Fixar till i varmgaraget som ska bli hobbyverkstad och förråd. Ska snart få dit elektrikern.
Är det värt att skaffa ett uttag för 3-fas när man ändå håller på och fixar? Vet att det har behövts tidigare när huset renoverades för bilning mm. Jag är vanligt hobbyfixare. Vilka sorters verktyg måste man ha 3-fas för att kunna använda?

Är uppenbarligen inte i stort behov av det nu men är av principen att lika bra att fixa det som kan behövas framöver på direkten.
 
  • Gilla
Ejo
  • Laddar…
L
Kläm in ett 16 A med vägguttag i direkt , du ska ju ha jordfelsbrytare där .
Då har du så du kan köra en mindre svets 1 fas eller 3 fas .plus annat , du är inte begränsad
Det är aldrig fel att ha det , när du ändå håller , den kan sitta bredvid centralen , blir en meter kabel
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Ett 16A uttag kan man i princip köra allt man kann tänka sig behöva i ett vanligt villagarage. Lite kostnad i sammanhanget.
 
  • Gilla
Ejo
  • Laddar…
Sätt ett vid centralen om du inte vet att du behöver ett på något specifikt ställe. Det är en liten extrakostnad när man ändå sätter en ny central. Kompressorer och lite biffigare svetsar är drt första jag tänker på. Men vill man ha en svarv så är det också bra. Om det finns ett uttag då går det ju att använda skarvsladd om det behövs. Införa huset använde jag det nog enbart för en tillfällig inkoppling av elpannan. Men det är bra att ha. Nu har jag tre st separat avsäkrade 16A uttag i ett litet enbils garage. Huvudsäkringen är också 16A. Undrar hur man tänkte där.
 
Större kompressorer brukar vara trefas. Liksom större svetsar. Jag tycker att man klarar sig ganska långt på enfas när man skall svetsa. Men 10A är en klar begränsning. Många maskiner finns både som enfas och trefas, men de större och kraftigare varianterna är trefas. Om du ändå skall ha en elektriker där så borde det inte vara en stor sak att sätta dit ett trefasuttag.
 
Jag hade också satt dit en 3-fas. Hemma kör jag 9 kW-fläkten en stund när garageportarna har varit på vid gavel för att få tillbaka värmen snabbt igen.
 
tommib
Håller med alla ovan. Sätt dit ett trefasuttag. Kostnad ca 5-600 kr för materielen (om du köper ett kombouttag). Elektrikertid ca 30 min, om hen borrar upp det också.
 
Sätt ett uttag. Alla byggmaskiner som kan behövas vid evenruellt hastigt uppkommet strul går på trefas, tex värmefläkt, länspump, avfuktare, högryckstvätt osv. Bra om uttaget redan finns då.
 
tommib tommib skrev:
Håller med alla ovan. Sätt dit ett trefasuttag. Kostnad ca 5-600 kr för materielen (om du köper ett kombouttag).
Ja inte ens det. Ett kombi på Classe går på 179 och skippar du kombi/schuko kan du lätt hitta ett för under hundringen, exempelvis 69,90 på Jula. Inte ens på Ahlsell kostar uttagen över 500 kronor. Någon tia för kabel och klammer tillkommer förstås.
 
tommib
Jag räknade med den trepoliga säkringen också. En Hager C16A kostar ca 300 kr. Lite kabel på det så kommer du upp i de där 500...
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag räknade med den trepoliga säkringen också. En Hager C16A kostar ca 300 kr. Lite kabel på det så kommer du upp i de där 500...
Okey då. :oops: I min värld fanns det nog en ledig trefasgrupp men det är ju min värld det. Kopplar man inte in uttaget direkt på fasskenorna :cool: ska man naturligtvis även räkna med kostnaden för dvärgen. Jag gör en pudel, lägger mig på rygg och sprattlar med benen...:oops::oops::oops:

Hur som helst är det "småpengar" så jag håller med "alla" om att sätta dit ett uttag.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Ni har övertygat mig :) Det blir ett uttag!
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.