mig mer oroande att ni har så fuktigt under/i/runt skåpen så att spånet drar åt sig så pass mycket fukt...

Bänkskivor
En viktig sak med alla bänkskivor som är stavlimmade är att man måste olja in dem både på undersida och översida ty annars slår de sig! Många fuskar med undersidan eftersom det är lite jobbigare att komma åt denna när skivorna sitter på plats! I Ikea´s stommar är det ju hål "uppåt" varför det är en smal sak att komma åt en tillräcklig stor del av undersidan av skivan... (Fast bökigt är det!).

Kom naturligtvis även ihåg att olja in ordentligt innan ni monterar skivorna! Men som sagt, olja skall man göra på undersidan även efter montering!

JoGi
 
När det gäller fukt så är det inget vi har men vi har barn som, allt som oftast, tappar glas med vätska i som stänker upp under och, trot eller ej, bakom socklarna. Det är inte 100%-igt tätt mellan golv och sockel vilket förklarar fenomenet. Efter några års användning är socklarna både "buckliga" och har tappat laminetet. Nästa gång kommer jag garanterat leta efter alternativ till IKEA´s socklar.

Bänkskivorna är inoljade med IKEA's "Behandla" samt riktig mineralolja (parafinolja) ett par gånger per år, under samt över men inte hjälper det. Enligt IKEA själva har de haft problem med olika leverantörer av just bokskivor så det är nog svaret.

Vissa har fått kompletta leveranser från IKEA, andra inte. Vi hör till den senare kategorin och när det gäller kök är det ingen höjdare att behöva vänta veckor på att få köket funktionsdugligt. Hade det varit en soffa som jag skulle sätta framför TV'n hade det väl varit OK men...
I vårt fall rörde det sig om bl.a. bänkskåpet till diskhon varför vi var "vattenlösa" i två veckor!
Samma historia (fast denna gången skåpet för spishällen) gäller för ett par bekanta som, "as we speak", monterar in ett IKEA kök (mina negativa argument bet inte ;) )

Annars så är IKEA som sagt helt Ok kvalité, bra pris och otroligt lättmonterat vilket kanske (?) uppväger ev. sen leverans och dåliga socklar...
 
::) Kan ju säga det att problem med vatten som kommer in under bänkskivor eller foder inte enbart berör IKEA även de sk lyxigare varianterna har problem med detta.

Även bänkslkivor av mkt "luxuösare" slag lider av vatten avtryck mm.

Så varför inte köpa IKEA iaf ???

;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.