Prova kapa formplyfa utan klyvkniv... fullständig mardröm så nog är det bra alltid. Konstigt att alla tillverkare inte har en.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
R roxul skrev:
Får hoppas jag blir nöjd, dessutom sparade jag en hel del mot att köpa FT som jag kan köpa annat kul för :)
Kollar man på priset för Festool, Dewalt, Bosch och Makita så kostar dom lika mycket (skiljer 500kr eller så) om man ska ha samma tillbehör alltså två skenor och förbindningsbeslag som brukar följa med Festoolen.
 
Behöver hjälp med att bli motiverad till ett köp :rofl:
Äger idag en betteridriven Ryobi cirkelsåg sen cirka två år tillbaka, använt den kanske 2-3 ggr.
Har nu hittat en bra deal på en sänksåg med 160 skena. Dock är priset lite över för mig att bara slå till, lite också eftersom jag inte har något behov just nu.
Så nu behöver jag er hjälp med att motivera köpet, släng upp allt vad man kan använda sågen till och hur mycket bättre den är än en cirkelsåg. Ska även byta kök inom 2 år, visst måste man ha sänksåg då?
 
  • Gilla
erikassar
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Behöver hjälp med att bli motiverad till ett köp :rofl:
Äger idag en betteridriven Ryobi cirkelsåg sen cirka två år tillbaka, använt den kanske 2-3 ggr.
Har nu hittat en bra deal på en sänksåg med 160 skena. Dock är priset lite över för mig att bara slå till, lite också eftersom jag inte har något behov just nu.
Så nu behöver jag er hjälp med att motivera köpet, släng upp allt vad man kan använda sågen till och hur mycket bättre den är än en cirkelsåg. Ska även byta kök inom 2 år, visst måste man ha sänksåg då?
Cirkelsåg med skena, ev sänksåg är ju bra om du behöver såga väldigt rakt, som tex passbitar i ett kök!
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Ingen mer än Biggie som kan motivera mig? Får väl köra på min Ryobi några år till då :cry:
 
Lexington Lexington skrev:
Ingen mer än Biggie som kan motivera mig? Får väl köra på min Ryobi några år till då :cry:
Jag sitter lite i samma båt som du, jag har en cirkelsåg utav äldre och tröttare modell, men det hade varit bra att skaffa något pålitligt att såga rakt med, cirkelsågen har fungerat om man spänner en regel eller liknande som man sedan kan styra sågen med, men visst hade det varit kul med proffsiga grejer så som en sänksåg! Dock så tycker jag nog inte det är värt att köpa en då de är ganska dyra och har ett ganska smalt användningsområde, blir nog att köpa en modernare cirkelsåg med spår och tillhörande skena, där är ju användningsområdet större!

Tror nästan du får en cirkelsåg m skena och en extra fintandad klinga till samma pris som en sänksåg.
 
Vafan, inte det svaret jag vill ha ;)
 
Du vill ha en sänksåg för spånhanteringen, med ansluten dammsugare, milsvid skillnad mellan min sänksåg och min(a) cirkelsågar. (y)
Använder sänksågen till över 95% "handklinge-sågningarna", 18V står för resterande 5% och sladdcirkeln för 0 då den är långtidsutlånad till svärfar :geek:
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Att sänksågen faktiskt sänker ner sin klinga har ju också sina fördelar på sina ställen om man jämför med cirkelsågen, spånhanteringen är ju också ett bra argument!
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Ett annat argument för sänksåg är att sågsnitt blir mycket bättre tack vare splitterskydd på skenan, då klingan sågas precis intill skyddet. Fina snitt vill man absolut ha om man ska kapa lackerade täcksidor, passbitar till köksskåpen och kapa bänkskivor etc.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Köpte precis en lågpris sänksåg istället för en cirkelsåg, mest för att den är smidigare att såga spånskicor/OSB med. Ångrar mig inte. Hellre en lågpris sänksåg än en bra cirkelsåg när man inte har det som yrke. I mitt fall blev det en Scheppach från Bauhaus, den har sina sidor, men som hobbyverktyg så duger den gott och är prisvärd!
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Ja Scheppachen är ca halva priset av den jag tittat på, frågan är då om kvalitet håller dubbelt så länge?
Sen finns det ju ett andrahandsvärde på kvalitetsmärken vilket inte är säkert på Scheppach.
 
Ett tips är att kolla begagnat. Det kryllar av dom på Blocket och Tradera. Kolla på proffsmärken som Festool, Bosch, Makita etc.. Brukar betyda en billig investering långsiktig då dom håller länge och tillgång till reservdelar mycket goda.
 
Jo, men andrahandsvärdet är noll i mina beräkningar då jag inte planerar att sälja. Kvaliten duger nog gott utifrån de behov jag har. Men naturligtvis har andra behov som kräver bättre maskiner. Jag tittade även på begagnat, men hittade inget vettigt där.
 
Första gången jag använde min sänksåg (Blå bosch) skrattade jag högt och ljudligt åt alla som gnetar med sketna cirkelsågar. ;)

Det går snabbt (köp en kort skena också)
Man behöver inte hålla på och spänna fast något
Snittet blir rakt och perfekt
Det dammar nästan ingenting alls om man kopplar in en dammsugare
Enkelt att såga ur raka spår till en vindskiva tex
Man känner dig proffsig

Köp.
 
  • Gilla
Tornhuset och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.