Jag har tyvärr lite dålig wifi täckning i huset och funderar därför på att utöka räckvidden. Vad är egentligen smidigast? jag har nätverksuttag i varje rum, men om man sätter dit nya accespunkter, blir det då olika nätverk som den trådlösa enheten kommer att hoppa emellan? Är det i så fall bättre med ett par repeater?
Jag har även läst om mesh, men det verkar vara ganska dyrt. Funkar det med routern jag har nu? Jag har försökt googla svaren men blir ännu mer förvirrad.
 
kolla efter unifi. Då får du ett och samma nätverk med dessa puckar.
Funkar hur bra som helst.
 
Personligen har jag börjat med Ubiquiti. Deras accesspunkter är oslagbara i förhållande till pris enligt min uppfattning.

Svårt att svara på frågeställningen när vi inte vet varken vad ni har för router eller vilken typ av hus. Betong med armering är besvärligare än trähus....
 
Har också gått över till Ubiquiti. Grymt nöjd med deras AP Pro, klarar mig bra med en.
 
fgo fgo skrev:
kolla efter unifi. Då får du ett och samma nätverk med dessa puckar.
Funkar hur bra som helst.
Du menar med accespunkt eller?
 
Ljus Ljus skrev:
Personligen har jag börjat med Ubiquiti. Deras accesspunkter är oslagbara i förhållande till pris enligt min uppfattning.

Svårt att svara på frågeställningen när vi inte vet varken vad ni har för router eller vilken typ av hus. Betong med armering är besvärligare än trähus....
Har ett vanligt nybyggt hus. Murat på nedre våning .
 
Har en asus router för övrigt.
 
Kan man sätta accesspunkter och få dom till att bli ett nätverk med routern då?
 
nej ofta stänger man av wifi i routern och kör AP (accesspunk) istället.
Vi har två stycken i vårt hus en på vardera våning.
 
Ja det funkar. Asus brukar ha hygglig täckning på Wifi. Googla unifi eller ubiquiti så hittar du massor av information på deras hemsida som hjälper dig vidare. Å andra sidan så kan du välja nästan vilken AP som helst. Du konfigurerar AP som ett och samma nätverk för enkelhetens skull. Nackdelen med trådlösa AP är att "reläfunktionen" stjäl bandbredd från wifi. Men som sagts av mig och andra titta på ubiquiti. Grymt bra.
 
fgo fgo skrev:
nej ofta stänger man av wifi i routern och kör AP (accesspunk) istället.
Vi har två stycken i vårt hus en på vardera våning.
Låter som olika svar på frågan men är egentligen samma svar.
Har man unifi AP så är de så otroligt mycket bättre än routern Wifi så då stänger man av den för att få bättre utrymme för Wifi kanalerna i AP
 
Ljus Ljus skrev:
Ja det funkar. Asus brukar ha hygglig täckning på Wifi. Googla unifi eller ubiquiti så hittar du massor av information på deras hemsida som hjälper dig vidare. Å andra sidan så kan du välja nästan vilken AP som helst. Du konfigurerar AP som ett och samma nätverk för enkelhetens skull. Nackdelen med trådlösa AP är att "reläfunktionen" stjäl bandbredd från wifi. Men som sagts av mig och andra titta på ubiquiti. Grymt bra.
jag håller inte riktigt med. För det blir inte "samma" nätverk av att man bara döper dessa till samma SSID och lösen. I de fall man gör så får klienterna själva koppla över mellan de olika wifi-sändarna. Väljer man mesh eller unifi så sköter sändarna det själva
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
Ljus Ljus skrev:
Låter som olika svar på frågan men är egentligen samma svar.
Har man unifi AP så är de så otroligt mycket bättre än routern Wifi så då stänger man av den för att få bättre utrymme för Wifi kanalerna i AP
vi skrev samtidigt så det blev lite missvisande för TS
Men jag tror vi är överens (y)
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
Visst är vi överens(y)
Skrev ett förenklat svar och insåg att det kan missförstås, innan jag hunnit korrigera så förtydligade du:D
Ibland skulle man önska att det fanns en funktion som gör att man ser om någon och vem som skriver i tråden samtidigt. Å andra sidan så förtydligas ev snabbskrivningar, otydligheter och syftningsfel snabbt av yttersta kompetenta forumkollegor
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Jag kör accecpunkter på så långt avstånd från varandra att våra mobila enheter aitomatiskt ändrat för att den tappar när man är på andra sidan huset.
Det är helt jlart smidigast med accespunkter än repeaters som jag bara har dåliga erfarenheter av.
Accespunkterna blir på samma nät. Dom flesta routrar går att ställa om till accespunkt så avaktiveras dhcp.
Behöver inte köpa en massa nytt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.