Hej jag har en väldigt suspekt lösning på taket som jag tidigare trodde var avluftning till avloppet som jag nu inte riktigt vet hundra vad det är eller varför man valt att göra som man gjort och om man kan räkna det som ett dolt fel. Jag har ett böjt järnrör som kommer upp genom yttertaket som går rakt ner på vindan helt utan funktion. Min första tanke var att det var en gammal avluftning till avloppet som man inte orkade ta bort när man renoverade badrumet på övervåningen. Kan det vara en gammal ventilation eller till luft till braskaminen? Är det någon som har några tankar på detta? Nu har jag varit upp efter en snöstorm då det har lyckats komma in vatten på kallvindan via röret, rivit bort blöt isolering och planerar nu att ta bort det och plugga hålet. Att tillägga är att det varit ett litet rum under röret där på planritningen är markerad "disp". Huset är från 74, vi har bott drygt ett år, säljarna har inte gjort det här det är förmodligen någon tidigare ägare. Det konstiga är ju att säljarna inte fått någon typ av vattenskada tidigare. Bifogar bild.
 
  • Böjt järnrör som sticker upp från ett snötäckt tak, vilket indikerar en potentiell felaktig installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett hus med markerade rum inklusive ett märkt "disp", med måttangivelser, möjlig plats för misstänkt rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand pekar på ett böjt järnrör som går genom ett träbjälklag, omringat av isoleringsmaterial på en vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skumt.
Texten Disp. på en ritning brukar väl betyda "disponibelt", dvs tillgängligt utrymme som i nuläget inte används till något?
 
Det är nog ett rör från tidigare/nuvarande expansionstank
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Röret gör ingen nytta nu då det är öppet och avgängat där det kommer ner rakt ner på en träregel man kan se att röret kan ha gått ner just till höger om bilden då det är ett gammalt hål i underlagspappen mot innertaket på vinden.
 
Staffans2000
Det kan du ta bort.
Röret var kopplat till ett expansionskärl som nu uppenbarligen är ersatt av ett dito i källaren.
Röret kallas för immrör och även för krycka. Funktionen var att lufta kärlet, samt fungera som säkerhetsventil.
 
Tack för svar frustrerande inte komma på vad det var.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.