Ji, iofs... Men jag hade för mig att de flesta större språk i världen använde Tungsten. Men kollar man på Wikipedia så verkar det vara Engelska, Franska och Portugisiska (och besläktade språk och språk i koloniserade länder). Iofs täcker det ju upp en ganska stor befolkningsmängd...
 
De säger ju window också. Medan vi har plockat ett tyskt ord...,
 
Vägguttag och timer för elinstallation monterade på kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skönt att man inte behöver en elektriker för att sätta helt nya uttag i badrummet! Bara man har JFB och sätter det högt upp och långt ifrån duschen så får jag tydligen göra det själv!
Sågat 70 mm hål i kaklet, Und eines Rot dosen. Men Hur får man in de här färgade tvättlinorna bakom kaklet?
Några tips?
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Det är väl bara att pula in dom? Tryck fast i lite smältlim om dom inte vill stanna kvar....
;)
 
  • Gilla
iMikael Lundgren och 1 till
  • Laddar…
Angående svaret i fråga 9: Det finns inga exakta normer för vad som är godkänt förläggningsdjup. Djupet skall vara anpassat till ledningens "viktighet" d.v.s. en huvudledning som går till ett boningshus är mycket viktig och skall ligga så djupt att den inte riskeras att skadas i onödan med tanke på markbelastningen. Oftast djupare i norr än i södra Sverige p.g.a. tjälskjutning m.m. En ledning till ett uthus på tomten bör ligga så djupt att den inte kan skadas oavsiktligt. Till en belysning i en rabatt; så djupt att den tål ett eller två spadtag. Alla ledningar skall markeras med märkband och skyddas mot mekanisk påverkan i en eller annan form..
Kolla: punkt 2.3 och kornstorlek på fyllnadsmaterial...
https://www.trollhattanenergi.se/assets/pdf/elnat/Installationsanvisningar_Version_1.2.pdf
 
Jag skulle nog vilja kalla SS 424 14 37 en norm så gott som någon, och som skriften från Trollhättan energi också hänvisar till. Sedan finns även branschregler, EBR och energibolagens egna regler som rör till det. Men ska man prata om en norm så tycker jag SS 424 14 37 faller väl på plats.
 
Mikael_L
Men SS 424 14 37 är väl ändock ingen tvingande standard.

En beställare kan t.ex. kräva att den följs, men på min egen mark bestämmer jag väl själv om jag ska följa SS 424 14 37 eller inte.

Men inte nätägarens ledning då, för den är ju inte min egendom.
 
Tack Bo Siltberg. Väntade nästan på ditt inlägg.
Givetvis har du rätt när du hänvisar till SS 424 14 37 och att tillämpa EBR för nedgrävning av mina trädgårdslampor är kanske att skjuta något över målet. Och inte, kan det vara ekvivalent med att jag måste hålla mig till djupet 0,6 m i min trädgård? Dessa SS normer är för övrigt tämligen svåråtkomliga även för etablerat yrkesfolk och skulle säkert må bra av en vidare spridning, speciellt med tanke på gruskvallitetet m.m. Att hänvisningen blev just till Trollhättan beror på att det är en av de få som tydligt tar upp gränserna för vad som är att anse som "kabelgrus". Och vad jag menar med "exakta normer" är just detta att det finns stora möjligheter att variera förläggningsdjupet.
Har installatören/elektrikern en avvikande mening gentemot beställaren är det nog bäst att ha SS 424 14 37 uppslagen på bordet. Det är dock helt klart att det finns divergerande anvisningar från olika nätägare hur de önskar att deras ledning grävs ned i respektive Kiruna eller Smygehuk och jag vill tro att det även framgår av nämnda normer utan att behöva kalla dem för exakta.
Är du av avvikande mening är jag mycket intresserad och villig att ändra uppfattning eftersom du alltid har väl underbyggda argument.
 
Redigerat:
Tja, exakta och exakta. Standarder är inte tvingande, man måste inte följa elinstallationsreglerna etc men har man inget bättre så skulle jag nog hävda att det är en norm. Varför skulle man vilja ha en avvikande åsikt där? Inte ens elnätsföretagen har det utan SS 424 14 37 ligger i botten på de flestas kompletterande anvisningar.

Denna standard säger t.ex 35 cm vilket har en noggrannhet på 1 cm. Men det är minimidjup som anges, man får gå djupare. Detta mått gäller "mark utan jordbearbetning" så djupare än så behöver man normalt inte gå i en trädgård.

Så jag vill hävda att de minimidjup som anges där är ett exakt "krav" där inte ledningen skyddas på annat sätt.
 
  • Gilla
Installatören
  • Laddar…
1% av dom som svarat tror att man använder koaxialkabel till att koppla in spisen!
 
Mikael_L
låter nästan som "kastrullkabel", vilket mejkar sens ... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.