Hejsan.
Jag har en fråga om Mitsubishi Electric VL-100. Jag bor i ett hus på 150 m3 på markplan och 150 m3 källare i Sundsvall . vi har radonhalter 500 Bq/m3 men ibland blir 1000 Bq/m3 . Hur många aggregat behöver jag? Klara den då det är tempraturer på-20 ute?tack

Mvh/Omar
 
  • Mitsubishi Electric VL-100 värmväxlare ovanifrån och inuti, för radonreducering i hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför flera av dessa leksaker som till slut blir mångfaldigt dyrare än än ett "riktigt". Är det kanaldragningen du bävar för?
 
"This means that when outside air is colder than
the panel or inside the unit.
Since condensation and frost formation varies
with subtle changes in conditions (indoor humidity,
temporarily stop the unit as conditions dictate.
When dew condensation has formed on the surface
of the unit, wipe it off.
Using the following outside air temperatures as
a guide, switch the mode to Exhaust only mode."
 
  • Gilla
omar1985
  • Laddar…
Lizzardo
Jag har två sådana i mitt hus, 1 1/2 plan från 1909 på 92 kvm.
Satte mest in dem som en smidig nödlösning i tätt hus då jag visste att jag inte skulle bo kvar särskillt länge.
Se till att dimensionera dem så du kan köra på lågfart för de låter ganska mycket, ungefär som en luft-luft på lågfart.
Värmeväxlingen är väl lite sådär med, blåser in ganska kall luft nu på vintern men stör inte mig då jag bara har dem på ett par timmar för att kåken inte ska lukta instängt.
 
  • Gilla
omar1985
  • Laddar…
Varför inte en riktig ventilationsanläggning istället?
 
För att den kommer att kosta 130 tusen jag vill nånting billigt
 
Vad är det som kommer att kosta 130 tusen? Vad har huset för värmesystem?
 
Jösses vart har du fått dessa siffror ifrån.Är huset så ovanligt byggt att kanalsystemet måste specialdesignas och byggas in på nåt sätt? Hälften kan det möjligtvis komma upp till . Är det möjligtvis inkluderat en markradonsug i det priset? Med de radonhalter som du har borde det inte vara nån svårighet att lyfta radonsaneringsbidrag när det återinförs nästa år.
 
Bergvärme pump. FTX VENTILATION (
Flexit UNI 4)
 
Ok. Så 130 tusen är för ventilation OCH en bergvärmepump?
 
  • Gilla
omar1985
  • Laddar…
Jag har fått den här förslag.
 
  • Offertdokument för ventilationssystem från Ahla Vent med prisdetaljer och kontakinformation, daterad i Sundsvall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej.bara ventilation
 
Med andra ord ingår inte ev inbyggnader av kanal och inte nån särskild radonbrunn el radonsug. Be dom dra...
 
  • Gilla
omar1985
  • Laddar…
Vi har radonsug men det hjälpte inte! Den kostade mig 15 tusen kronor men jag har radon fortfarande.
 
Har du löst det Omar? Jag bor själv i Sundsvall med liknande radonhalter som dig och är nyfiken på lösningen. Tycker att offerten du fick ser horribel ut. Inget material är ju specat överhuvudtaget och känns allmänt dyrt för mödan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.