Håller på att bygga ut huset. Ligger i skog utanför detaljplan. Kommunen godkänner utbyggnader av bostad mindre än 40% boyta utan bygglov. Mitt lilla hus är 7x10m och förlänger detta med 10 meter. Fick söka bygglov och beviljades. För att takhöjden på bottenplan och golvnivå på ovanvåning ska bli rätt ändrade vi takvinkeln från 42gr till 45gr. Detta eftersom jag ändå måste byta tak och takstolar på den gamla delen. På detta sätt får jag 2.40m i takhöjd på ovanvåning. Räknas detta som en mindre förändring från bygglov och brukar godkännas. Om vi byggt enl bygglov hade bv fått 2.20 i takhöjd och plant golv ovanvåning med 1.9m takhöjd alt 2.4m på bv och 20 cm golvnivåskillnad på ov. Tror ni att man får problem med byggnämnd när man lämnar in slutbesked. Bygget är näst intill klart.
 
Hej Pade1, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Personligen hade jag inte brytt mig.
Hur sannolikt är det att kommunfolket kommer ut och tittar i skogen?

Och om de mot förmodan skulle göra det, kommer de verkligen att upptäcka skillnaden i takvinkel?
Tror inte det faktiskt. Var bygger du förresten?
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Väck aldrig björn som sover

Fråga aldrig kommunen för då måste tjänstemännen upprätta en skrivelse och diarieföra denna och han säger alltid nej för då har h*n inte lovat något som h*n senare kan få skit för.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hej Pade1, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Personligen hade jag inte brytt mig.
Hur sannolikt är det att kommunfolket kommer ut och tittar i skogen?

Och om de mot förmodan skulle göra det, kommer de verkligen att upptäcka skillnaden i takvinkel?
Tror inte det faktiskt. Var bygger du förresten?
Bygger i Skåne. Röstånga. Nu är bara nya delen byggd så för tillfälligt skiljer det 1 m på nockhöjd mellan nytt o gammalt.
 
P Pade1 skrev:
Bygger i Skåne. Röstånga. Nu är bara nya delen byggd så för tillfälligt skiljer det 1 m på nockhöjd mellan nytt o gammalt.
Dags att byta tak på gamla delen snabbt då :)
 
  • Gilla
Pumba och 1 till
  • Laddar…
Om din övervåning går från vind med otillräcklig rumshöjd till full rumshöjd så skulle jag råda dig att göra rätt för dig och prata med kommunen om detta, då du utökar både boarea och bruttoarea. Och om det diffar 1 meter i nockhöjd för huset så är det inte en liten skillnad mot lovet. Det är inte själva takvinkeln som är problemet, utan effekterna av förändringen.

Det är sorgligt när många av kommentarerna i sådana trådar kommer från folk som tycker att det är helt ok att bryta mot lagar och regler för att göra livet bekvämare för sig själva.
 
Här bråkade dom om några cm skillnad i höjd:
https://www.byggahus.se/bygga/brak-om-hojdskillnad-kavlinge

Eftersom det är utanför detaljplanerat område så är det väl inte så kritiskt, men skulle en granne tex bli av med sjöutsikt för att man byggt en meter högre än tillåtet, så lär det bli tufft.
 
T Tänka skrev:
Det är sorgligt när många av kommentarerna i sådana trådar kommer från folk som tycker att det är helt ok att bryta mot lagar och regler...
Jaså, du tycker att det är att lagbrott att bygga så man får ståhöjd?
Dessutom ute i skogen utanför planlagt område!

Vad är det som gör att ni nollåttor skall krångla till allt in absurdum?
Får ni själva inte bygga vettigt, och därför skall ingen annan heller få göra det?

Nog med gnället nu :sick:

Till Pade1:
När bygget är klart kan du ju lämna in en relationsritning som visar att du har ändrat takvinkeln med 3°.
Har svårt att tänka mig att någon bryr sig.
 
Just takvinklar, eller egentligen följden som blir nockhöjd, kan vara känsligt i främst detaljplanelagda områden där man ofta tagit hänsyn till utsikt. Rättspraxis säger dock att mindre avvikelser är ok, inom detaljplan kan det vara läge att åtminstone kontakta kommunen om man misstänker att man kommer passera 10-20 cm i nockhöjd jämfört med bygglovet om det är reglerat i detaljplan. Överstiga max tillåten nockhöjd är dock en annan sak.

Då du bor utanför detaljplan borde detta inte vara något problem, lämna in en relationsritning bara. Görs bedömningen att förändringarna är för stora för en relation borde det inte vara något problem att lösa med en ändring i bygglov eller hur din kommun brukar hantera det.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
När bygget är klart kan du ju lämna in en relationsritning som visar att du har ändrat takvinkeln med 3°.
Har svårt att tänka mig att någon bryr sig.
Särskilt inte i Röstånga. Den enda gången myndigheter brydde sig om Röstånga var när ICA-handlaren FRASSE sålde VIN ! Visserligen inköpt på systemet i Tågarp. Då var det drag i byn, både myndigheter och media.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.