Bor nu i ett hus och fyller 70 om två år. Har köpt förstahand bostadsrätt hos HSB efter att ha stått i kö i 15 år. Det är en liten etta på 30 mx2 som kommer att vara inflyttningsklar på hösten 2019. Om jag tar en stor del av mina livsbesparingar kan jag finansiera hela köpet. Har god ekonomi , arbetar fortfarande så banken säger att det är klokare att låna.... inte minst därför att ettan var tänkt som "pensionärbostad" men jag känner mig kanske inte riktigt redo än att flytta från huset i en liten etta.... Om jag ska sälja ettan blir det då lättare att göra det om det ska finnas lån på den vid försäljningen ? Mycket tacksam för alla råd och synpunkter!
Michael
 
Redigerat:
BirgitS
Det brukar inte ha någon betydelse för en köpare om en bostadsrätt är belånad eller inte.
 
Nuförtiden är lånen personliga och vid en försäljning löser säljaren sina lån och köparen tecknar nya. Vete 17 om låneinstituten ens går med på att låta köparen ta över befintliga lån. Mycket har ändrats de senaste 30 åren.
 
Förresten, "ta en stor del av mitt livs besparingar" - borde inte försäljningen av din fastighet ge mer än vad du betalar för en nyproducerad etta på tretti kvadrat?
 
S sunqan skrev:
Förresten, "ta en stor del av mitt livs besparingar" - borde inte försäljningen av din fastighet ge mer än vad du betalar för en nyproducerad etta på tretti kvadrat?
Du har rätt men jag kan finansiera köpet av bostadsrätten utan att sälja huset. Jag är som sagt 68 år och har arbetat i princip oavbrutet i i 44 år, samt har ärvt en slant efter mina föräldrar . Jag trivs bra i mitt hus och köpet av bostadsrätten var "för säkerhetsskull" , om jag inte ska orka med trädgården osv
 
Som ränteläget är nu, är det helt klart fördelaktigt att låna. Så länge du har kvar villan behöver du en buffert!

Jag vet inte var i landet du bor, men det känns lite märkligt att köpa en liten, nyproducerad lägenhet bara för att ha den dag du inte orkar bo kvar... om du är en någorlunda normal 68-åring, kan du räkna med att du är pigg i 15 år till i alla fall. Händer nåt under resans gång är det inte säkert att den lilla lägenheten är till nån nytta... återigen - det har hänt mycket de senaste 30 åren.
 
BirgitS
Är du säker på att du vill bo i en 1:a den dag som huset känns för tungt?
Det är väldigt stor skillnad på ett helt hus och 30 kvm, det blir väldigt lite som man kan behålla och det brukar vara väldigt jobbigt att tvingas slänga nästan allt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är du säker på att du vill bo i en 1:a den dag som huset känns för tungt?
Men jag förstår funderingarna.
Att slippa trappor.
Och att slippa skötsel av värme och ventilationssystem.
För att inte tala om trädgårdsskötsel, en trädgård som ändå knappt orkar gå ut i.

Men man behöver ju inte köpa helt nytt.
En liten 1 - 2-rumslägenhet i markplan, med en liten uteplats borde väl vara idealiskt att åldras i?

Och till ursprungsfrågan:
Det finns inga fördelar med att ha tagit lån på bostaden om man kan finansiera den med egna pengar!
 
Tack för alla kloka synpunkter och råd! Det är klart att det blir en stor omställning att flytta från huset på 120 kvm till en liten etta.... Jag bor i Malmö och när jag köpte den fanns helt enkelt inte några bostäder att få tag i. I kön till seniorbostäder tar det 2 år att få ett erbjudande och hyran ligger på 7000 kr..... i "min" etta är den 2000 kr. + garage 1000 kr. Men som sagt det blir kanske en uthyrning i något år( reglerna har ändrats och man har nu rätt att hyra ut under vissa förutsättningar som jag uppfyller) innan jag själv flyttar in. Eller kanske säljer. Därför var det viktigt för mig att veta om lån liggande i pant för lägenheten underlättar alternativt försvårar försäljningen men om jag förstått rätt har det ingen betydelse .... ?
Michael
 
Redigerat:
Det skulle väl vara att pantbrevet du får betala för lånet tas över av nästa köpare isf.
 
Fairlane
Man har inte pantbrev till bostadsrätter, så det spelar ingen roll.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Om du köper en "begagnad" lägenhet i en äldre förening, så är månadsavgifterna ofta avsevärt lägre än i nyproduktion.

Den dag du byter från villan till lägenhet, så bör du ha råd med en större lägenhet, med en månadsavgift som är obetydligt högre än på din nyproducerade etta. Och du kan betala med en del av de pengar du får vid försäljningen av huset.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Det här med att det skulle vara bra om det fanns lån på en fastighet vid försäljning tror jag försvann när kreditmarknaden avreglerades på 80-talet.
 
Det finns en poäng att låna då man snart blir pensionär och det är att hålla sparandet fritt! Många banker verkar tjuriga att låna ut till pensionärer. Så det är inte säkert att du kan få lån senare om du behöver, och då enbart beroende på ålder.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Låna och placera dina sparade pengar istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.