Hej!
Är det någon av er som vet om Folksams villaförsäkring är täckande under husbygget? De på Folksam vet inte!!!
/Maggan
 
Hur menar du med täckande? Täckande för vad?

Min Folksam hemförsäkring jag tecknade för att banken krävde det täcker iallafall allt vad gäller materialet för huset tills dess att det är färdigt.
Då kan jag komplettera med lösöre. Men som det är i dagsläget har jag värderat det hela till 1,2k och sedemera försäkrat för det värdet.
Så om något blir stulet under byggtiden ska den ju täcka, eller om huset brinner ner tex...
 
Hejsan
Jag är i början på mitt bygge och ringde Folksam och undrade vad som gäller vid ombyggnation
Följande fick jag reda på:
Material som inte är inlåst täcks ej av villaförsäkringen.
Vid brand så täcker försäkringen även det lösa som ligger i direkt anslutning till byggplatsen.

Nu kommer det roliga i det hela, det är väldigt stor skillnad mellan handläggarna man pratar med.
Jag hade kontakt 1 månad tidigare och då gällde försäkringen även plankhögen +maskiner vid eventuell stöld. När jag sedan ringde för att kontrollera så blev svaret helt annorlunda med den nya handläggaren.

Kontentan av mina samtal är att de vet inte när du frågar, men händer det något så kan du ge dig f*n på att då vet de precis vad som gäller.

Ha det
brkn.
 
Tack för svaren!
Efter att ha prattat med person nr 3 på Folksam (samt efter era svar) känner jag mig klokare. Försäkringen blidde tom billigare efter det sista samtalet. Folksams villaförsäkring (utan lösöre) ska vara den försäkring banken vill ha vid villabygge, försäkrade hon mig om :)
/Maggan
 
Alltså... förklara för mig som inte förstår detta.
Behöver jag ha en försäkring på huset under byggtiden om jag har totalentreprenad???

Räcker det inte med de försäkringar som entreprenören teckar (färdigställande + byggfel)???
 
Nej, det behöver du inte.
 
OK! Tackar
 
Betina
Vår bank (FSB Nacka) kräver också att det finns en villaförsäkring som täcker vid ev. brand. Vi har inget byggkreditiv, men har tomt och kommande hus som säkerhet. Därav kravet.
 
När man har totalentreprenad är det väl husfirman som har försäkrat sitt bygge....
I mitt fall, (köpte hussats + stomresning) ingick en villaförsäkring när man bygger som gäller ett år, men den täcker inte för lösöret när man flyttat in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.