M
Tryckregulator av metall som inte längre reglerar ner till 1 bar, visas på en träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har problem med en tryckregulator liknande den på bilden ovan som inte längre reglerar ner trycket tillräckligt. Trycket ska justeras till 1 bar, manometern med max utslag på 2bar bottnar, lugnt men bottnar så gissningsvis ca 3bar.

Regulatorn sitter illa till i en ågnugn så jag ber om hjälp innan jag ännu en gång demonterar för att fixa eller eventuellt byta ut den. Ugnen har förutom denna regulator en restriktor med ett 0,4mm hål och det hålet beckar igen så häromdagen demonterade jag regulator/elektroventil/restriktor för rengöring och avkalkning samt installerade ett Brita Purity C50 filter. Regulatorn demonterades helt, rengjordes och O-ringar och tätning smordes.

Mattas sådana här regulatorer med ålder?
Fjädern är max komprimerad, går inte att få högre kraft. Är det så man får max tryckreduktion eller har jag skruvat åt fel håll?
 
L
Kan var lite skit i den eller utsliten , skaffa en ny , den måste vara klassad för att sitta på en ångpanna som regulator , inget att leka med , det är ånga
 
M
Stor restaurangugn i hemmiljö med kontrollpanel till vänster, belägen vid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kanske var lite otydlig. Det handlar om en ugn för matlagning, regulatorn sitter på kallvatten intaget så jag tror inte den är klassad annat än för matlagning.

Regulatorn är väl rengjord och avkalkad medans den var isärplockad häromdagen. Utsliten kanske den kan vara, kan inget om det. Även om den är gammal har det inte passerat många liter vatten, de senaste 10-12 åren i vårt hem och innan dess i ett restaurankök.

Jag får ta mig i kragen och öppna ugnen igen..... flytta hela åbäket (bortåt 100kg med pizzaugnen ovanpå....) till höger för att komma åt vänster sida där allt sitter
 
L
Häftig pjäs för hushållsbruk , prata med någon på angelo så får du reda på allt om den ,
säkraste sättet att få bukt med problemet
 
M
Den är suverän för matlagning. Jag är glad för varje år den fungerar för den är aldeles för dyr att köpa ny och väldigt ovanlig på begagnat marknaden (fôr liten för proffs bruk).

Jag har kontakt med en reservdelsfirma några gånger per år och det är en pryl som inte kostar så mycket pengar så gissningsvis så är problemlösningen att byta. Men det tar en halv dag för mig och det är inget roligt arbete....

Visst är det väl så att trycket reduceras mest när fjädern i regulatorn är max komprimerad?
 

Bästa svaret

Om jag inte minns fel.
Det reglerade trycket vill uppnå balans med fjädertrycket på membranet.
Spänd fjäder = högt tryck
Svag fjäder = lågt tryck.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
M
Tvärtemot vad jag har gjort då! Någon som kan bekräfta?

Det finns inget membran i regulator, det är mer som en sorts kolv med ett par O-ringar
 
M
iMikael Lundgren iMikael Lundgren skrev:
Om jag inte minns fel.
Det reglerade trycket vill uppnå balans med fjädertrycket på membranet.
Spänd fjäder = högt tryck
Svag fjäder = lågt tryck.
Du minns rätt!!!

Flyttade och öppnade ugnen, justerade regulatorn enligt ditt minne och det fungerar. Stort tack!

Så här ser det ut inuti:
Interiör av en ugn med synlig regulator, slangar och slangklämmor, exemplifierar italiensk ingenjörskonst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Regulatorn nere till vänster, slangar och slangklämmor italiensk ingenjörskonst....
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.