Hallo!

Undrar om någon här på forumet har NCS 5000 färkod (grå) målat på sitt hus. Vi hade tänkt oss NCS 5000 o NCS 7000 på husgrunden men är rädda att det blir för mörkt. Har köpt test färger men svårt att bestämma ändå på liten yta :(

Tacksam för svar

Mvh
Martin
 
Jag har precis putsat mitt hus mörkt och är mycket nöjd. Dock har min putsare inte NCS-kodning på sina färger, men jag ville ha 8500 vilket han nästan uppnått. Enligt firman som putsat är min färg det mörkaste som går att få fram med det system han använder.

Inspirationen till färgen fick jag bla av en familj som målat sitt sedan tidigare putsade hus med 7500 vilket är snäppet ljusare än jag har.
 
Ljusåtergivningen är ju lite svår med vårt ruggiga novembermörker men här är några bilder.
 
  • En mörkgrå husfasad med fönster och tak i tegel, under ett grått novemberljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Yttervägg på ett hus med nyligen målat grått puts och tre fönster, bredvid en äldre träddörr, i svagt dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hus med gul tegelfasad och grön plåttak, med fem synliga fönster och en skorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett svart hus med tända ljus i fönstren i skymningen med lite snö på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvåningshus med mörk fasad och vita fönster på en grå mulen dag med snöfläckar på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett mörkt enfamiljshus med lutande tak och skorstenar under en grå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skull säga att de första bilderna bäst återger färgen - de sista är lite väl mörka (även om jag gärna hade sett att slutresultatet var så nära svart som det bara gick). Fick med en förebild också. På mitt "pippihus".
 
  • Gilla
Lasson83
  • Laddar…
Tack för bilderna Blev snyggt med så mörkt o jäkla skillnad från orginal Nu är vårt hus målat. Frugan var nojjig över för mörkt så vi tog först 3000 men det blev alldeles för ljust så jag bestämde 5000 vilket blev som jag tänkt mig men den mörka passa på ditt hus, beror nog mycket på hur stort huset är också
 
L Lasson83 skrev:
Tack för bilderna Blev snyggt med så mörkt o jäkla skillnad från orginal Nu är vårt hus målat. Frugan var nojjig över för mörkt så vi tog först 3000 men det blev alldeles för ljust så jag bestämde 5000 vilket blev som jag tänkt mig men den mörka passa på ditt hus, beror nog mycket på hur stort huset är också
Tack :) Huset är 11x11 meter. Har du före/efterbilder på ditt hus?
 
A alacs skrev:
Tack :) Huset är 11x11 meter. Har du före/efterbilder på ditt hus?
Ja på datorn, så smackar upp dem imorn
 
  • Gilla
alacs
  • Laddar…
A alacs skrev:
Tack :) Huset är 11x11 meter. Har du före/efterbilder på ditt hus?
 
  • Rött hus med svart tak och solpaneler, vy från gatan mot entrén.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av husfasad med byggställning och delvis avtäckt murverk, med parkerad bil framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
alacs
  • Laddar…
Snyggt!!
 
  • Gilla
Lasson83
  • Laddar…
A alacs skrev:
Snyggt!!
Tack
 
Påminner om min färg men jag kommer inte ihåg färgkoden.

Efter snart 13 år har färgen dämpats något vilket jag väl helst inte önskat. Däremot har fasaden klarat sig mycket bättre än grannhusen, byggda samtidigt som mitt. Grannhusen är typiskt vita putsade skånehus med fasader som redan hunnit bli ommålade. Jag bor mycket nära östersjökusten.
 
yonna yonna skrev:
Påminner om min färg men jag kommer inte ihåg färgkoden.

Efter snart 13 år har färgen dämpats något vilket jag väl helst inte önskat. Däremot har fasaden klarat sig mycket bättre än grannhusen, byggda samtidigt som mitt. Grannhusen är typiskt vita putsade skånehus med fasader som redan hunnit bli ommålade. Jag bor mycket nära östersjökusten.
Tyvärr blir det nog något ”slitet” efter ett tag. Vi bor vid havet o vår fasad får ta mycket stryk. Vi körde med STO system
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.