I
Jag har ett träd, Metasequoia glyptostroboides, kinesisk sekvoja, planterat 1983, det har enorma rötter som söker sig långa sträckor. Nu har jag fått en fiberkabel klart i riskzonen, 2,5-3 meter från trädet. Om mitt träd skadar fiberkabeln blir jag då ersättningsskyldig?
Jag var ute och kapade en 8 cm rot ca 2meter längs diket de grävt för fiber.
 
Såvitt jag vet är du inte det. Om vi tex pratar ett träd eller en gren som går av och träffar grannens bil är man det inte, undantag vid grov oaktsamhet då man tex sett att det är en allvarlig skada eller att någon påpekat skador på trädet.
 
I
H huggan skrev:
Såvitt jag vet är du inte det. Om vi tex pratar ett träd eller en gren som går av och träffar grannens bil är man det inte, undantag vid grov oaktsamhet då man tex sett att det är en allvarlig skada eller att någon påpekat skador på trädet.
Svårt att hitta riktlinjer för trädplantering. I Umeå säger man så här.
Illustration av trädplantering med avståndsindikationer från byggnad, gångväg och gata samt människor och ett fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utan att ange vilken art det gäller, vad jag kan se.
På Odla, http://www.odla.nu/inspiration/sakert-planteringsavstand blir det helt andra avstånd, nästan så det är omöjligt att ha ett träd på 700m2 tomt.

Pil 18 m
Poppel 20 m
Ek 18 m
Alm 19 m
Hästkastanj 15 m
Ask 10 m
Lönn 9 - 12 m (beroende på sort)
Cypress, tuja 2.5 m
Lind 11 m
Bok 9 m
Platan 10 m
Robinia 8.5 m
Björk 4 m
Körsbär 3 m
Rönn 5 m

Men nu får man ju tänka på att denna lista gäller för arten, alltså inte alla de mer eller mindre förädlade

Nu är det ju inget vanligt träd jag har, Kraftiga rötter som sticker iväg ca 2dm under markytan, så kan jag ha planterat det fel? Borde jag alls planterat det?
Jag har verkligen ingen lust att betala för om de skulle behöva riva upp gatan. Jag har ju ingen fiber men röret löper 3-4 dm utanför gränsen, hade de åtminstone lagt det mitt i gatan hade det känts bättre.
 
harry73
Jag ser inte hur du kan bli ersättningsskyldig.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
I
Hoppas ni har rätt,det är ju logiskt. Men man ska inte förakta fiberbolagens styrka, vad som helst kan hända. Hade varit skönt att ha det i svart på vitt.
 
Du kan försöka söka på någon dom men hade någon blivit skadeståndskyldig för ett sådant fall tycker man det borde uppmärksammats i media pga lustigheten i det.
 
Är det din tomt vi pratar om? Din fiber? I så fall kan jag tänka mig att problemet blir ditt.
Om inte, är det antagligen samma regler som vanligt. Om rötter eller grenar sträcker sig på annans mark har denne rätt att avlägsna dem, eller be ägaren avlägsna dem.
Ägaren är vanligtvis inte ansvarig för eventuell skada som växtligheten kan åsamka.
 
I
Bart Bart skrev:
Är det din tomt vi pratar om? Din fiber? I så fall kan jag tänka mig att problemet blir ditt.
Om inte, är det antagligen samma regler som vanligt. Om rötter eller grenar sträcker sig på annans mark har denne rätt att avlägsna dem, eller be ägaren avlägsna dem.
Ägaren är vanligtvis inte ansvarig för eventuell skada som växtligheten kan åsamka.
Min tomt och träd. Inte min fiber.
http://vav.griffel.net/filer/VA-Forsk_92-14_Del2.pdf
Sid.23-24, ex. 3 . Så ser det ut med skillnad att det inte är avlopp det handlar om och att fiber-förläggningen är närmare min gräns.
Det är ju ganska nytt med fiber så det har väl inte hunnit hända nåt än.
Men två fakta.
1: Trädet ifråga är lite udda, det har ett stort törstigt, ytligt, rotsystem.
2: Fibern har lagts för nära trädet och på samma nivå som rötterna trivs.
Eftersom gatan är asfalterad är det inte heller lätt att åtgärda något. Möjligt att jag målar fan på väggen, det händer kanske aldrig något. Men jag ser kraften i rötterna på min uppfart som även den är asfalterad.
Ser att det måste kosta ofantligt mycket då ytterligare två hushåll kopplat in sig på fiber, 4 olika firmor 3 gånger, med packmaskiner, fräsar, grävmaskiner och totalt tio man som har huserat utanför två dagar för en sträcka på ca 10 meter, klart det kostar. Hade inte de nya kopplat in sig hade jag inte brytt mig, det är bara de som ligger efter min tomt.
 
ion skrev:
Jag har ett träd, Metasequoia glyptostroboides, kinesisk sekvoja, planterat 1983, det har enorma rötter som söker sig långa sträckor. Nu har jag fått en fiberkabel klart i riskzonen, 2,5-3 meter från trädet. Om mitt träd skadar fiberkabeln blir jag då ersättningsskyldig?
Jag var ute och kapade en 8 cm rot ca 2meter längs diket de grävt för fiber.
Trädet fanns ju där när de grävde ner kabeln, om de tyckte att det var en lämplig plats att gräva ner den på så får det stå för dom tycker jag. om de är oroliga för rötterna så skulle de skyddat fibern bättre.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Vad är risken?
Jag har ju hört att trädrötter kan skada dräneringar och avloppsrör men jag har aldrig hört att kablar skulle skadas... El/tele/mm.

/ATW
 
hsd
Avloppsrör är ju med skarvar som rötter kan leta sig in i men fiber ligger ju slang så jag tror inte på någon skaderisk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.