215 total isolertjocklek får ses som lite. Minst 300 tycker jag man bör ha vid nybygge av permanentboende
 
Det jag fäktar efter är att vinsten med isolering inte är proportionell mot tjockleken i det oändliga. Man når en gräns när det inte längre är värt det, kanske främst ekonomisk men nån gång även miljömässigt då isoleringen också tär en del på miljön vid produktion (det gäller väl främst mineralull och cellplast, och jag vet inte om man ens når den gränsen i realiteten).
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tycker det du skrev är bra. Fast kör på liggande 45 på insidan.

Fasad/västkustskiva är väl beprövat och fungerar utmärkt! Bara att köra på.
Med liggande 45 på insidan måste jag väl kortla för alla skivskarvar. Blir inte det onödigt jobbigt?
 
D DTanner skrev:
Med liggande 45 på insidan måste jag väl kortla för alla skivskarvar.
Varför det?
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Varför det?
i mitt fyrkantiga sinne tänkte jag att man har skivorna stående, men du kanske menar att man ska lägga dem istället då, eller?
 
Ja, självklart, när skivorna mellan reglarna är stående.
 
J justusandersson skrev:
Ja, självklart, när skivorna mellan reglarna är stående.
Då får jag väl en massa skivskarvar som är svårare att spackla (gips). Vad är egentligen vinsten? Minska köldbrygga?
 
Jag hade reglat 45orna horisontellt, satt OSBn stående och sist gips stående. Det går fint att sätta skivor liggande också men jag tycker det är lättare att hantera om man hela tiden kan sälla skivan på golvet när man monterar.

Att lägga skivor i olika riktningar påverkar inte några köldbryggor.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Att lägga skivor i olika riktningar påverkar inte några köldbryggor.
Nej, men att regla horisontellt gör väl det, eller? Vad är annars vinningen med att göra det? Lättare att dra elen?

Sätter jag OSB stående får jag väl reglarnas c/c-mått som skruvavstånd. Tänkte regla c/c 60, blir inte det på tok för glest? Annars kan jag tänkta mig att man lägger OSB och ställer gipset.
 
D DTanner skrev:
Nej, men att regla horisontellt gör väl det, eller? Vad är annars vinningen med att göra det? Lättare att dra elen?

Sätter jag OSB stående får jag väl reglarnas c/c-mått som skruvavstånd. Tänkte regla c/c 60, blir inte det på tok för glest? Annars kan jag tänkta mig att man lägger OSB och ställer gipset.
Ja reglingen av installationsskiktet tvärs stommen är däremot bra för att motverka köldbryggor som du säger.

Visst kan man lägga OSBn ner men jag vet inte om det gör så stor skillnad. I vilket fall får du ju samma spännvid över facken, skillnaden är bara att det blir antingen tätt med skruv på långsida eller kortsida. Men reglarna sitter ju där de sitter så totalt sett blir det lika mycket skruv så att säga.

Om du kör på stående skivor både till gips och OSB så bör du förskjuta skarvarna.
 
Tack för bra input. Blir nog liggande regling inne.

Någon som har några synpunkter på vilken av väggarna (gavel eller långsida) som ska vara ytterst i hörnet? Ska långsidan möta gaveln eller tvärt om? Finns det någon praxis?
 
Hörn är lite luriga. Du måste se till att horisontella reglar och skivor kan få fäste i hörnet. Det kan kräva någon extra vertikal regel. Denna bild är ett horisontalt snitt genom ett hörne. Utsidan är till vänster och nedanför reglarna.
Schema över hur horisontella reglar och en vertikal regel möts i ett hörn vid byggnation.
 
Träguidens illustrationer är naturligtvis mycket bättre än min, men principen är densamma. Det lönar sig att tänka igenom problemet ordentligt före.
 
Tänkte mest på den fjärde regeln som du sparade. Antar att den har till syfte att man kan koppla hörnet lite bättre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.