Jag antar att man får dubbla boendekostnader ett tag under tiden man bygger och betalar på byggkreditivet. Hur mycket pengar brukar kreditivet handla om? Säg att vi räknar med att bygga ett nästan nyckelfärdigt hus i prisklassen 1,3 +tomt 350'... När betalar man vad? Hur många månader bör man räkna med dubbla boendekostnader? Jag tror inte anebyhus har sååå långa leveranstider
 
Hos FSB är det gjort så att du aldrig har dubbla boendekostnader... Räntan för byggkreditivet och övriga bankkostnader läggs på bolånet när ni lägger själva bolånet, när allt är betalt och klart.

 
???

Inte kommer du ifrån dubbla 'boendekostnader' ;). Även om kreditivets ränta läggs på hög innebär detta inte att utgiften inte finns ;).
 
Du betalar fakturor med byggkreditivet allt eftersom de kommer in. Får du tex. en faktura från markentreprenören på 120.000:- så blir det (ex.) 4% =4800:- (vi hade delat på tre, alltså räntekostnad per kvartal).
Men vi valde att betala per månad istället för att låta det läggas på bolånet. Vilket i detta fallet skulle blivit 1600/mån (ifall inte nya fakturor har betalats). Hoppas du förstår..... ::)

Bygger du tex. volymhus så blir det inte lika mycket kreditivränta eftersom huset är klart på kortare tid. Bygger du däremot i tex. lösvirke så drar du ju ut på byggtiden och får betala ränta under längre tid.

Det är ju upp till var och en vad man har råd med! Men som Yonna skriver: utgiften försvinner ju inte bara för att man väntar och betalar den inbakat i bolånet. ;D
 
Nä, Det är sant. Boendekostnad var kanske fel ord ::)
Man man betalar för sitt nuvarande boende och det kommer utgifter samtidigt för det nya huset... Jag var bara rädd att det blir 6000 i hyra plus 5000 som ska betalas för kreditiv, men det kanske inte handlar om så mycket pengar alltså. Och det kan dras ifrån kreditivet så att man inte alls får utgiften direkt utan börjar betala det senare när man betalar på bolånet. Har jag fattat det rätt då? I så fall känns det ju lite lugnare. Det är såå mycket och stora och komplicerade saker med ekonomin tycker jag ::) Svårt att veta om man vågar satsa... Fast med inkomst på 24500 resp 23000 så borde vi väl klara att bygga ett hus som totalt kostar 2 milj?
 
men det kanske inte handlar om så mycket pengar alltså.
Inte till en början i alla fall. Som sagt det beror bl.a. på hur lång byggtid du kommer ha... Ju fler fakturor du betalat med byggkreditivet, dessto högre räntekostnad blir det ju.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.